• Ambulansliv

    Vem behöver ambulans?

    Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

    Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

    "Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

    "? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

    "
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.


    ? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."



    "
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

  • Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Anonym (a)

    samma pricip gäller juh när patienter/klienter ringer på alarm klockorna i sina rum. vi måste gå varje gång, även fast dom inte vill nåt särskilt.
    folk ringer sjukvården för många saker, och ringer man för tandvärk, så betyder juh det att personen i fråga kanske inte har "alla hästar hemma" så att säga. för det gör juh inte en "normal" människa.det  finns dom som gör polisanmälan för små saker oxå!
    ett problem vi aldrig kommer slippa, inte ens nån ide att ta det till debatt!

  • Ambulansliv
    Anonym (a) skrev 2015-08-26 15:43:18 följande:

    samma pricip gäller juh när patienter/klienter ringer på alarm klockorna i sina rum. vi måste gå varje gång, även fast dom inte vill nåt särskilt.
    folk ringer sjukvården för många saker, och ringer man för tandvärk, så betyder juh det att personen i fråga kanske inte har "alla hästar hemma" så att säga. för det gör juh inte en "normal" människa.det  finns dom som gör polisanmälan för små saker oxå!
    ett problem vi aldrig kommer slippa, inte ens nån ide att ta det till debatt!


    Tyvärr är det ju så att även folk som har "alla hästar hemma" faktiskt tar sig ton och kräver och kräver och kräver! 
    Så om alla vill ha en ambulans den dag de VERKLIGEN behöver, då måste saken debatteras!
  • Anonym (a)

    jo men HUR ska det debatteras?
    jag håller med dig, men jag ser inget ljus i tunneln på problemet.
    jobbar du i amblansen? här i det landet jag bor (inte sverige) har man nu kommit fram till att psyk. ska få en egen ambulans, och det tror jag kan ta en massa "onödiga" körningar från vanliga amb. bort.
    det skulle juh ev. va en lösning till att börja med. jag vet hur det e att få mkt skit för sina åsikter, jag studerar inom vården på special inriktning, och mina åsikter är så att folk tappar hakan då jag börjar disk. mental hälsa osv :) tycker inte det är fel att vara realistisk.Drömmer

  • Ambulansliv
    Anonym (a) skrev 2015-08-26 16:00:20 följande:

    jo men HUR ska det debatteras?
    jag håller med dig, men jag ser inget ljus i tunneln på problemet.
    jobbar du i amblansen? här i det landet jag bor (inte sverige) har man nu kommit fram till att psyk. ska få en egen ambulans, och det tror jag kan ta en massa "onödiga" körningar från vanliga amb. bort.
    det skulle juh ev. va en lösning till att börja med. jag vet hur det e att få mkt skit för sina åsikter, jag studerar inom vården på special inriktning, och mina åsikter är så att folk tappar hakan då jag börjar disk. mental hälsa osv :) tycker inte det är fel att vara realistisk.Drömmer


    Upplysning och debatt i media, sociala medier osv. Sen kan sjukvården själva ex göra en motsatt stroke kampanj, alltså när du INTE ska ringa ambulans. 
    Stockholm har fått en egen psykambulans, men har svårt att se hur det skulle bli aktuellt på ex mindre orter. 
  • Mascaraklumpar

    Det motsatta problemet finns ju också, dvs de som inte ringer ambulans när de borde göra det. Jag undrar om man inte egentligen skulle påverka den typen av människor mer än typen som ringer ambulans för tandvärk om man gick ut med en kampanj.

  • Anonym (a)

    Jag bor på liten ort och här alltså har vi fått psyk ambulans. Så det e juh bra om det blir på flera små orter. Jo en kampanj skulle hållas. Sen är det juh inte vi som vårdar, som ska bestämma hur ont någon har. Och just därför blir ju frågan så svår!! För hur akut är det för den utsatte? Inte hur akut det är för oss som vårdar. Och samma på sjukhuset. Blir jag som är 27 år vårdad före en gammal dam med hypertoni? Svar nej! Fast mitt kanske är mkt mer akut. Men enligt läkare så är jag för ung och ska kunna klara mig själv.

    Oj, oj ett ämne som kan dras såååå långt, när behöver man vård och när ska man få hjälp.

  • Ambulansliv
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-26 17:34:51 följande:

    Det motsatta problemet finns ju också, dvs de som inte ringer ambulans när de borde göra det. Jag undrar om man inte egentligen skulle påverka den typen av människor mer än typen som ringer ambulans för tandvärk om man gick ut med en kampanj.


    Fast frågan är ju hur stor den gruppen är eg? Hur många dör eller vår kvarstående skador varje år pga att de vägrar ringa ambulans? En hel drös kommer till akuten ändå, och högst troligt gick ju det också bra 999 gånger av 1000. 
  • Ambulansliv
    Anonym (a) skrev 2015-08-26 17:35:53 följande:

    Jag bor på liten ort och här alltså har vi fått psyk ambulans. Så det e juh bra om det blir på flera små orter. Jo en kampanj skulle hållas. Sen är det juh inte vi som vårdar, som ska bestämma hur ont någon har. Och just därför blir ju frågan så svår!! För hur akut är det för den utsatte? Inte hur akut det är för oss som vårdar. Och samma på sjukhuset. Blir jag som är 27 år vårdad före en gammal dam med hypertoni? Svar nej! Fast mitt kanske är mkt mer akut. Men enligt läkare så är jag för ung och ska kunna klara mig själv.

    Oj, oj ett ämne som kan dras såååå långt, när behöver man vård och när ska man få hjälp.


    Ja, men du bor ju inte i Sverige och frågan är ju om det går att ens jämföra?

    Nej, jag bestämmer inte hur ont någon har. Men sällan är det ju själva smärtan som avgör om det är brådis eller inte. Man kan svimma av mensvärk men smärtan är uthärdlig vid hjärtinfarkt. Det är ju orsaken till smärtan som skall bestämma prio. Och en gammal dam med hypertoni kanske inte ska åka ambulans öht, beror ju på vad hon har för symtom för övrigt. 
  • Anonym (a)

    Eftersom Finland gör allt efter Sverige, så är det högst troligt att det har börjat därifrån. Ang mitt exempel på "damen" så var det hur principen gäller på sjukhusen så som i ambulansen. Det är som du skriver, att orsaken till smärtan är det viktigaste och som utsatt vet man inte varför man har smärta (oftast). Så om nån svimmar pga mensvärk och dessutom vet att det beror på de, så ät det högst troligt att hon ringer sjukvårdsupplysningen efter sin stack. Svimmar hon på golvet framför sin man bara helt plötsligt så är de ju helt klart att han ringer sos! Jag höll på att förlora livet i svininfluensan och nekades vård i 3 dagar för att ingen tog reda på varför jag var i så dåligt skick. Tredje dagen så fick min man ringa ambulansen och då hade jag haft 41 i feber i över 5 timmar, en puls på 235, trots värktabletter. Jag hade inte en tanke på att åka in eller ringa ambulansen för att ingen hade ju endå brytt sig dom dagarna jag kunde åka in till akuten själv. Vårdfelet kostade mig ett halv år av sjukdom och bestående men.

  • Ambulansliv
    Anonym (a) skrev 2015-08-26 18:05:28 följande:

    Eftersom Finland gör allt efter Sverige, så är det högst troligt att det har börjat därifrån. Ang mitt exempel på "damen" så var det hur principen gäller på sjukhusen så som i ambulansen. Det är som du skriver, att orsaken till smärtan är det viktigaste och som utsatt vet man inte varför man har smärta (oftast). Så om nån svimmar pga mensvärk och dessutom vet att det beror på de, så ät det högst troligt att hon ringer sjukvårdsupplysningen efter sin stack. Svimmar hon på golvet framför sin man bara helt plötsligt så är de ju helt klart att han ringer sos! Jag höll på att förlora livet i svininfluensan och nekades vård i 3 dagar för att ingen tog reda på varför jag var i så dåligt skick. Tredje dagen så fick min man ringa ambulansen och då hade jag haft 41 i feber i över 5 timmar, en puls på 235, trots värktabletter. Jag hade inte en tanke på att åka in eller ringa ambulansen för att ingen hade ju endå brytt sig dom dagarna jag kunde åka in till akuten själv. Vårdfelet kostade mig ett halv år av sjukdom och bestående men.


    Stockholms psykambulans drog igång för några månader sen...
    Men vad hade damen med hypertoni med saken att göra när du då anger att principen gäller på sjukhus och ambulans? 
    Om nu Finland följer Sverige så har de ett triageringssystem att följa. 
Svar på tråden Vem behöver ambulans?