• MammaSol0

    Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?

    Detta gäller vid gemensam vårdnad

    ? Har man rätt att neka den andra föräldern att resa utomlands med barnen?
    ? Har man rätt att kräva att få flyginformation så man vet vilket flyg ens barn sitter på? 
    ? Pappan har barnens pass - kan han boka flyg och resa iväg utan min tillåtelse? 

    Varför jag inte vill att han åker är att jag bor långt ifrån barnen som bor hos honom och nu vill har han bestämt att resa med dem på höstlovet, och vill även kunna resa på jullovet. Men på jullovet vill jag ju att de är hos mig, vilket de också uttryckt en önskan om. De är 12 och 15. 

  • Svar på tråden Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?
  • MammaSol0

    Hur kan jag inte ha rätt att neka att han visar tendens till att inför varje lov locka och lova barnen resor som de inte kan säga nej till? Faller inte det under umgängesklausul som han bryter då till sist? 

  • MammaSol0

    Så? det enda sättet att vara säker på att han inte bokar och reser är att ha åtminstone ett av barnens pass hos mig. Tycker det verkar helt vansinnigt att en förälder kan ta med båda barnen utan den andra förälders tillåtelse när man har gemensam vårdnad. 

    Hans argument: Barnen bor hos mig och då är det jag som bestämmer hur vårt livspussel ska ske. Du får ha dem när vi kan. 

  • Långbenopluto
    sunzet skrev 2015-08-28 08:45:28 följande:

    Hur kan jag inte ha rätt att neka att han visar tendens till att inför varje lov locka och lova barnen resor som de inte kan säga nej till? Faller inte det under umgängesklausul som han bryter då till sist? 


    Har ni skrivet på papper hur umgänget ska vara?
  • Kjell2
    sunzet skrev 2015-08-28 08:45:28 följande:

    Hur kan jag inte ha rätt att neka att han visar tendens till att inför varje lov locka och lova barnen resor som de inte kan säga nej till? Faller inte det under umgängesklausul som han bryter då till sist? 


    Finns det ett fastställt umgängesschema? Om inte, fixa!
  • zemer

    Har ni inte nått slags schema för när barnen ska vara hos dig?

  • MammaSol0

    Nej, vi har inget schema än eftersom vi bor så långt i från varann. Om ett tag är jag lite närmare. Men det jag märkt är att han krånglar inför loven då det vore självklart för mig och barnen att de är hos mig. 

  • MammaSol0

    Ja, de bor och är skrivna hos honom. Tillsvidare, tills jag kan flytta närmare. 
    Min ambition är att vi ska bo så pass nära så att barnen själva kan komma och gå lite som de vill och behöver.

  • Kjell2
    sunzet skrev 2015-08-28 08:56:00 följande:

    Nej, vi har inget schema än eftersom vi bor så långt i från varann. Om ett tag är jag lite närmare. Men det jag märkt är att han krånglar inför loven då det vore självklart för mig och barnen att de är hos mig. 


    Sålänge det innte finns ett fastställt schema är det vilda västerna som gäller och ni kan båda göra lite som ni vill. Det finns alltså inget som direkt hindrar honom att resa med barnen på loven.
Svar på tråden Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?