• Dani84KR

    Utredning på Sahlgrenska

    Hej
    På måndag ska jag och min man gå på vårt första besök, efter upprepade missfall, ska vi nu börja med utredning. 

    Är det någon annan som varigt? som vet vad som händer? 

    Är så nervös, börjar undra om vad som kan vara fel, om de går att fixa, tankar och ångest. Känner en knut i magen av oro att detta är något som inte går att fixa...

    Inte hundra på varför jag gör detta inlägget, kanske andra som är i samma sitts som vill skriva av sig lite så kan vi oroa oss tillsammans. Att veta att man inte är ensam i denna sitts.
    Någon som varigt i denna sitts och nu har ett lyckligt slut på sin resa.

  • Svar på tråden Utredning på Sahlgrenska
  • Cyanea

    Tråkigt med upprepade missta, skönt att ni får hjälp :) 

    Jag och maken började utredning för två år sedan. Vi hade då aldrig fått ett plus. Vi fick sitta ner en lång, lång stund med en jättegullig läkare som berättade om allt som skulle hända, vilka prover vi skulle ta och som svarade på alla våra frågor. Direkt efter tog vi våra första blodprover och mätte längd och vikt. 

    Efter det beror det säkert väldigt mycket på. Några standardgrejer som jag antar att alla gör är spermaprov och kontrastultraljud av äggledarna för att säkerställa att det är fri passage i äggledarna. 

    Oroa dig inte än, utan ta det som det kommer. De är väldigt duktiga idag och kan ordna det mesta :) 

    Vi fick gå vidare till IVF då makens spermier inte alls höll måttet varken i mängd eller kvalitet. De gjorde så kallade mikroinjektioner där man alltså injicerar in en spermie i ägget. Efter fyra embryoåterföringar fick vi en som envist kämpar sig kvar. Jag är nu i slutet av v. 18 :) De är bra på Sahlgrenska, ni är i goda händer. 

    Undrar du över något får du gärna fråga så kan jag gå in mer på detalj om vad man gör. Lycka till!! 

  • Dani84KR
    Cyanea skrev 2015-08-26 11:34:11 följande:

    Tråkigt med upprepade missta, skönt att ni får hjälp :) 

    Jag och maken började utredning för två år sedan. Vi hade då aldrig fått ett plus. Vi fick sitta ner en lång, lång stund med en jättegullig läkare som berättade om allt som skulle hända, vilka prover vi skulle ta och som svarade på alla våra frågor. Direkt efter tog vi våra första blodprover och mätte längd och vikt. 

    Efter det beror det säkert väldigt mycket på. Några standardgrejer som jag antar att alla gör är spermaprov och kontrastultraljud av äggledarna för att säkerställa att det är fri passage i äggledarna. 

    Oroa dig inte än, utan ta det som det kommer. De är väldigt duktiga idag och kan ordna det mesta :) 

    Vi fick gå vidare till IVF då makens spermier inte alls höll måttet varken i mängd eller kvalitet. De gjorde så kallade mikroinjektioner där man alltså injicerar in en spermie i ägget. Efter fyra embryoåterföringar fick vi en som envist kämpar sig kvar. Jag är nu i slutet av v. 18 :) De är bra på Sahlgrenska, ni är i goda händer. 

    Undrar du över något får du gärna fråga så kan jag gå in mer på detalj om vad man gör. Lycka till!! 


    Tack =)
  • Dani84KR

    Så imorgon är den stora dagen, vårar första besök.

    Är det någon som har tips på vad man ska tänka på, något man borde fråga eller säga till?
    Tack på förhandHjärta

  • Cyanea

    Skriv upp de frågor som dyker upp redan idag. Skriv dem på en lapp och fyll på allteftersom tills ni är på mötet. Det är ganska omvälvande att vara där så jag kan tänka mig att det kommer vara svårt att komma ihåg dem om du inte gör det. 

    Det kommer att gå jättebra. Håller tummarna för att du kommer känna dig mycket lättare när du går därifrån och att du får de svar du behöver :) Lycka till!! 

  • Dani84KR

    så då var första besöket avklarat, det kändes... ja vet inte känns som om inget hände de va ett litet samtal, en gyn undersökning lämnade blod, gubben fick tid för sperma prov nästa vecka. en klapp på axeln av systern och resultat om6-8 veckor 

    herre vad lång väntetid... men men de e det 
    och en uppmaning att ta de lugnt inte stressa allt kommer bli bra, och att medan vi väntar på resultat mm, så ska vi lägga bebis verkstaden på is. får åka och köpa kondomer =) 

  • Cyanea

    Ok! Ja, det är väl lite så det är. Ett litet samtal. Mycket är säkert för att hamna på samma ställe, så de vet exakt vilken info ni fått och så att ni vet vad som komma skall. När ni sedan får alla provsvar kommer ni också få veta mer om vad som kommer därnäst. 

    Kommer ni (förutom spermaprov) att gå dit mer under dessa veckor? Eller är det bara att vänta? Haha, visst känns det bra bisarrt att börja med kondomer när man inte lyckas ändå? :P Förlåt, det känns bara så ironiskt. Men kanske lite skönt också, att bara ha sex för att man vill och inte för att det ska bli bebis. 

    Hoppas att ni åtminstone känner er lugna i att de vet vad de håller på med och att besöket gav er något. 

  • Dani84KR

    Ja de kändes så konstigt, kanske mycket för jag hade alla dessa dumma idéer av att de skulle göra gyn undersökningen och bara säga "nej inga barn för er"... vilket är riktigt dumt jag vet, men.
    det va verkligen ett så litet samtal: när var första missfallet,? hur många veckor gången var du på alla missfall?. frisk? äter du mediciner? Röker du?

    de va ungifär de... 
    och vi vet mer när resultaten kommer. vi tar det när resultaten kommer, vi får se vad vi kan göra när resultaten kommer...
    vilket är fult logiskt men kändes lite ... tomt

    Nä, bara spermaprovet, och sedan så väntar vi på alla resultaten innan vi gör något mer.

    tack för din feedback, känns så skönt att bolla med någon =)

  • Cyanea

    Jag förstår hur du kände. Var också helt inställd på att få nattsvarta nyheter, pang bom. Så är det väl ganska sällan. Vi fick en kass prognos efter provsvaret, men det har ändå gått vägen. Så ge inte upp!

    Sahlgrenska är dessutom det enda sjukhuset i hela världen som lyckats med livmodertransplantationer som resulterat i lyckade graviditeter :) Ni är på rätt ställe :) 

    Inga problem. Jag vet hur viktigt det är att höra att man inte är ensam, för jag har aldrig känt mig så ensam som när jag blev ofrivilligt barnlös. Är det något så bara fråga :) 

  • Dani84KR

    fick mitt första brev från shalgenska idag,
    koagulationsproverna var normala, 
    de andra testerna är inte klara ännu.

    äntligen nått 

  • Dani84KR

    så de hittade en förändring i min kromosonanalys...
    jag är helt förstörd,

    nu ska jag o gubben vänta på tid att prata med läkaren för hur vi ska gå vidare och vad som finns för alternativ

  • Cyanea

    Åh vännen, jag är så ledsen för din skull :'( Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas. Jag hoppas att mötet med läkaren kommer att reda ut massor med frågetecken och att ni kommer känna er hoppfullare efter det. 

    Jag hoppas också att det kanske om några dagar eller veckor känns som det kändes för oss - skönt att åtminstone förstå varför. Inte alls en rolig diagnos, men kanske kan ni få påbörja något som faktiskt leder fram till ert barn. 

    Stor kram på dig vännen, skriv och gnäll och rasa hur mycket du vill <3 

  • Lilla_lou

    Jag har snart väntat i 3 veckor på att bli kallad till äggledarspolning. Någon här som vet hur lång tid det tar innan man får genomföra spolningen på Sahlgrenska?

    Förstår inte varför man sk behöva vänta så länge mitt i en utredning. Otroligt deprimerande!

Svar på tråden Utredning på Sahlgrenska