• Anonym (kom ut)

    Ricinolja

    Hej!

    Jag vill ha hjälp av er som testat ricinolja för att få igång förlossningen.
    Jag är fullt gången och har tagit ungefär 50-60 ml och en lättöl för flera timmar sen men ingen action än känns det som. Det spänner lite i magen, molar lite i nedre delen men inget som skriker nu är det igång... Hur är era erfarenheter?


    Jag är inte intresserad av moralpredikningar, frågor om varför, låt naturen ha sin gång osv. Har redan hört alla och varför är min ensak. Så har du en sån kommentar på g, var god och skriv den någon annanstans för det är inte det denna tråd är till för. =)
  • Svar på tråden Ricinolja
  • Erika 146

    Du får tro att man kan "få igång" en förlossning men snälla låt bli. Du plågar dig själv i onödan för det finns inger och då menar jag inget som kan starta en förlossning förutom värkstimulerande dropp. Är kroppen omogen så är den det tyvärr. Alla som "lyckats" med hemmatrix har gjort det bara för att det redan varit på g så att säga och därmed inte egentligen hjälpt till alls..

    Ta hand om dig

  • Erika 146

    Du får tro att man kan "få igång" en förlossning men snälla låt bli. Du plågar dig själv i onödan för det finns inger och då menar jag inget som kan starta en förlossning förutom värkstimulerande dropp. Är kroppen omogen så är den det tyvärr. Alla som "lyckats" med hemmatrix har gjort det bara för att det redan varit på g så att säga och därmed inte egentligen hjälpt till alls..

    Ta hand om dig

  • Anonym (kom ut)

    Ok, Påven Johanna. Det verkar inte som du läst vad jag skrev. 
    Erika 146, jag vad om folk som har använt sig av ricinolja att dela sina åsikter, inte vad folk anser om metoden eller något annat. 

    Bakgrunden till detta har ni ingen aning om, inte heller vad vare sig bm eller läkare har sagt. 

    Men tack ändå för ingenting.

  • Påven Johanna
    Anonym (kom ut) skrev 2015-08-30 20:58:01 följande:

    Ok, Påven Johanna. Det verkar inte som du läst vad jag skrev. 
    Erika 146, jag vad om folk som har använt sig av ricinolja att dela sina åsikter, inte vad folk anser om metoden eller något annat. 

    Bakgrunden till detta har ni ingen aning om, inte heller vad vare sig bm eller läkare har sagt. 

    Men tack ändå för ingenting.


    Varför vill du inte dela med dig om bakgrunden då? Vad skulle den rimligen innehålla som rättfärdigar Ricinolja? Och vad har barnmorska och läkare sagt, menar du? "Hm, hm kära (kom ut), ta Ricinolja och lättöl du - det är vad vi brukar rekommendera".
  • Anonym (kom ut)
    Påven Johanna skrev 2015-08-30 21:00:37 följande:
    Varför vill du inte dela med dig om bakgrunden då? Vad skulle den rimligen innehålla som rättfärdigar Ricinolja? Och vad har barnmorska och läkare sagt, menar du? "Hm, hm kära (kom ut), ta Ricinolja och lättöl du - det är vad vi brukar rekommendera".
    För att bakgrunden till detta är inte relevant och inget som någon har med att göra i detalj. Som sagt, du har ingen aning om varför så sluta döma andra människor bara för att de inte tycker och tänker som du. 
    Förstår varför du kallar dig Påve, du sitter väl och vet bäst om allt men verkar ha svårt att läsa innantill. Jag skrev specifikt att jag inte är intresserad av något annat än erfarenheter från de som använt ricinolja. 
    Moralpredikningar kan du starta en egen tråd i, men låt bli denna och låt den handla om det som frågan handlar om och inget annat. 
  • Påven Johanna
    Anonym (kom ut) skrev 2015-08-30 21:28:56 följande:
    För att bakgrunden till detta är inte relevant och inget som någon har med att göra i detalj. Som sagt, du har ingen aning om varför så sluta döma andra människor bara för att de inte tycker och tänker som du. 
    Förstår varför du kallar dig Påve, du sitter väl och vet bäst om allt men verkar ha svårt att läsa innantill. Jag skrev specifikt att jag inte är intresserad av något annat än erfarenheter från de som använt ricinolja. 
    Moralpredikningar kan du starta en egen tråd i, men låt bli denna och låt den handla om det som frågan handlar om och inget annat. 
    Moralpredikningar? Jag ställde några frågor. Vem av oss är det som inte kan läsa egentligen?
  • Anonym (Meen)

    WOT?!?!

    50 - 60 ml?!?! Herregud, du kommer att skita dig sönder och samman!! Har du tagit så mycket är det stora risker, varför i hela friden gjorde du det?!

    Det låter inget annat än STENDUMT!

    Och du ska bli mamma också. . . . *facepalm*

  • Anonym (qwerty)

    Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas.
    Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.


     


     
     
    Eftersom man inte vet säkert vad konsekvenserna av ricinoljeintag  kan bli så är ricinolja inte något jag rekommenderar till gravida.

    Gudrun Abascal, leg. barnmorska (chefsbarnmorska på BB Stockholm)
  • Anonym (Meen)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-30 21:57:27 följande:

    Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas.
    Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.


     


     
     
    Eftersom man inte vet säkert vad konsekvenserna av ricinoljeintag  kan bli så är ricinolja inte något jag rekommenderar till gravida.

    Gudrun Abascal, leg. barnmorska (chefsbarnmorska på BB Stockholm)
    Och bara det faktum att det forsar från ändtarmen under hela förlossningen (om den alls starar inom rimlig tid) borde avskräcka många. . . men icke. . .

    Dessutom är det ofta svårt att få igång amningen efteråt eftersom mamman blir uttorkad av all diarré, men vem bryr sig om sånt. . .?
  • Aikido
    Anonym (Meen) skrev 2015-08-30 22:02:18 följande:
    Och bara det faktum att det forsar från ändtarmen under hela förlossningen (om den alls starar inom rimlig tid) borde avskräcka många. . . men icke. . .

    Dessutom är det ofta svårt att få igång amningen efteråt eftersom mamman blir uttorkad av all diarré, men vem bryr sig om sånt. . .?
    Låter som ett husmorstips uppfunnet av en man.
  • Påven Johanna
    Aikido skrev 2015-08-30 22:05:36 följande:
    Låter som ett husmorstips uppfunnet av en man.
    En sadistisk man. 

    Men i det här specifika fallet så har tydligen bakgrunden en så avgörande betydelse att både barnmorska och läkare mot all sin expertis inte avrått ts från Ricinoljan. 
  • Anonym (qwerty)
    Påven Johanna skrev 2015-08-30 22:14:10 följande:
    En sadistisk man. 

    Men i det här specifika fallet så har tydligen bakgrunden en så avgörande betydelse att både barnmorska och läkare mot all sin expertis inte avrått ts från Ricinoljan. 

    Hade varit intressant att se journalanteckningarna från dessa (BM + läkare)...


     


    Varför är det bättre att förgifta sig och riskera barnets och mammans hälsa? Finns ju bättre sätt att starta en förlossning, i en säker miljö på förlossningen.

    Kanske läge att anmäla BM och läkaren?

  • Aikido
    Påven Johanna skrev 2015-08-30 22:14:10 följande:
    En sadistisk man. 

    Men i det här specifika fallet så har tydligen bakgrunden en så avgörande betydelse att både barnmorska och läkare mot all sin expertis inte avrått ts från Ricinoljan. 
    Kanske hemmafödare som inte vill ha hjälp av BM.
  • Anonym (Men nej)

    Du utsätter ju ditt eget barn för fara. Varför inte vänta tills bebisen är redo och förlossningen startar själv? Lyd råden du får att låta bli. En graviditet är 9 månader lång. Du klarar nog att vänta några dagar till. Varför hålla på och mixtra med sådant man inte känner till och utsätta både dej själv och bebisen för fara.

  • Anonym (kom ut)

    Ni verkar ha missförstått tråden hela bunten. 

    JAG BAD OM UPPLEVELSER FRÅN DE SOM GJORT DETTA!

    Finns ingen anledning att anmäla vare sig läkare eller bm, det kan ju varit så att de gav detta rådet PGA deras expertis. Det finns människor som vill både sitt och barnets bästa, finns också sjukvårdspersonal som vill sina patienters bästa. 
    Det kan vara så att de (läkarna och sjukvården) av olika anledningar vill sätta igång en förlossning men att värkstimulerande dropp inte är ett alternativ, där det inte hjälper med vare sig hinnsvepning eller andra saker och att ett kejsarsnitt inte heller är ett bra alternativ. Utan att man efter många diskussioner och väganden fram och tillbaka gemensamt kommit fram till detta. Så ville en person bara veta hur andra har upplevt detta men då ska ni sitta och döma människor för ni vet minsann bäst. 
    Ni vet ingenting så de höga hästarna ni sitter på bör ni byta ut mot små ponnies för ni är inte bättre än någon annan vad ni än må tro. 
    Jag skäms verkligen för att vara kvinna när man ser sånt här. Kvinnor kan aldrig bara stötta varandra utan ska trycka ner, kränka, klanka på och visa sig bättre än alla andra. När man mår dåligt och bara vill höra från andra så måste det kännas bra att trycka ner personen lite ytterligare, för det är så ni funkar. Den ligger redan så varför inte?
    Så snälla, gör er egen tråd där ni kan diskutera hur hemska alla andra är som inte gör exakt som ni och sluta skriv i den här tråden då den INTE handlar om vad man har för åsikt kring detta utan om vad man själv har för erfarenhet efter man använt det. 

  • Påven Johanna

    Anser du verkligen att det är viktigare att stötta varandra enbart för att man är kvinna och har snippa än det är att vara solidarisk mot barn (vare sig de är ofödda eller födda)? Ett felaktigt beslut eller en felaktig bedömning är just felaktig, det spelar förstås ingen roll vilket kön människan som begår felet har. 

    Jag tror verkligen inte att läkare och sjukvård har rekommenderat dig att dricka Ricinolja.

  • Anonym (Men nej)

    Nej men drick en flaska rakt upp och ner vettja. Helst två. Borde sätta fart på barnafödandet. Det har jag läst någonstans att det skulle vara jätte bra.

    Du kanske förstår nu att det inte finns några vettiga bra svar eftersom man inte ska dricka det???? Men för all del prova! Återkom gärna med resultatet. Och nej jag trycker inte ner någon. Jag sitter heller inte och vet bäst. Det är bara sunt förnuft.

  • Anonym (Nej!!)

    För det inte. Låt natur sköta det istället. Man ska aldrig försöka starta förlossningen själv

Svar på tråden Ricinolja