• Jennysjo

    sjukpenning under föräldraledigheten

    Hej.

    När man blir sjukskriven från arbetet är det arbetsgivaren som står för ersättningen de 14 första dagarna, men vad gäller när man blir sjukskriven under föräldraledigheten?

  • Svar på tråden sjukpenning under föräldraledigheten
  • Fjärilslarv

    Vad jag vet är det FK.
    glöm inte att partnen då måste ansöka om tillfällig föräldrapenning också (eftersom partnen då är hemma med barnet).

  • pigglet

    Först får du en karensdag, sedan tror jag också att det är försäkringskassan som betalar.

    Om barnet är under 8 månader får den andra föräldern ta vanlig fp för att vårda barnet. Är barnet över 8 månader så kan man i stället ta tfp.

  • Jennysjo

    Tack tack. Ska åter igen försöka ringa FK och fråga eftersom jag fått hem ett brev där de skriver att de inte tänker betala ut ersättning de första 14 dagarna då de anser att jag inte skulle ha tagit ut föräldrapenning under de dagarna. Jag tycker det låter konstigt.

  • phillipha

    Du kan bara gå sjukpenning för de dagar du i förväg har lagt in om föräldrapenning på. Dvs tar du inte ut någon fp så får du heller ingen sjukpenning.


  • a no nym

    Har du tagit fp för de 14 dagarna så får du betala tillbaka det och istället få sjukpenning. FK olika avdelningar kommunicerar inte med varandra så bara för att du talat om att du är sjuk, betyder inte det att de slutar betala ut föräldrapenning.
    Lite korkat kan man tycka.

    De kan ju knappast anse att du istället för sjukpenning ska ta föräldrapenning. Det måste ju givetvis den som tar hand om barnet göra (tillfällig eller vanlig), vilket du inte kan eftersom du är sjukskriven.

  • Alexi

    Fast sjp brukar betalas ut för varje dag, oavsett vilken mängd fp-dagar personen tänkt ta.

  • pigglet
    Alexi skrev 2015-08-27 16:45:09 följande:

    Fast sjp brukar betalas ut för varje dag, oavsett vilken mängd fp-dagar personen tänkt ta.


    Håller med. Kolla det igen!
Svar på tråden sjukpenning under föräldraledigheten