• Mini1996

    Socialen har ju ingen medkänsla alls :):)

    Situationen är ju såhär att jag är gravid och har tyvärr inget jobb men försöker hitta distansplugg under min graviditet. Jag har pratat med försäkringskassan och nu socialmyndigheten för en vecka sedan. Dom ringer mig idag och säger "du har ju ett hem nu så vi kan inte ge dig pengar förens ungen är född så du får flytta då" då svarat jag "för det är ju så simpelt att flytta när ungen är född?!?"

    Hur tänker dom där? Jag är ensamstående och jag kan inte flytta direkt när ungen är född hur fan ska man orka och hinna med allt det?!? Jag ber inte om att jag vill flytta nu. Men dom kan ju hjälpa mig lite med att förbereda en stor del?! Ska jag bo på gatan sen? Min mor är inte positiv till graviditeten. Hon flyttar snart till en tvåa? Jag får inte plats där?! Ska jag sova höggravid isåfall i en soffan? Det är nog jättebra för kroppen! Usch så sjukt förbannad!! Kan någon komma med förslag vad man kan göra?!?

  • Svar på tråden Socialen har ju ingen medkänsla alls :):)
  • Långbenopluto

    Vart är DITT ansvar i det hela? Hur kan du lägga allt ansvar på soc??

    Väx upp, du ska bli mamma! Ta ditt ansvar över DIN situation!

  • LillaJag06
    Tines skrev 2015-09-01 09:26:36 följande:

    Vart är DITT ansvar i det hela? Hur kan du lägga allt ansvar på soc??

    Väx upp, du ska bli mamma! Ta ditt ansvar över DIN situation!


    Har du sökt jobb?
    Alltså ts, det är precis som Tines skriver.
    Detta är ditt ansvar.
    Du skriver i texten att: men vart ska JAG sova? Vart ska jag bo?
    Ja hur tänkte du från början då?

    Det är inte samhällets ansvar att se efter varje persons situation som man själv valt.

    Jag vet att man kan bli gravid oplanerat men om man nu väljer att behålla måste man ligga fler steg före.
    Du måste tänka ut hur du ska göra så att ditt barn får den bästa starten i sitt liv.

    Soc är inte din mamma.
    Nu är det du som är "mamma"
  • Jw83

    Jo det är skitjobbigt att vara höggravid. Det är inte lätt med bostad osv. Men är du vuxen nog att få barn så borde du väl vara vuxen nog att klara av att planera?? Ditt barns uppväxt och ditt liv är ingen annans ansvar längre. Det är DITT ansvar.

  • Mini1996
    LillaJag06 skrev 2015-09-01 09:44:13 följande:

    Har du sökt jobb?

    Alltså ts, det är precis som Tines skriver.

    Detta är ditt ansvar.

    Du skriver i texten att: men vart ska JAG sova? Vart ska jag bo?

    Ja hur tänkte du från början då?

    Det är inte samhällets ansvar att se efter varje persons situation som man själv valt.

    Jag vet att man kan bli gravid oplanerat men om man nu väljer att behålla måste man ligga fler steg före.

    Du måste tänka ut hur du ska göra så att ditt barn får den bästa starten i sitt liv.

    Soc är inte din mamma.

    Nu är det du som är "mamma"


    Jag ligger redan flera steg före än jag någonsin gjort! Jag söker jobb men det är jävligt svårt att få utan utbildning därför jag söker plugg på distans! Det är kanske inte deras ansvar men dom ska fan förstå lite med. Sätt er själva i denna situationen. Jag ber dom om hjälp nu för att göra det bästa för mitt barn. Ni dömmer alldeles för mycket känner jag här. Jag bad om råd men inte fan kunde ni komma med det och det gör mig bara besviken varför ens kommentera då om ni inte kan ge mig förslag på annat? Utan bara skälla?!
  • Mini1996
    Jw83 skrev 2015-09-01 09:47:33 följande:

    Jo det är skitjobbigt att vara höggravid. Det är inte lätt med bostad osv. Men är du vuxen nog att få barn så borde du väl vara vuxen nog att klara av att planera?? Ditt barns uppväxt och ditt liv är ingen annans ansvar längre. Det är DITT ansvar.


    Du tror inte jag planerar?! Jag är i vecka 15 och har pratat med alla och försöker lösa allt i tid?! Dessa jävla påhopp.
  • LaLola

    Hur gick din plan när du bestämde dig för att bli förälder? Alltså innan du blev gravid? Eller råkade du bli bara bli med barn?

  • Jw83
    Mini1996 skrev 2015-09-01 09:53:57 följande:

    Du tror inte jag planerar?! Jag är i vecka 15 och har pratat med alla och försöker lösa allt i tid?! Dessa jävla påhopp.


    Det är ju du som kör med påhopp. Påstår att socialsekreterarna inte har någon medkänsla och påstår att det är deras fel om du och barnet hamnar på gatan. Du påstår ju till och med att det är deras fel om du sover på en soffa och får ont! Det är starka ord om någon som bara gör sitt jobb.

    Det låter inte som någon som "ber om hjälp". Det låter som någon som förväntar sig allt serverat.

    Är det socialsekreterares fel att du skaffat barn innan du kan ta hand om det? Är det socialsekreterarens fel att dom har regler att följa? Borde dom bryta reglerna för din skull?

    Borde du ( som medvetet planerat att hamna i denna sitsen) gå före en familj som oplanerat hamnat fel och behöver tillfällig hjälp?
  • LaLola
    Mini1996 skrev 2015-09-01 09:24:14 följande:

    Jag är ensamstående och jag kan inte flytta direkt när ungen är född hur fan ska man orka och hinna med allt det?!?


    Kan du inte? Har du verkligen ingen alls som kan hjälpa dig att bära möbler? Är man hemma har man ju all tid i världen....
  • Dexter dot com
    Mini1996 skrev 2015-09-01 09:52:20 följande:
    Jag ligger redan flera steg före än jag någonsin gjort! Jag söker jobb men det är jävligt svårt att få utan utbildning därför jag söker plugg på distans! Det är kanske inte deras ansvar men dom ska fan förstå lite med. Sätt er själva i denna situationen. Jag ber dom om hjälp nu för att göra det bästa för mitt barn. Ni dömmer alldeles för mycket känner jag här. Jag bad om råd men inte fan kunde ni komma med det och det gör mig bara besviken varför ens kommentera då om ni inte kan ge mig förslag på annat? Utan bara skälla?!
    Men då måste du ju ha legat rätt många steg efter hittills......Du skulle naturligtvis skaffat jobb och bostad INNAN du blev gravid.
    Det är ingen som skäller utan bara talar om att det är ditt ansvar och inte samhällets att ordna upp ditt liv och det är ingen rättighet att skaffa barn, framförallt inte när man inte har en livssituation som fungerar för ett barn.
  • Fjärilslarv

    Ja ts det kan faktiskt bli så att du får sova på soffan hos din mamma. Enligt lag så gäller tak över huvudet, inte eget hem. 
    Det som socialen annars kan hjälpa dig med är vandrarhem t ex.
    Har du kollat andra hand?, andra städer?

  • jagärjagvemärdu

    Amen blä jag spyr på sådana personer... Mini1996, du är alltså född -96, 19 år och har säkert precis tagit studenten. Ta lite ansvar eller gör abort. Inget jobb, ingen lägenhet, inga pengar, lyckat. Jag skulle rekommendera dig att jobba som telefonförsäljare, det får du ALLTID jobb som även utan någon utbildning, men det kanske du "inte vill".

Svar på tråden Socialen har ju ingen medkänsla alls :):)