• pappadax

    RS och när ska andra få träffa barnet

    Hej!

    Vi ska ha vårat första barn snart, planerat BF 2015-11-01. 

    Min frus släkt är väldigt för alla möjliga kalas och firande av födelsedagar hela tiden.. samt julafton hos hennes morföräldrar, juldagen hos mor, annandagen hos moster osv... 

    Flera småbarn och alltid många vuxna som är förkylda... jag vill inte riskera vårat barn hälsa.. 

    Hur skulle ni ha gjort? Första månaderna måste man väl kunna tacka nej till alla kalas...

  • Svar på tråden RS och när ska andra få träffa barnet
  • Anonym (...)

    Mitt barn är född i januari. Vi tackade inte nej till något. Stod å Willys med barnet när den ca 3 dagar gammal.

  • amalie79

    Klart man ska vara lite försiktig, men skippa julen är lite overkill tycker jag. Men hade nog varken orkat eller velat göra ett besök per dag, hade nog valt de som är hemma hos mor/ farföräldrar.

    Vi får barn i januari och kommer också ha en massa kalas när bebis är 6-8 v, bla fyller vi själva år och min pappa blir 70. Vi har inte tänkt isolera oss från sådant, är svårt när man redan har två skolbarn hemma också, som kommer hem med allt möjligt.

    Alla måste ju inte pilla på bebisen heller, ha den i sele vänd mot dig eller liggande i vagnen.

  • Anonym (Tips)

    Som ovan skrev, ha barnet i bärsele, låt inte småbarn som är förkylda pilla på bebisen. Dom som vill hålla barnet får tvätta händerna och sprita händerna, och vara friska.

    Du eller mamman kan få med er förkylningar från jobbet, bvc, affären man kan inte sätta livet på paus under förkylningstider.

  • Orkide

    Har barn födda i nov och dec. Första veckorna fick vuxna o stora barn ta handsprit innan de tog barnet. Vi firade jul o nyår borta med våra familjer. Sen gick vi inte ut i stora folkmassor på en gång.

  • minerva123

    Jag förstår er! Och ni gör rätt i att vara lite försiktiga även om ni inte ska isolera er såklart. Jag skulle strunta i födelsedagskalasen (om det inte är något väldigt speciellt) särskilt om det är barnkalas och fira julen med bara de närmaste. Handsprit och handtvätt såklart och inga småbarn som pillar den lilla i ansiktet. Jag vet att många reashoppar och besöker Ikea i rusningstid med sina nyfödda och det går ju oftast bra, men jag har sett för många fall av svåra RS- och andra luftvägsinfektioner hos spädbarn för att själv känna mig lugn att göra så.

  • Anonym (-)
    pappadax skrev 2015-08-30 02:01:12 följande:

    Tack för alla svar, blir att köpa handsprit och hålla svärmor mm på avstånd 


    Ungen föds på ett sjukhus. Det vimlar av baciller på sjukhus - och nej, det är inte sterilt nånstans på svenska sjukhus!

    Ta ett chillpill för fan!
Svar på tråden RS och när ska andra få träffa barnet