• Johannakarlsson92

    Gör det ont att ta ut p-stav?

    Hej imorgon ska jag ta ut min p-stav och är jätte nervös för att det ska göra ont..jag svimmade när jag satte dit den fast jag va bedövad..men det är nog för att jag är jätte känslig, jag har haft min i mer än 3 år :/ har någon en aning om det är farligt för kroppen? Eller om det kommer va jobbigare att ta ut den för det? Är verkligen nervös.

    Skulle va tacksam för svar


    ..
  • Svar på tråden Gör det ont att ta ut p-stav?
  • Tindraz

    Du kan vara lugnt, se till att sätta på emlaplåstret (bedövningsplåster som man använder vid små ingrepp) i god tid eller be om bedövningsspruta. När man tar ut staven så görs bara ett minimalt snitt sedan är det bara att plocka ut staven.
    Gör sjukt mycket ondare att sätta in den (då de ju skjuter in den under huden) än att ta ut den.

    Och glöm inte bort att andas. Lycka till!

  • Anonym (Mentalt)

    Jag vet inte om det är rätta sättet för dig men jag tog ut min själv eftersom det kändes tryggare och enklare när jag själv hade kontroll över situationen. Jag tror att din anspänning inför uttagandet är värre än själva ingreppet. Det är klart det svider till men det är inte hela världen, det kommer att gå bra! Som tidigare sa, det är enklare att ta ur den än att sätta in den.

Svar på tråden Gör det ont att ta ut p-stav?