• Anonym (Undrande)

    Behöver han hjälp?

    Min sambo har dåligt spritsinne. Nu under en period har det varit hyfsat lugnt. Vi har barn varannan vecka och nån/några gånger under den veckan barnen inte är hos oss så tar han ett glas vin bara för att det är gott. De helger när barnen inte är hos oss så dricks det en del. Är vi iväg till vänner så somnar han ofta pga. att han blir så trött. Han får ångest dagen efter, frågar mig om han sagt något dumt m.m. Han kan vara ute med nån kompis nån gång typ en vardag men då är det lugnt. Sen kommer de här gångerna då han super sig dyngrak. Senast i måndags då han var iväg på kundbesök. När kunderna återvänt till sina hotell. Då går han och hans kollegor till nån bar och dricker så att han blir så full att de måste hjälpa honom hem. Han tappar saker när det blir så här och denna gång försvann en bilnyckel som dock kom åter den hade hittats på ett ställe där han inte skulle vara. Han kommer inte ihåg någonting. Dagen efter står en annan gäst och stirrar på honom och skakar på huvudet. Ångesten är total. Behöver han hjälp? Han har själv sagt att nu får det vara bra. Det har aldrig tidigare hänt. Hans belöningssystem går på högvarv när han dricker. Vi kan sitta hemma och jag vill inte vara den som är på honom att ta det lugnt men han ser inte det då. Jag är uppvuxen i ett alkoholisthem så jag vill inte att det blir så här. Då flyttar jag bums.

  • Svar på tråden Behöver han hjälp?
  • Anonym (Chippe)

    Om din Sambo behöver hjälp är jättesvårt att svara på. Det du behöver tänka på som uppvuxen med beroendeproblematik är att sätta gränser och sen efterleva dem.

  • Smarthuvud

    Att du är uppvuxen i ett sådant hem gör dig nog inte mer vaken för situationen, utan mer flexibel för hans drickande. Sätt gränser! En bra lösning kan ju vara "Drick så som du vill, men dricker du dig dyngrak så förlorar du rätten att dricka som du vill!". Det kommer att hålla honom på mattan ca 2-3 gånger, sedan är han dyngrak igen, om han har problem. Då har du ett bra diskussionsunderlag. Därifrån kan ndu ju diskutera hur ni går vidare.

  • Anonym (Undrande)

    Han tycker såklart det blir obekvämt när det blir dyngrak problematik. Men han tycker att att det är ett problem att ta några öl/glas vin på helgen under städade former. Jag anser väl att han inte riktigt är normal drickare. Han kan inte låta bli en enda helg. Då får han panik och tycker helgen varit skit.

  • Anonym (Chippe)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-08-30 11:08:48 följande:

    Han tycker såklart det blir obekvämt när det blir dyngrak problematik. Men han tycker att att det är ett problem att ta några öl/glas vin på helgen under städade former. Jag anser väl att han inte riktigt är normal drickare. Han kan inte låta bli en enda helg. Då får han panik och tycker helgen varit skit.


    Att avgöra ifall en person behöver hjälp att förändra sitt sätt att dricka är lite komplext. Det är först när personen, din man, i det här fallet riskerar att drabbas av konsekvenser av sitt drickande man ser hur illa det är. Tex skulle han förändra sitt sätt att dricka om han riskerade att förlora sin familj eller sitt jobb? är svaret ja men han fortsätter att ta sina "bläckor" så är svaret, ja, han behöver förmodligen hjälp.
Svar på tråden Behöver han hjälp?