• Anonym (Kvinnan)

    Otrevliga sms,vad göra

    Har separerat,vi har ett barn tillsammans.Ex skickar ofta kränkande sms till mig och försöker hitta fel.Jag säger ifrån,han fortsätter.Kan inte blockera honom,eftersom vi har barn tillsammans .Vill inte vara med om detta,någon som vill bara vara negativ och kränkande.Vad ska jag göra.

  • Svar på tråden Otrevliga sms,vad göra
  • Anonym (tips)

    jag hade i första hand ignorerat allt, om man inte får någon respons på det man skriver är det inte kul efter ett tag. Sedan (kanske dagen efter) hade jag skickat ett sms där man kanske skriver "tack för de uppmuntrande orden, alltid lika trevligt! :) Du, jag tänkte att vi båda två är ju vuxna och har ju skaffat ett barn ihop så vad sägs om att vi bara hörs angående henne/hans angelägenheter tills du har lugnat dig lite?"
    I sista hand, om han hotar eller ofredar dig så polisanmäl och hota om ensam vårdnad.

  • Anonym (dotter)

    känner igen detta - men i mitt fall var det min mamma som skickade otrevliga sms...... ofta blev jag arg och svarade något otrevligt tillbaka, men det gav henne bara mer energi att skicka nya sms - det enda som funkade var att ignorera dem, inte alltid så lätt.......

  • Anonym (tips)

    Ignorera funkar oftast. Jag hade en vän som fick snedtändningar ibland och skickade väldigt sjuka sms om vilken idiot jag var, att "jag skulle inte utsätta min värsta fiende för en sådan som dig" och liknande (nej vi är inte vänner idag :) ). Men jag svarade aldrig på dem och mycket riktigt bad hon oftast om ursäkt dagen efter. Ett tips är att radera smsen/mejlen så fort du får dem utan att läsa dem, men då får du ju va säker på att det inte är något viktigt. Det kan vara lättare att handskas med om man inte vet vad personen kallar en. Så känner jag i alla fall. Annars grämer jag mig långt efter om någon person kallat mig något elakt. Tänk även på att han förmodligen inte menar det kan skriver, han är bara arg och besviken. Det behövs kanske att man bråkar ett tag,för att sedan kunna bli vänner igen.

  • dwajo
    Anonym (tips) skrev 2015-08-27 22:14:38 följande:

    jag hade i första hand ignorerat allt, om man inte får någon respons på det man skriver är det inte kul efter ett tag. Sedan (kanske dagen efter) hade jag skickat ett sms där man kanske skriver "tack för de uppmuntrande orden, alltid lika trevligt! :) Du, jag tänkte att vi båda två är ju vuxna och har ju skaffat ett barn ihop så vad sägs om att vi bara hörs angående henne/hans angelägenheter tills du har lugnat dig lite?"
    I sista hand, om han hotar eller ofredar dig så polisanmäl och hota om ensam vårdnad.


    Skriv inte ens detta, det är passivt aggressivt. Ignorera helt och visa genom ditt beteende att enbart praktiska frågor angående barnet intresserar dig. 

    "Du din #@& bla bla bla."

    Svara inte. Nästa dag, sms:a:

    "Glöm inte att X ska ha Y med sig till skolan på måndag." Etc.
  • Anonym (Ignorera)

    Så länge du besvarar hans sms kommer han fortsätta. För då vet han att det funkar. Läs dom inte. Radera på en gång och ignorera. Han måste ha någon störning förresten. Men bara att ignorera. Ge honom ingen reaktion på hans beteende.

  • Anonym (n)

    du ska spara alla mess, maila dem till dig själv eller så. Om detta eskalerar och blir värre och värre måste du ha bevis på allt dumt, om du går till polisen. 

    Absolut inte svara, som alla andra säger i tråden, men spara.

    Har en vän som haft det så här i flera år. Hon sparar allt, svarar endast om det handlar om barnen. Han verkar ha lugnat sig nu, ett par år efter skilsmässan men det tog tid.

  • Anonym (D)

    Jag skriver som andra, ignorera och svara bara på det som gäller barnen.

    Du ska även spara alla sms så att du har bevis ifall att det skulle eskalera, då ska du anmäla.

    Hur ofta får du dessa sms och vad innehåller de?

    Om du blir bombarderad med sms med elakt innehåll så kan det räknas som ofredande.

    Mitt ex trakasserade mig efter vår separation men det eskalerade till något väldigt otrevligt och han blev tillslut dömd i tingsrätten.

    Hoppas att det löser sig för dig. Kram

  • Anonym (Kvinnan)

    Han klagar på jag är idiot och loser.Att när jag inte har barnen,så knullar jag runt.Försöker inte att sjunka i samma nivån som han med fula ord.Ja,någon störning har han.

  • Anonym (D)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2015-08-28 08:14:50 följande:

    Han klagar på jag är idiot och loser.Att när jag inte har barnen,så knullar jag runt.Försöker inte att sjunka i samma nivån som han med fula ord.Ja,någon störning har han.


    Hmm okej. Som sagt, ignorera.

    Mitt ex skrev liknande saker. Speciellt att jag låg runt och hade gjort både det ena och andra med olika killar.

    Hur ofta hör han av sig angående barnen? Har du gjort klart för honom att han inte ska höra av sig om det inte har med dem att göra?
    Han verkar ju inte må speciellt bra så jag tvivlar dock på att det skulle hjälpa.
  • Anonym (Sms)

    Kan man också få råd? I mitt fall så har exet inte betalat mobilräkningar och telefon är avstängd och varit i 2 månader.

    All sms sker via hans nya och hennes mobil och det är inte han som skriver sms:en. Har sagt att vi får sätta oss ner och göra ett schema, men han vägrar ses utan jag ska behöva sitta och sms:a med hans nya. Som för övrigt är en kvinna som jag inte tycker om. Har inga problem egentligen med exet och vi har kunnat prata lugnt, men så kom den nya in i bilden och han är så styrd av sin nya så vi får inte ens träffas och göra ett schema utan jag ska kommunicera via sms till hennes telefon....

    Hur gör man där? Jag har sagt ifrån att jag sitter inte och skriver sms till henne utan vill han göra ett schema så ses vi. Antingen hos mig lr på familjerätten, men "han" läs hon som skriver sms:en vägrar....

  • Anonym (D)
    Anonym (Sms) skrev 2015-08-28 09:31:22 följande:

    Kan man också få råd? I mitt fall så har exet inte betalat mobilräkningar och telefon är avstängd och varit i 2 månader.

    All sms sker via hans nya och hennes mobil och det är inte han som skriver sms:en. Har sagt att vi får sätta oss ner och göra ett schema, men han vägrar ses utan jag ska behöva sitta och sms:a med hans nya. Som för övrigt är en kvinna som jag inte tycker om. Har inga problem egentligen med exet och vi har kunnat prata lugnt, men så kom den nya in i bilden och han är så styrd av sin nya så vi får inte ens träffas och göra ett schema utan jag ska kommunicera via sms till hennes telefon....

    Hur gör man där? Jag har sagt ifrån att jag sitter inte och skriver sms till henne utan vill han göra ett schema så ses vi. Antingen hos mig lr på familjerätten, men "han" läs hon som skriver sms:en vägrar....


    Men herregud, vad är det för kvinna han har träffat egentligen?!

    Hur har ni barnen nu och vad är det för schema ni ska göra?
  • Anonym (Sms)
    Anonym (D) skrev 2015-08-28 10:05:11 följande:

    Men herregud, vad är det för kvinna han har träffat egentligen?!

    Hur har ni barnen nu och vad är det för schema ni ska göra?


    Sjuk i huvudet är hon iallafall... Står och gapar och skriker med mitt barn i famnen och vägrar lämna ifrån barnet blandannat... Exet står som ett jävla fån och gör ingenting för att avstyra hennes utbrott... (jag höll mig lugn och höjde inte rösten ens)

    Exet har inte träffat barnet på snart 8v. Trots jag sagt att han är välkommen när han vill.. Jag har oxå sagt ifrån att jag gör inget schema via sms och pga allt annat krångel så tar vi schema via FR och umgänget därifrån..

    (umgänget har inte funkat alls)

    Fick en stämmning till TR som hon suttit och skrivit ansökan på.. (känner väl igen hans text)

    Nu 1 vecka senare fick jag sms igen från hennes telefon där han tror han ska få ha barnet fredag - söndag och sen inte träffat barnet på över 1 månad.... Och veckan innan kontaktat TR..

    Exet vill även ha barnet torsdag -söndag varannan vecka... En TVÅÅRING vars pappa enbart varit delaktig på helger pga jobb... Sedan va pappan borta i över 6 månader en period och sket i barnet...
  • Anonym (D)
    Anonym (Sms) skrev 2015-08-28 10:14:50 följande:
    Sjuk i huvudet är hon iallafall... Står och gapar och skriker med mitt barn i famnen och vägrar lämna ifrån barnet blandannat... Exet står som ett jävla fån och gör ingenting för att avstyra hennes utbrott... (jag höll mig lugn och höjde inte rösten ens)

    Exet har inte träffat barnet på snart 8v. Trots jag sagt att han är välkommen när han vill.. Jag har oxå sagt ifrån att jag gör inget schema via sms och pga allt annat krångel så tar vi schema via FR och umgänget därifrån..

    (umgänget har inte funkat alls)

    Fick en stämmning till TR som hon suttit och skrivit ansökan på.. (känner väl igen hans text)

    Nu 1 vecka senare fick jag sms igen från hennes telefon där han tror han ska få ha barnet fredag - söndag och sen inte träffat barnet på över 1 månad.... Och veckan innan kontaktat TR..

    Exet vill även ha barnet torsdag -söndag varannan vecka... En TVÅÅRING vars pappa enbart varit delaktig på helger pga jobb... Sedan va pappan borta i över 6 månader en period och sket i barnet...
    Jadu, hon låter ju väldigt trevlig iaf :/

    Det finns absolut ingen anledning till att du ska smsa med henne. Självklart kan man ha åsikter om ett eventuellt schema om man bor ihop med barnets förälder men det är du och ditt ex som ska kommunicera med varandra, där ska hon backa.

    Du har sagt hur du vill ha det. Att ni träffas och kommer överens om ett schema. Vill han inte det så tycker jag att du har gjort ditt. I ditt fall hade jag aldrig låtit barnet åka på umgänge "bara sådär" efter en längre tid utan, och dessutom 6 månaders frånvaro från pappan tidigare.

    Jag skulle låta det gå upp tingsrätten så får de se att du försöker. Jag hoppas innerligt att du sparar alla sms...
  • Anonym (Sms)
    Anonym (D) skrev 2015-08-28 10:23:24 följande:

    Jadu, hon låter ju väldigt trevlig iaf :/

    Det finns absolut ingen anledning till att du ska smsa med henne. Självklart kan man ha åsikter om ett eventuellt schema om man bor ihop med barnets förälder men det är du och ditt ex som ska kommunicera med varandra, där ska hon backa.

    Du har sagt hur du vill ha det. Att ni träffas och kommer överens om ett schema. Vill han inte det så tycker jag att du har gjort ditt. I ditt fall hade jag aldrig låtit barnet åka på umgänge "bara sådär" efter en längre tid utan, och dessutom 6 månaders frånvaro från pappan tidigare.

    Jag skulle låta det gå upp tingsrätten så får de se att du försöker. Jag hoppas innerligt att du sparar alla sms...


    Jag har sparat varenda sms!

    Har även sagt att vill han inte prata så tar vi in en medlare som är opartisk.... Det dög tydligen inte heller.
  • Anonym (D)
    Anonym (Sms) skrev 2015-08-28 10:26:37 följande:
    Jag har sparat varenda sms!

    Har även sagt att vill han inte prata så tar vi in en medlare som är opartisk.... Det dög tydligen inte heller.
    Jag tycker att du har gjort vad du kunnat. Försökt mötas och sammarbeta.

    Jag förstår inte hur en man kan vara så jävla mesig och inte säga ifrån!!
  • Anonym (Sms)
    Anonym (D) skrev 2015-08-28 10:29:22 följande:

    Jag tycker att du har gjort vad du kunnat. Försökt mötas och sammarbeta.

    Jag förstår inte hur en man kan vara så jävla mesig och inte säga ifrån!!


    Någon man är han då inte iallafall.... Det är ju säkert.. Jag skulle aldrig tillåta min nya stå och gapa och skrika med mitt barn i famnen. Då hade det blivit en fot rak i arslet och ut genom min dörr och bye bye direkt!
  • Anonym (Kvinnan)

    När han ringer till mig Och börjar snacka om att jag är idiot/loser,då lägger jag på luren.Orkar inte lyssna.

Svar på tråden Otrevliga sms,vad göra