• Rasmus01

    Vad menar grannen? Får man tillbaka på skatten om föreningen amorterar?

    Hej! Nu inom en månad ska vi sälja våran bostadsrätt då vi köpt hus i grannkommun. Jag småpratade med en granne idag som är med i bostadsföreningens styrelse. Vi pratade lite om att priserna gått upp ganska mycket de senaste 4 åren sedan både han och jag köpte lägenhet här. Han sa då att framförallt har ju styrelsen amorterat av mycket på lånet. De har ju 45 miljoner i skuld men senaste åren amorterat av cirka 4 miljoner och sista året cirka en miljon. "Det blir fina pengar vid deklarationen sa han och log" Jag nickade som att jag fattade vad han pratade om men förstod ingenting. Är det något som vi får särskilt vid en försäljning eller något som beräknas varje år vi deklarationen men som jag har missat när jag gått igenom deklarationspappret. Vi i föreningen äger ca 1,5% var per lägenhet. Vad är det för pengar han pratar om och vilka summor är det vi pratar om? 

  • Svar på tråden Vad menar grannen? Får man tillbaka på skatten om föreningen amorterar?
  • Mascaraklumpar

    Ja, man får dra det från pengarna man betalar skatt på vid försäljning. Vet tyvärr inte hur man räknar exakt men det borde gå att googla fram om inte någon annan kan svara. Det handlar säkert inte om massvis med pengar, men några tusen typ.

  • Majbritt

    Det är kapitaltillskottet din granne menar. Om man bor i bostadsrätt och föreningen amorterar på lånen blir din procentuella andel avdragsgill i samband med försäljningen. Be din mäklare räkna på detta. Exempel: du köpte för 1000000 kr och har sedan kostnader för renovering på 100000, mäklararvode 50000 och ett kapitaltillskott på 50000 så blir ditt ingångsvärde 1200000 och så säljer du för 2000000kr så är det 800000 som du får betala 22% skatt på.

    Om föreningen betalat av 4miljoner sen ni köpte och er andel är 1.5% borde det bli ett kapitaltillskott på 60000.

Svar på tråden Vad menar grannen? Får man tillbaka på skatten om föreningen amorterar?