• sextiotalist

    Privatekonomiskt, vad säger ni

    Räkningar

    Fakturor

  • Svar på tråden Privatekonomiskt, vad säger ni
  • sextiotalist

    Trodde jag startade en omröstningstråd. Det blev inte så.

    Nåväl. Jag har en vän son konsekvent säger fakturor om sina räkningar och jag hajar till varje gång.

    Så det skulle vara kul att veta om ni får räkningar eller fakturor (vad ni kallar det för i vardagen)

    Jag får räkningar och betalar räkningar. Fakturorna finns på jobbet

  • Dixie

    säger också räkningar hemma - även om det faktiskt står faktura på en del av dem! 

  • Mael08

    Har inte funderat på det, men jag säger nog som du gör. Räkningar hemma och fakturor på jobbet. Sen är ju båda sätten att uttrycka det rätt, de är ju per definition fakturor, oavsett om de är ställda till en privatperson eller ett företag.

  • sextiotalist
    Mael08 skrev 2015-08-31 10:39:57 följande:

    Har inte funderat på det, men jag säger nog som du gör. Räkningar hemma och fakturor på jobbet. Sen är ju båda sätten att uttrycka det rätt, de är ju per definition fakturor, oavsett om de är ställda till en privatperson eller ett företag.


    Jo det vet jag.
  • snedtak

    Jag säger nog räkningar på allt löpande såsom TV, el, osv som jag har avtal med, men faktura de få gånger jag beställt något som levereras med en faktura jag ska betala. Exempelvis beställde vi en större soffa där vi la en handpenning och betalade resten när soffan och fakturan kom.

  • Aikido

    Jag är så arbetsskadad av bokföring så jag kallar allt fakturor. Både jobbets och hushållets.

  • Skjortan
    snedtak skrev 2015-08-31 19:52:32 följande:

    Jag säger nog räkningar på allt löpande såsom TV, el, osv som jag har avtal med, men faktura de få gånger jag beställt något som levereras med en faktura jag ska betala. Exempelvis beställde vi en större soffa där vi la en handpenning och betalade resten när soffan och fakturan kom.


    Jag är nog som du. Jag skickar fakturor till mina kunder, betalar räkningen från Telia, men väntar på fakturan från elektrikern. Det är konstigt hur man tänker =)
Svar på tråden Privatekonomiskt, vad säger ni