• Anonym (Moraliskt dilemma)

    fick två istället för en, behålla i smyg eller returnera?

    Jag beställde en vara från en webshop och betalade 500kr. Varan kom som den skulle och jag hämtade ut den. Sen får jag sms-påminnelse om varan flera gånger och när jag ringer utlämningsstället finns där ett nytt paket. Jag hämtar ut även det och det visar sig att varan skickats två gånger.

    Ska jag kontakta dem och berätta att jag fått två?Ska jag behålla varan och inget säga? Kan de kräva att jag återsänder eller betalar för extravaran om de själva kommer på att de gjort fel?

    Hur skulle du gjort?

  • Svar på tråden fick två istället för en, behålla i smyg eller returnera?
  • Påven Johanna

    Lämnat tillbaka. Jag behåller bara sådant som jag betalat för. 

  • Anonym (oj)

    Haa, jag hade behållit utan vidare, har de klumpat sig så har de.

  • Anonym (X)

    I och med att du hämtat ut det finns det ju registrerar att du mottagit två varor.

  • Anonym (oj)

    Läste inte så noga, trodde du fick 2 i samma paket. Då du hämtat ut två ggr blir det annorlunda då är de registrerat men jag hade nog avvaktat och sett vad som händer.

  • Alvina

    Jag hade absolut behållit varan om jag trodde det inte fanns någon risk att felet kunde bli upptäckt, (har inte högre moral än så) men i detta fallet tror jag att risken är rätt så stor att du kommer bli återbetalningsskyldig i och med att du hämtar ut två paket, så i detta fall hade jag nog kontaktat företaget.

  • Vanja

    Nu vet jag ju inte vad det gäller men jag skulle nog lägga undan den andra ett tag, utan att öppna/använda o bara avvakta ett tag. En månad lr två. Om dom skulle höra av sig så kan du ju bara säga att du har tänkt skicka tillbaka men att det varit mycket att göra o så.. O hör dom Inte av sig så är det fritt fram! :)

  • Anonym (V)

    Behåll den men låt den ligga orörd i ett halvår ifall de inser misstaget och vill ha tillbaka den.

Svar på tråden fick två istället för en, behålla i smyg eller returnera?