• KrabbanKrabat

    Gravid, huvudvärk & alvedon?

    Hej

    Ligger här med en hejdundrande huvudvärk. Misstänker att det är spänningshuvudvärk eller pga väderomslag eftersom det är ända gångerna jag får huvudvärk i normala fall, eller kan det bero på nåt annat? Hade lite ont i huvet till & från i några dagar för ett par veckor sedan, men då gick det snabbt över av sig själv. Nu har jag haft ont sedan inatt & känner att jag inte orkar med en natt till. Är det ok att ta en alvedon eller är det farligt för barnet? (Har läst så olika på nätet om det) Är gravid i vecka 15+2 & vill absolut inte göra nåt som riskerar något för barnet. Sambon har lovat lite nack & axelmassage oxå men känns tveksamt om det kommer att hjälpa helt! Tacksam för snabbt svar!

  • Svar på tråden Gravid, huvudvärk & alvedon?
  • Rainbow Dash

    Kolla järnvärdet. Jag fick fruktansvärd huvudvärk runt v 16 och hade lågt järnvärde. Blev mycket bättre med piller.

  • amalie79

    Testa alvedon och se om det hjälper. Mig hjälpte det inte hade lika gärna kunnat käka sockerpiller. Hade också några veckor med huvudvärk däromkring. Åt redan järntabletter så det var inte därför.

    Insåg att mitt vätskeintag var snålt även för en ogravid. Några liter vatten om dagen botade det för mig. Ett stort glas på morgon, ett till frukost, förmiddag, lunch, och två på kvällen typ. Kanske inte funkar men enkelt och gratis att testa!

  • KrabbanKrabat

    Tusen tack för svaren!

    Känns mycket bättre idag så hoppas det håller i sig så. Det där med dåligt vätskeintag kan ju oxå vara en orsak, är sällan törstig o därmed dricker jag lite. Ska försöka dricka ett glad vatten innan varje måltid. Kommer huvudvärken tillbaka får det bli ett besök till barnmorskan o kolla järnvärdet för är nog inget vidare bra på att äta järnrik kost heller tyvärr. Nu när illamåendet har släppt är jag mest sugen på onyttigheter igen

    Tack snälla ni igen för tipsen! Ha en fin dag!

  • fjanten

    Förstår din oro... Har läst både bra och dåligt om alvedon under graviditet och amning, så jag försöker vara restriktiv. Dock tappar jag aptiten totalt vid huvudvärk, så att gå två dagar utan att äta är nog sämre än att svälja en alvedon!

  • KrabbanKrabat

    Ja, precis. Man blir ju lite nojjig av allt man är dum nog att läsa om, samtidigt gör de ju reklam om på tv att alvedon går att äta vid graviditet. Nu klarade jag mig som tur var med endast två alvedon på 12 timmar & än har inte huvudvärken kommit tillbaka trots en stressig dag på jobbet.

Svar på tråden Gravid, huvudvärk & alvedon?