• hiwa

    Gå ner i tid

    Hej!
    Jag är just nu föräldraledig men kommer gå tillbaka till arbetet innan sonen fyller ett år. Jag har en anställning på 100% men kommer gå på ett 50%-igt 4 månader långt vikariat och ta resten f-penning. 

    Om jag har oregelbundna arbetsdagar, hur ska jag plocka f-dagar för att skydda min sgi? Måste varje dag motsvara 8 h, tex 5 h jobb och 3 h f-dag?

    Jag kommer vara gravid i v 15 när jag återgår till arbetet. Innebär det att jag kan gå ner i tid utan att det påverkar sgi eller måste jag ändå skydda den?

    Vikariatet slutar två månader innan BF, vilken gravpenning kommer jag få då? Beräknat på 100 %, 50 % eller inget alls? Kan jag ta föräldrapenning samtidigt?

  • Svar på tråden Gå ner i tid
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Fram till och med den dag barnet fyller 1 år är SGI skyddad och då behöver du inte ta ut någon föräldrapenning.


     


    Om din SGI på heltid är fastställd utifrån en 40 timmars vecka och du skall arbeta 50 % så måste du ta ut motsvarande 20 timmar i föräldrapenning och då är varje föräldrapenningdag värd 8 timmar. Man kan skydda sin SGI med att antingen ta ut på sjukpenningnivå eller lägstanivå.


     


    Om du har oregelbunden arbetstid så får du lägga ut så att det totalt blir 2,5 dagar per vecka, arbetar du 5 timmar en dag så kan du antingen ta ut ¼ på sjukpenningnivå eller en hel lägstanivå.


     


    Om du vill skydda din SGI fram tills nästa barn föds så måste du ta ut föräldrapenning för den tid som du inte arbetar heltid.


     


    Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller


    du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barts tvåårsdag, även om


    er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts. Det innebär att den storlek på föräldrapenningen


    som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år.


     


    Om du skyddar din SGI och blir beviljad graviditetspenning inför nästa barn så kommer kan den beräknas på heltid, söker du graviditetspenning på 50 % så kan du ansöka om föräldrapenning på 50 %  på det barn som du redan har eller på det kommande barnet.


     


    Hälsningar


    Gerd, handläggare


     


     


     

Svar på tråden Gå ner i tid