• Äldre 26 Aug 08:43
    32539 visningar
    209 svar
    209
    32539

    Varför följer ni inte era barn till skolan?!

    Varje dag när jag följer med barnen till skolan ser jag massa barn som går själva (?)

    Vart är föräldrarna? Varför följer man inte sina barn och ser till att de kommer till skolan i säkerhet.

    Har föräldrar blivit lata eller har föräldrar helt slutat bry sig om sina barn? Det tar en sekund för någon att dra in barnet i en bil, det tar en sekund för ett barn att bli påkört. Är det inte värt att lägga ner de där ynka minuterna att följa med barnen?

  • Svar på tråden Varför följer ni inte era barn till skolan?!
  • Äldre 26 Aug 08:50
    #1
    +1

    Min äldsta är 15 år o vi bor 5 min från hennes skola...är det ok att hon går ensam?

  • Äldre 26 Aug 08:51
    #2
    LaLola skrev 2015-08-26 08:50:31 följande:

    Min äldsta är 15 år o vi bor 5 min från hennes skola...är det ok att hon går ensam?


    Nu såg jag var tråden låg men hon gick def ensam dit vid 11-12 års ålder också o då tog det väl 10-12 min.
  • Äldre 26 Aug 08:53
    #3

    Jag var otydlig, denna tråd riktar sig till föräldrar till barn i låg och mellanstadiet.

  • Äldre 26 Aug 08:54
    #4
    +3

    För att:

    Barnen växer av att ta ansvar, vill vara självständiga och det är nyttigt att träna på.

    Låter jag aldrig mina barn prova sina vingar, ta ansvar och faktiskt lära sig ta hand om sig själv kommer de få problem.

    Risken att de ska skadas allvarligt är liten, risken att de ska dö långt mycket mindre och risken att de ska rövas bort närmast obefintlig. 

    Risken att de gör sig lite illa på vägen till eller från skolan finns såklart men även då är det nyttigt att faktiskt veta att man kan reda upp en sådan situation.

    Mina barn vet att:

    Hoppar cykelkejdan - lås och lämna i diket. Vi hämtar den senare, gå resten

    Tjovar låset på huset på vintern (gör det ibland) kolla om någon granne är hemma, annars vänta i förrådet på baksidan. Öppet och varmt. Tråkigt men iaf varmt.

    Gör du illa dig och inte kan ta dig hem för egen maskin, be något större barn med mobiltelefon eller annan vuxen med barn på väg hem från skolan att ringa oss (har ännu inte hänt på 3 år, lär mest troligt inte hända).

  • Äldre 26 Aug 08:56
    #5
    Marye skrev 2015-08-26 08:53:39 följande:

    Jag var otydlig, denna tråd riktar sig till föräldrar till barn i låg och mellanstadiet.


    Har du hört talas om många barn som blivit kidnappade till/från skola? I Sverige alltså o det är det landet det handlar om.
  • Äldre 26 Aug 08:57
    #6
    -1

    Men detta handlar om barn mellan 6-12 år. Det finns ju fler vägar att stärka deras självförtroende utan att riskera deras liv, eller hur? Skulle du kunna förlåta dig själv OM något hände ? "Ja hon var ju iaf självständig med gott självförtroende"?

    Det är skrämmande.


    cosinus skrev 2015-08-26 08:54:09 följande:

    För att:

    Barnen växer av att ta ansvar, vill vara självständiga och det är nyttigt att träna på.

    Låter jag aldrig mina barn prova sina vingar, ta ansvar och faktiskt lära sig ta hand om sig själv kommer de få problem.

    Risken att de ska skadas allvarligt är liten, risken att de ska dö långt mycket mindre och risken att de ska rövas bort närmast obefintlig. 

    Risken att de gör sig lite illa på vägen till eller från skolan finns såklart men även då är det nyttigt att faktiskt veta att man kan reda upp en sådan situation.

    Mina barn vet att:

    Hoppar cykelkejdan - lås och lämna i diket. Vi hämtar den senare, gå resten

    Tjovar låset på huset på vintern (gör det ibland) kolla om någon granne är hemma, annars vänta i förrådet på baksidan. Öppet och varmt. Tråkigt men iaf varmt.

    Gör du illa dig och inte kan ta dig hem för egen maskin, be något större barn med mobiltelefon eller annan vuxen med barn på väg hem från skolan att ringa oss (har ännu inte hänt på 3 år, lär mest troligt inte hända).


  • Äldre 26 Aug 08:58
    #7

    Nej inte än, Men det har blivit mer och mer försök till det.

    .


    LaLola skrev 2015-08-26 08:56:08 följande:

    Har du hört talas om många barn som blivit kidnappade till/från skola? I Sverige alltså o det är det landet det handlar om.


  • Äldre 26 Aug 09:00
    #8
    Marye skrev 2015-08-26 08:58:58 följande:

    Nej inte än, Men det har blivit mer och mer försök till det.

    .


    Har det? Enligt vem o hur vet man det?
  • Äldre 26 Aug 09:03
    #9
  • Äldre 26 Aug 09:04
    #10
    +1

    Min 10-åring vill gå själv och kan gå själv så så han får göra det.

    Med ditt resonemang får barn inte heller vara ute och leka ensamma innan de fyllt tonåring? Inte heller gå till en kompis själv? Inte gå till sina aktiviteter?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Varför följer ni inte era barn till skolan?!