• Anonym (TS)

    Vad ha på sig på finsittning med militärtema?

    Just nu pågår nollningen på Södertörn och jag har superkul :) är alltså en av nollorna.

    Nästa vecka har vi en fulsittning och en finsittning. Båda med militär/fälttema. Finsittningen är väl mer militärbankettema med dresscode aftonklänning för tjejer.

    Vad tusan ska jag ha på mig på finsittningen? Läste någonstans att man kan ha en knälång cocktailklänning på sig men det är lite mer informellt. Men det kanske funkar på nollningen liksom? Åh snälla hjälp mig familjeliv! Vill inte vara för uppklädd eller nedklädd. Måste jag ha en fotlång aftonklänning?

  • Svar på tråden Vad ha på sig på finsittning med militärtema?
  • Anonym (kläder)

    Ta reda på den formella klädkoden! Finklädd kan liksom vara allting. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (kläder) skrev 2015-08-27 21:44:30 följande:

    Ta reda på den formella klädkoden! Finklädd kan liksom vara allting. 


    Jag skrev ju det i min trådstart.
  • Anonym (kläder)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-27 21:46:00 följande:
    Jag skrev ju det i min trådstart.
    Aftonklänning är ingen klädkod, utan den klädkoden heter högtidsdräkt. Men står det nu aftonklänning, då gäller balklänningsstuket, alltså funkar inte en coctailklänning. Kan du inte byta om före sittningen?
  • Anonym (tema)

    Jag kan inte tänka mig att det är så formellt när det är nollning som pågår, på södertörn dessutom (som jag i och för sig inte vet så mycket om, men det är väl en ung högskola? universitet?). Om jag var du skulle jag gå ihop med en eller två andra och kolla av med dem hur de klär sig, så är ni ett litet gäng som har klätt er ungefär "lika". Så känner man sig mindre fel, än om man är ensam.

  • Anonym (kläder)
    Anonym (tema) skrev 2015-08-27 21:57:33 följande:

    Jag kan inte tänka mig att det är så formellt när det är nollning som pågår, på södertörn dessutom (som jag i och för sig inte vet så mycket om, men det är väl en ung högskola? universitet?). Om jag var du skulle jag gå ihop med en eller två andra och kolla av med dem hur de klär sig, så är ni ett litet gäng som har klätt er ungefär "lika". Så känner man sig mindre fel, än om man är ensam.


    Du skulle bara veta hur många tjusiga sittningar jag gått på som student! Frack och stora middagar är vanliga i dessa kretsar, fastän lokalen inte är på ett slott :)
  • Anonym (TS)

    Dubbelkollade nu. Såhär står det:

    Tema: Militärbankett

    Damer: Långklänning

    Herrar: Mörk kostym

    Vet inte vart jag fick aftonklänning ifrån...

  • Anonym (TS)
    Anonym (kläder) skrev 2015-08-27 21:50:27 följande:

    Aftonklänning är ingen klädkod, utan den klädkoden heter högtidsdräkt. Men står det nu aftonklänning, då gäller balklänningsstuket, alltså funkar inte en coctailklänning. Kan du inte byta om före sittningen?


    Hur menar du med att byta om innan sittningen? Dubbelkollade nu och det stod långklänning och det känns ju ganska tydligt :) så antar att jag får köra på det...
  • Anonym (TS)
    Anonym (tema) skrev 2015-08-27 21:57:33 följande:

    Jag kan inte tänka mig att det är så formellt när det är nollning som pågår, på södertörn dessutom (som jag i och för sig inte vet så mycket om, men det är väl en ung högskola? universitet?). Om jag var du skulle jag gå ihop med en eller två andra och kolla av med dem hur de klär sig, så är ni ett litet gäng som har klätt er ungefär "lika". Så känner man sig mindre fel, än om man är ensam.


    Nej jag läste att just sittningarna på nollningen är de lite förlåtande med om man klär sig fel. Men tanken är ju att finsittningen ska vara formell och fin.

    Tack för tipset! Ska göra det men vill inte verka osäker heller...
  • Anonym (tema)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-27 22:04:44 följande:
    Nej jag läste att just sittningarna på nollningen är de lite förlåtande med om man klär sig fel. Men tanken är ju att finsittningen ska vara formell och fin.

    Tack för tipset! Ska göra det men vill inte verka osäker heller...
    De flesta är lika osäkra som du.
  • Anonym (tema)
    Anonym (kläder) skrev 2015-08-27 22:02:16 följande:
    Du skulle bara veta hur många tjusiga sittningar jag gått på som student! Frack och stora middagar är vanliga i dessa kretsar, fastän lokalen inte är på ett slott :)
    Säkert, men klädkoden var nog inte "långklänning" eller "finsittning" på de inbjudningarna? Södertörn slår mig inte som de formella sittningarnas högskola precis, men jag kan ha fel.
  • Anonym (TS)
    Anonym (tema) skrev 2015-08-27 23:46:27 följande:

    Säkert, men klädkoden var nog inte "långklänning" eller "finsittning" på de inbjudningarna? Södertörn slår mig inte som de formella sittningarnas högskola precis, men jag kan ha fel.


    Du har fel. Sittningarna under nollningen är inte lika strikta. Har sett bilder från vänners sittningar på Södertörn och har själv varit på en på SU, de såg likadana ut.
  • LaLola
    Anonym (TS) skrev 2015-08-27 22:02:19 följande:

    Dubbelkollade nu. Såhär står det:

    Tema: Militärbankett

    Damer: Långklänning

    Herrar: Mörk kostym

    Vet inte vart jag fick aftonklänning ifrån...


    De har alltså skrivit ut vad tjejerna ska ha på sig? Det skulle nog ha stått bara "mörk kostym" och sen utgår man från den klädkoden som säger:
    "Mörk kostym innebär alltid mörkblå eller mörkgrå kostym. Damerna bär elegantare kort klänning eller ibland långklänning"

    Hämtat från bröllopsguiden men en klädkod är ju en klädkod oavsett.
  • Anonym (TS)
    LaLola skrev 2015-08-28 06:59:02 följande:

    De har alltså skrivit ut vad tjejerna ska ha på sig? Det skulle nog ha stått bara "mörk kostym" och sen utgår man från den klädkoden som säger:

    "Mörk kostym innebär alltid mörkblå eller mörkgrå kostym. Damerna bär elegantare kort klänning eller ibland långklänning"

    Hämtat från bröllopsguiden men en klädkod är ju en klädkod oavsett.


    Tack för svar! Hm tror du jag kan köra på en knäkort cocktailklänning då? De borde ju mena det du just skrev men blir ändå osäker.
  • LaLola
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 12:07:13 följande:
    Tack för svar! Hm tror du jag kan köra på en knäkort cocktailklänning då? De borde ju mena det du just skrev men blir ändå osäker.
    Jag hade frågat en ansvarig eftersom det inte är självklart med långklänning enligt den vedertagna klädkoden "mörk kostym".
  • Anonym (tema)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 12:07:13 följande:
    Tack för svar! Hm tror du jag kan köra på en knäkort cocktailklänning då? De borde ju mena det du just skrev men blir ändå osäker.
    Jag skulle säga att vad du kan ha på dig beror nästan helt på ditt eget självförtroende och vad du känner dig bekväm i. Klädkoden är bara till för att gästerna ska slippa känna sig över- eller underklädda för tillfället (så man är ungefär lika klädd som alla andra). Har du en knäkort cocktailklänning som du känner dig snygg i kan du helt klart köra på den, och högaktningsfullt skita i att bry dig ifall "alla andra" har hellång klänning. Tycker jag.
Svar på tråden Vad ha på sig på finsittning med militärtema?