• Anonym (Förbannad)

    Sonen fick inte köpa Barbie för sin farmor!

    Jag är så arg, ledsen och frustrerad.

    Idag skulle min 3-åriga son följa med svärmor till leksaksaffären och få välja en leksak. Han skulle få välja precis vilken han ville, detta för att han blivit blöjfri natt och dag och hans farmor och han inte träffas så ofta.

    Han hade tjatat om detta i en vecka och var sprudlande glad när hon kom för att hämta honom.

    Några timmar senare lämnade hon honom, vi pratade lite och sedan for hon hem.

    Med sig hemma hade min son en stor grävskopa av något slag vilket förvånade mig för han brukar inte gilla bilar och sådana leksaker. Oftast är det Lego och mycket pyssel han tycker om, men tänkte jag, han fick ju välja så det var väl kanske spännande.

    När jag nattar honom så frågar jag om han har haft det roligt idag. Han svarar "Ja" och jag frågar om han är glad för sin nya leksak. Då börjar han plötsligt gråta helt förtvivlat och jag förstår ingenting. Han säger då till mig att han ville ha en fin flicka men fick inte det för farmor. Jag frågar vad han menar med flicka och han säger "sån som finns på dagis" så jag frågar om han menar Barbie. Han svarar Ja och blir då ännu mer ledsen.

    Varför fick du inte den för farmor då frågar jag?! . "Bara flickor får ha sådana sa farmor". Jag blev så förbannad och ledsen. Det verkligen knep sig i mitt hjärta för VI uppfostrar och lär fasen inte på detta sätt. Jag lovade honom att i morgon, då åker vi till affären och köper en Barbie för din farmor har inte riktigt förstått det där.

    När han väl somnat ringde jag upp svärmor bara för att dubbelkolla så jag hade förstått det hela rätt. Jag älskar henne vanligtvis men nu känner jag att jag knappt vill se henne igen. Hon skällde ut mig efter noter och menade på att Dockor och sådant är för flickor. Det är på grund av föräldrar som MIG att barn blir mobbade och utstötta, att inga andra pojkar kommer vilja leka med honom och att jag utsätter honom för ett långsamt psykiskt lidande om jag köper honom en barbie.

    Jag blev helt paff, stum, förbannad. Jag finner fasen inga ord. Min man, sonens pappa, jobbar så jag har inte kunnat prata med honom om detta men vet att han tänker precis som jag.

    Jag har verkligen inte lust att ha sådana här människor kring min son, detta bortsett från om det är en farmor eller ej. Vet egentligen inte varför jag skriver mer än att jag bara måste få skrika av mig!

  • Svar på tråden Sonen fick inte köpa Barbie för sin farmor!
  • Bibbidi

    Hennes generation är väl som den är när det gäller kill/tjej-leksaker.... kan nog vara svårt att lära gamla hundar sitta. Köp dockan ändå och OM hon säger någonting om det så säger du bara att det inte finns något som heter kill/tjej-leksaker och att i ditt hem så får ditt barn leka med vilka leksaker han vill. Om hon fortsätter säger du bara att det inte finns någonting att diskutera, ditt hem dina regler. 

    Köp barbien imorgon.SoligGlad


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (n)

    låter som om farmor behöver en lång paus från sitt barnbarn. så länge hon uttryckt sig så där tydligt om var hon står. Det kanske inte alltid är så lätt för den äldre generationen att hänga med, men även hon måste väl förstå att det inte är farlig med dockor? Tänker tex på familjer med barn av båda könen, skulle man då gömma undan dockorna för pojkarna? Och bilar/motorer för tjejerna? 

  • Dixie

    det har hänt att mina barn fått höra liknande - när sonen hade nagellack sa gammelfarmor " det är ju bara för flickor" ....... jag försöker tänka att de är uppvuxna under en annan tid och inte förstår bättre, det ursäktar ju inte deras beteende - men känns inte lönt att försöka förändra - man lär ju inte gamla hundar att sitta! 

  • Anonym (Förbannad)

    Min svärmor är alltså nyligen fyllda 50 så hon är inte särskilt gammal. Till och med MIN farmor som är född på 40-talet höll på att få slag när jag ringde och berätta om samtalet med svärmor.

  • Ego Lovers
    Bibbidi skrev 2015-08-25 22:12:38 följande:

    Hennes generation är väl som den är när det gäller kill/tjej-leksaker.... kan nog vara svårt att lära gamla hundar sitta. Köp dockan ändå och OM hon säger någonting om det så säger du bara att det inte finns något som heter kill/tjej-leksaker och att i ditt hem så får ditt barn leka med vilka leksaker han vill. Om hon fortsätter säger du bara att det inte finns någonting att diskutera, ditt hem dina regler. 

    Köp barbien imorgon.SoligGlad


    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Hennes generation?

    Jag är mormor till en ettårig pojk och jag är 39 år. Säg mig vad mormor/farmor generationen har problem med? Alla är inte födda på 40 talet och min dottersons gammelmormor född på 50-talet har absolut inga problem med genus frågorna heller.

    Är nog mer en inskränkt farmor till ts son än hennes generation.
  • Anonym (n)
    Anonym (Förbannad) skrev 2015-08-25 22:17:07 följande:

    Min svärmor är alltså nyligen fyllda 50 så hon är inte särskilt gammal. Till och med MIN farmor som är född på 40-talet höll på att få slag när jag ringde och berätta om samtalet med svärmor.


    haha 50? (jag är 45) så då får jag ju tänka om lite i min hjärna där jag målade upp henne som en åldring med knut och rullator Skrattande. nej nu får hon allt skämmas!
  • Anonym (Y)

    Killar är så förtryckta.

    Jämt ska vi vara så starka och tuffa och leka med rätt saker.

    Jämställdhet, my ass!

  • Anonym (Dramaqueen)

    Men herregud vilken överreaktion. Nu ska du alltså ta ifrån sonen sin farmor för att hon inte ville köpa en barbie? Jag håller med om att det inte var okej gjort av henne men du måste kunna ha någon proportion i reaktionen.

  • Dixie
    Ego Lovers skrev 2015-08-25 22:18:55 följande:
    Hennes generation?

    Jag är mormor till en ettårig pojk och jag är 39 år.
    fast det är ju inte särskilt vanligt att vara mormor vid 39 - generellt är ju mormor/farmor minst 10 år äldre än dig.......
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Dramaqueen) skrev 2015-08-25 22:24:00 följande:

    Men herregud vilken överreaktion. Nu ska du alltså ta ifrån sonen sin farmor för att hon inte ville köpa en barbie? Jag håller med om att det inte var okej gjort av henne men du måste kunna ha någon proportion i reaktionen.


    HON lovar MIN son att han ska få följa med till leksaksaffären och välja VILKEN leksak han vill. Han väljer en han verkligen vill ha och hon nekar honom den för att det bara är tjejer som kan leka med den. Sedan kommer han hem och gråter förtvivlat över det hela. HAN är 3 år och har valt en leksak som han inte vill ha bara för att hans farmor är... Jag finnar inga ord för vad eller hur hon är!

    JAG tar INTE ifrån honom hans farmor, det gör hon bra själv genom att bete sig som en idiot. Självklar får hon tycka och tänka vad hon vill men hon ska inte, under några omständigheter, yttra sådana saker inför sitt barnbarn.

    Jag vill inte att han växer upp i tron om att han inte kan eller får göra vissa saker bara för att han har snopp. Det är inte okej någonstans!
Svar på tråden Sonen fick inte köpa Barbie för sin farmor!