• Anonym (Snart ensam.)

    Inget underhåll under prövotiden?

    Stämmer det att man inte får nått underhåll under prövotiden (de där 6 månaderna man måste vänta innan skilsmässan går igenom) även om vi inte längre bor ihop?

    Saken att utan underhåll så måste jag vända mig till försörjningsstöd och det vill jag helst slippa, men 5092 kr är ändå en del om man är ensamstående och låginkomsttagare. Eftersom min man inte har nån inkomst så kommer han inte kunna betala nått underhåll alls utan det måste gå via försäkringskassan. 


    Och hur fungerar det med försörjningsansvaret under prövotiden? Min man har ingen inkomst alls och jag har inte råd att försörja honom (en av flera anledningar till skilsmässa). 

    Hur fungerar det med bostad för honom? Eftersom jag kommer ha barnen boende hos mig så bor jag kvar i bostaden och min man flyttar. Han har som sagt ingen inkomst så att få ett hyreskontrakt kommer knappast bli lätt. Vart tar en ensamstående pappa med varannan helg umgänge vägen om han inte får nått hyreskontrakt? Det är bostadsbrist i kommunen. Iom att han ska ha barnen varannan helg så kan han inte bo hur litet som helst heller.

  • Svar på tråden Inget underhåll under prövotiden?
  • Ego Lovers

    Den dagen han flyttar kan du söka underhållsstöd från Försäkringskassan sedan får ditt ex betala tillbaka efter förmåga. Han får väl flytta till sina föräldrar eller en kompis men så länge han inte har något hem kan han inte ha VH

  • Anonym (Äktenskapsbalken)

    Om din make söker bidrag för sitt uppehälle under prövotiden så bli han nekad. Enligt lag så ska du då istället bidra till hans försörjning.

    Makar har försörjningsplikt gentemot varandra. Era inkomster räknas som gemensamma fram till ni är skilda. Av den anledningen så får du inget underhåll heller.

    Söker ni båda försörjningsstöd så får ni ett gemensamt belopp.

  • Ego Lovers
    Anonym (Äktenskapsbalken) skrev 2015-09-01 08:00:53 följande:

    Om din make söker bidrag för sitt uppehälle under prövotiden så bli han nekad. Enligt lag så ska du då istället bidra till hans försörjning.

    Makar har försörjningsplikt gentemot varandra. Era inkomster räknas som gemensamma fram till ni är skilda. Av den anledningen så får du inget underhåll heller.

    Söker ni båda försörjningsstöd så får ni ett gemensamt belopp.


    Är de separerade så gäller särskilda regler
Svar på tråden Inget underhåll under prövotiden?