• Herrn i unform

    Mycket bra dokumentär, Sextemplet

    www.svtplay.se/video/3293061/sextemplet/sextemplet-avsnitt-1

    Denna dokumentär handlade om Arbis i Norrköping som används för burlesqunderhållning, swingersklubb (i källaren) och för bdsm-fester. 

    Detta var en mycket bra och givande dokumentär som sändes igår på SVT. 


    Den visar dock väldigt väl vanliga svenssons stora oförstånd och skräck för sådant de inte förstår. 
    Som ett argument: "Man måste tänka på att det finns barn här"... (Som om barnen ska vara uppe vid den tiden då festerna hålls, oftast kring 22-03. Och vad gör deras barn inne på en bdsm-fest alls? ). 


    Eller mannen som förfasar sig över vad folk gör där inne och att han aldrig skulle sätta sin fot där (vilket han inte behöver göra heller då han inte är medlem i bdsm-festens klubb antar jag). 

    Varför kan inte vi i bdsm-världen bara få vara ifred från folks dömande anklagelser och fördomar. Dessa fester skadar ingen och ingen utomstående lär råka ut för det. 
    Det är dags att låta folk få göra som de vill med sitt sexliv och sina livsval utan andras åsikter.

  • Svar på tråden Mycket bra dokumentär, Sextemplet
  • Mudshark

    Kan inte annat än instämma. Sorgligt med sån rädsla och sådant fördömande för det man inte förstår eller vet vad det handlar om. Finns så många paralleller i samhället i övrigt.

  • California

    SVT levererar!

    Parantes (och OT): när de castar folk till showen "Det är ju jättekul att du blåser såpbubblor, du kan ju stå utanför entrén och bubbla på!" Underbart !

  • Herrn i unform

    Ja och om det nu är så hemskt med vad folk gör där inne, lägg inte energi på att tänka på det. 


    Och när folk hävdar att de inte tycker att området är tryggt längre så undrar jag, är det väldigt många klubbdeltagare som går bärsärkagång i grannskapet eller rusar runt nakna utomhus? Skulle faktiskt inte tro det.

    Varför kan inte den sexuellt utlevande världen bara få vara ifred? Vad angår det andra vad vuxna människor gör frivilligt?

    Jag finner det faktiskt mer otrevligt att gå på hockey i elitserien (med svordomar, hatiska domarkommentarer och dylikt från småbarnspappor och övrig publik) än vad jag upplever det att vara på en bdsm-fest. Och då tar folk ändå sina barn till hockeymatcher utan  problem.

  • Anonym (sono)

    jag såg också på dokumentären som gjordes väldigt bra, showen var jättebra.Jag som också haft skoj sex i mina dagar såg hur personerna levde ut och faktiskt hade känsla i vad dom gjorde som den ene tjejen i bassängen och ögonkasten
    Filmen Eyes Wide Shut som jag äger och sett flera gånger tyckte jag visade första gången en brutal verklighet i Amerika.Men idag förstår jag budskapet

    Filmens budskap gick ut på att det kan sluta med droger och överdoser HIV Aids, att inte säga något utanför klubben, mord, och en familj som påverkades.
    Studio 54 i New York hade en undervåning där folk tog knark, mellanvåningen var ett fint disco med superkändisar, kockar bra mat och musik, övre våningen var gruppsex.  Klubben stängde efter en tid AIDS hade börjat spridas.  
    En annan klubb i Köpenhamn som hade kockar utsökt mat, en homosexuell man som sjöng jättebra , musik och sex , fick under 80 talet stänga.AIDS spreds och även sångaren dog.
    Jag förstår att folk vill ha kul, och det var en bra film. Men 300 på samma ställe är ju mycket.Jag har själv haft klamydia och lever som HPV + cellförändringstypen
    Ska man kräva läkarintyg på alla som swingar? 
    För dom Norrköpingsbor som är emot att teatern har en källare full med älskande människor  förblir det ju sexhuset iallafall.Det är absolut inget fel oh sex att leva ut är ju också känsla men Jonas Gardell beskrev i filmerna och boken jag äger "torka inte tårar utan handskar" hur Viking Sauna idag haga Video  hade klubb för män och AIDS  spreds, Många av hans vänner dog..

    Vi måste ändå vara medveten om dom riskerna men showen var jättebra och filmen

  • Anonym (sono)

    jag vill inte ta bort glädjen hos många men myndigheterna är medvetna om detta.Ganska typiskt är ju att swingers hänvisas till källare .  Livsglädjen finns ju där, Men i den starka minoritet denna livsstil är tycks det finnas mycket motstånd.
    från folk runt omkring och sånt kan bli kampanjer och namnlistor längre fram
    Det är så många åt gången på fester att över 50 till 60 utgör en smittrisk.Tyvärr,Hur ofta bör en aktiv testa sig? Hur många besök per år utgör en risk för hälsan?  Läkare har redan sagt emot detta på andra ställen
    Jag tycker att den sexuella läggningen är personlig och det är ens ensak. Men träffar på 300 personer.... det kan utgöra en hälsorisk. Ska tester på plats införas?  För det är ett stort antal deltagare samtidigt

    Däremot är livsglädje inget någon annan kan ta ifrån en person.  Men att byta partners ofta varje månad måste innebära tester varje kvartal  för den enskilde och uppge namn på den man varit med  90 st...?Eller tvångstester av någon myndighet i framtiden

  • Herrn i unform
    Anonym (sono) skrev 2015-08-29 08:06:01 följande:

    jag såg också på dokumentären som gjordes väldigt bra, showen var jättebra.Jag som också haft skoj sex i mina dagar såg hur personerna levde ut och faktiskt hade känsla i vad dom gjorde som den ene tjejen i bassängen och ögonkasten
    Filmen Eyes Wide Shut som jag äger och sett flera gånger tyckte jag visade första gången en brutal verklighet i Amerika.Men idag förstår jag budskapet

    Filmens budskap gick ut på att det kan sluta med droger och överdoser HIV Aids, att inte säga något utanför klubben, mord, och en familj som påverkades.
    Studio 54 i New York hade en undervåning där folk tog knark, mellanvåningen var ett fint disco med superkändisar, kockar bra mat och musik, övre våningen var gruppsex.  Klubben stängde efter en tid AIDS hade börjat spridas.  
    En annan klubb i Köpenhamn som hade kockar utsökt mat, en homosexuell man som sjöng jättebra , musik och sex , fick under 80 talet stänga.AIDS spreds och även sångaren dog.
    Jag förstår att folk vill ha kul, och det var en bra film. Men 300 på samma ställe är ju mycket.Jag har själv haft klamydia och lever som HPV + cellförändringstypen
    Ska man kräva läkarintyg på alla som swingar? 
    För dom Norrköpingsbor som är emot att teatern har en källare full med älskande människor  förblir det ju sexhuset iallafall.Det är absolut inget fel oh sex att leva ut är ju också känsla men Jonas Gardell beskrev i filmerna och boken jag äger "torka inte tårar utan handskar" hur Viking Sauna idag haga Video  hade klubb för män och AIDS  spreds, Många av hans vänner dog..

    Vi måste ändå vara medveten om dom riskerna men showen var jättebra och filmen


    Anonym (sono) skrev 2015-08-29 14:38:52 följande:

    jag vill inte ta bort glädjen hos många men myndigheterna är medvetna om detta.Ganska typiskt är ju att swingers hänvisas till källare .  Livsglädjen finns ju där, Men i den starka minoritet denna livsstil är tycks det finnas mycket motstånd.
    från folk runt omkring och sånt kan bli kampanjer och namnlistor längre fram
    Det är så många åt gången på fester att över 50 till 60 utgör en smittrisk.Tyvärr,Hur ofta bör en aktiv testa sig? Hur många besök per år utgör en risk för hälsan?  Läkare har redan sagt emot detta på andra ställen
    Jag tycker att den sexuella läggningen är personlig och det är ens ensak. Men träffar på 300 personer.... det kan utgöra en hälsorisk. Ska tester på plats införas?  För det är ett stort antal deltagare samtidigt

    Däremot är livsglädje inget någon annan kan ta ifrån en person.  Men att byta partners ofta varje månad måste innebära tester varje kvartal  för den enskilde och uppge namn på den man varit med  90 st...?Eller tvångstester av någon myndighet i framtiden



    Men hälsorisken är ju inget problem, det finns alltid mängder med kondomer som det är varje deltagares eget ansvar att använda. 
    De bdsm-fester jag besökt där det varit något hundratal besökare på har det aldrig någonsin talats om något hälsofarligt problem med att folk har sex också, vilket folk också har. 
    Det jag snarare tror är att folk fortfarande har den där tron på att swingers, polys och andra med sexuella "avvikelser" från den mono- och heteronorma typen inte skyddar sig och knullar med allt och alla. Varför skulle man göra det för att man har en sådan läggning?
    Folk knullar hej vilt på festivaler och Finlandsfärjor också, ska man inte börja oroa sig för dom också? För där har de ju inte ens kondomer framlagda så att alla kan ta för sig.
  • Armageddon
    Anonym (sono) skrev 2015-08-29 14:38:52 följande:

    jag vill inte ta bort glädjen hos många men myndigheterna är medvetna om detta.Ganska typiskt är ju att swingers hänvisas till källare .  Livsglädjen finns ju där, Men i den starka minoritet denna livsstil är tycks det finnas mycket motstånd.

    från folk runt omkring och sånt kan bli kampanjer och namnlistor längre fram

    Det är så många åt gången på fester att över 50 till 60 utgör en smittrisk.Tyvärr,Hur ofta bör en aktiv testa sig? Hur många besök per år utgör en risk för hälsan?  Läkare har redan sagt emot detta på andra ställen

    Jag tycker att den sexuella läggningen är personlig och det är ens ensak. Men träffar på 300 personer.... det kan utgöra en hälsorisk. Ska tester på plats införas?  För det är ett stort antal deltagare samtidigt

    Däremot är livsglädje inget någon annan kan ta ifrån en person.  Men att byta partners ofta varje månad måste innebära tester varje kvartal  för den enskilde och uppge namn på den man varit med  90 st...?Eller tvångstester av någon myndighet i framtiden


    Myndigheterna har koll??? Ska de förbjuda hur folk har sex eller?

    För det första har inte alla 300 sex med varandra, många har inte ens sex med andra, utan håller sig till den man kom med, och njuter av stämning och andra älskande par.

    För det andra så använder man kondomer i de allra flesta fall, precis som föregående skrev sprids det mer sjukdomar på Finlandsfärjor och festivaler än på swingersklubbar.
  • Anonym (lite less)

    Jag tycker det är lite tragiskt att samhället är så fokuserat på sex idag,

  • Herrn i unform
    Anonym (lite less) skrev 2015-08-29 20:25:17 följande:

    Jag tycker det är lite tragiskt att samhället är så fokuserat på sex idag,


    Det är väl snarare så att det är tragiskt att folk är så livrädda för att andra vill leva ut sina liv som de vill som vuxna. 


    Det är ju inget man tvingar på andra liksom. De måste inte titta in genom fönstren eller förfasa sig över att alla inte lever som de gör.

Svar på tråden Mycket bra dokumentär, Sextemplet