• Anonym (Trött)

    Hjälp mig komma ur ett dåligt förhållande

    Jag vet inte vad jag ska säga eller börja.

    Men mitt förhållande är ingen bra.

    Gift, varit tillsammans i många år, barn, familj, utåt sett allt bra.

    Allt är egentligen bra men ändå funkar inget.

    Diskussioner och bråk 5 av 7 dagar i veckan. Vi blir osams hela tiden. Sexet fungerar inte sedan länge.

    Min energi är slut. Orkar inte bråka en enda gång mer.

    Vi har tagit hjälp av familjerådgivning, sexolog mm redan. Sådana förslag behövs inte här.

    Jag har gjort allt jag har kunnat men det går helt enkelt inte mer. Har inget att ge mer.

    Han kan inte diskutera eller prata, han skriker, gapar, smäller i dörrar och väggar eller hackar på en och kritiserar allt. Ett typiskt gräl hos oss kan börja med att jag säger att jag behöver en kram, kärlek eller lite uppvaktning. Där blir han förbannad, säger att jag ställer krav på honom, anklagar mig för allt från att jag inte ger honom något heller vilket verkligen inte är sant. Jag kramar honom varje dag och pussar på honom, anklagelserna fortsätter med allt möjligt om hur dålig jag är på saker för att till slut sluta med att jag börjar gråta och inte ens då slutar han. Han fortsätter skälla på mig och kräver att jag ska sluta gråta och börja diskutera. Men jag orkar inte diskutera mer, orkar inte välja mina ord för att vad jag än säger blir han irriterad över. Det suckas och himlas med ögonen. Säger jag något mer då blir det bara värre och diskussionen fortsätter.

    Jag var så desperat av att få honom att förstå att han beter sig elakt och illa när vi diskuterar så jag sa till honom att nu spelar jag in detta så du vet det. Han var med på det och sedan när vi lyssnade på det ( efter mycket motvilja från hans sida) var det fortfarande mig det var fel på enligt honom.

    Det finns bra dagar också och jag älskar honom och han är den enda mannen jag varit med och min första riktiga kärlek. Men jag ser ingen utväg nu. Vill förbereda mig själv för steget. För när allt lugnar sig förlåter jag oftast och går tillbaka till det vi har vilket i det stora hela är bra. Ibland har han ångrat sig men ofta är han bara tyst i flera dagar eller så är han bara arg.

    Detta bryter ner mig och jag gråter mycket när barnen har somnat. Han verkar inte bry sig och ber mig bara vara tyst så jag inte väcker barnen. Ibland går han bara och lämnar mig så och sover någonannanstans.

    Han hotar med skillsmässa hela tiden så fort vi bråkar. Allt detta har vi jobbat med men uppenbarligen inte kommit längre än såhär. Hur vet man att man är färdig för skillsmässa? Det enda jag vet är att jag inte vill och orkar ha det såhär mer. Han säger att han älskar mig och han har även fina sidor. Är kärleken slut trots allt? Varför funkar det inte mellan oss? Vet många par som har värre problem enligt mig men de håller ihop ändå.

    Ingen av oss har någon annan vad jag vet.

  • Svar på tråden Hjälp mig komma ur ett dåligt förhållande
  • Anonym (C)
    Anonym (Trött) skrev 2015-08-29 02:35:54 följande:

     Vet många par som har värre problem enligt mig men de håller ihop ändå


    Du ska nog inte lägga fokus på det, utan snarare hur de berörda personerna upplever de problem de har. Alla är olika och hanterar och påverkas olika av olika problem. Jämför dig inte med andra, utan fundera på hur du själv känner och vad du själv vill göra är mitt råd.
  • Anonym (Barnen)

    Hans energi verkar också tagit slut :( Att säga åt någon att ge en kärlek, uppvaktning osv är fel väg att gå. Man kan inte kräva sånt utan det måste komma naturligt. Jag hade en sambo som alltid grät så fort jag sa något fel eller gjorde något. Kärleken dog väldigt fort. Min sambo satta på sig offerkoftan omedelbart och gjorde väldens drama av allt! Jag var den hemska jämt. Efter ett tag så orkar man bara inte tycka synd om sin partner när denna ÄNNU en gång ligger och bölar. Relationen höll självklart inte. Litet perspektiv från andra sidan konflikten.

    Men oavsett vad så är du inte lycklig i relationen. Ni har dessutom barn som lider mer än ni någonsin kan tro av ert dåliga förhållande. Ni skadar inte bara era barn för stunden, ni skadar även ert barns framtida syn på relationer. Era gräl och problem kommer följa dom hela livet och påverka deras livsval. Så avsluta relationen eller sluta gräla omedelbart!

    Alla relationer har inte problem. De allra flesta är problemfria och kärleksfulla. Själv är jag gift och vi har aldrig grälat eller varit ovänner :)

  • FrökenKanSjälv

    Vill du må bra eller vill du "ha rätt"? Du kommer aldrig någonsin få honom att se din sida av konflikten så du behöver sluta med att försöka bevisa för honom att du har rätt.

    Fokusera istället på vad du behöver för att må bra. Och vad du behöver göra för att barnen ska må bra. Och gör sedan det istället för att älta vem som har rätt eller fel i era konflikter.

  • Anonym (Trött)

    Kloka råd, tack så mycket! Att avsluta relationen vet man hur man ska göra. Men hur slutar man gräla så ofta? De senaste två åren grälar vi flera gånger i veckan! Går det överhuvudtaget och vart ska man börja? Hur gör man för att vända på den negativa cirkeln? Vi har inte gjort något själva på länge så jag har ordnat barnvakt så vi kan gå ut ikväll med vänner. Bra eller dåligt?

    Inatt fick han sova på soffan efter ett jobbigt gräl. Känns jobbigt att idag låtsas som ingenting när vi har en massa saker att göra.

Svar på tråden Hjälp mig komma ur ett dåligt förhållande