• MVZ

    Trattbröst?

    Hej! Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av s.k. Trattbröst?

    Vår son är inte ens 2 v gammal nu men vi uppmärksammade redan på BB att han under bröstkorgen har som en grop, nyser han så blir den jätte djup!

    På BB blev vi halvt hyteriska och inte blev det bättre när alla på avdelningen blev som frågetecken och alla skulle komma in och kolla.

    Efter vad som kändes som flera timmar fick vi bud från barnläkaren att det högst troligt var var s. k. tratt och bemödade sig inte ens med att komma att titta (det tog vi iofs som bra tecken) och denne sa att det var pga mjukt brosk som kan växa till sig sen.

    Men nu efter att ha läst om det så, visst det verkar inte super ovanligt men läser inte heller nåt om att Det kan växa ihop.

    Har nån av er haft barn med tratt som fått att det växt "ihop"? Eller ska vi ställa oss in på att överväga operation i framtiden?

    Och bör man gå vidare med ev utredning då det kan påverka hjärta och lungor om man har otur?

    Någon som har samma på sitt barn och vill dela tankar och erfarenheter?

  • Svar på tråden Trattbröst?
  • straw2008

    Min syster föddes med det. Syndes knappt som barn men då hon som 20 åring ändå skulle operera in bröstimplantat så la de en bit där emellan oxå.


    I kinamockaskogen.....
  • Vanja

    När min son föddes så hade han missformade revben på ena sidan. Vi såg det eftet att vi kommit hem. Vi vart jätteoroliga för att det var nå allvarligt fel men fick då till svar att alla ser vi olika ut på något vis. Alltså inget att oroa sig för. Det syntes jättebra, dom stod liksom ut på ena sidan. Vet inte när exakt det blev bättre men idag är han precis fyllda fyra och ser ut som vem som helst. Det händer så mycket i kroppen när dom växer så jag tror inte du behöver oroa dig. Det kommer säkert försvinna.

  • Vanja

    Med tanke på hur mjuka öronen och näsan är på små bebisar så har dom väl inte så mycket brosk i kroppen..

  • MVZ

    Jo läkaren sa ju att det kunde växa ut men då kan det alltså ta år innan skillnad syns om det blir nån?

    Jo löste om dessa operationer, Nuss med plattan. Men sånt skulle man ju i så fall göra i tidiga tonåren. Så ja man får väl vänta och se

    Ser bara så hemskt ut när han hickar

  • jessy 93

    Jag föddes med trattbröst, föddes även med Polands syndrom, men det visste inte läkarna omd et hade med varandra att göra. Trattbröstet inverkade lite på mina lungor, genom att jag var flåsigare vid aktivitet. När jag var 16 opererade jag in en titanstång som tryckte ut min bröstkorg som jag sedan tog ut 3 år senare. Det ser mycket bättre ut och det känns som jag andas bättre efter det ingreppet.

  • gruvan

    Min lillebror föddes också med trattbröst. Han var hos läkaren och kollade lungorna med några års mellanrum när han var liten men det är inget som har påverkat honom fysiskt. Visst, det syns men inget som jag någonsin hört honom få kommentarer om mer än frågan om vad det heter.

  • MVZ

    Vad innebär Polands?

    Har förstått att du mest är en utseendessak för det allra flesta och det är ju skönt i sig.

    Tänkte att jag/vi skulle fråga läkaren mer sen om två veckor när han ska träffa honom på bvc.

  • jessy 93
    MVZ skrev 2015-09-01 18:46:06 följande:

    Vad innebär Polands?

    Har förstått att du mest är en utseendessak för det allra flesta och det är ju skönt i sig.

    Tänkte att jag/vi skulle fråga läkaren mer sen om två veckor när han ska träffa honom på bvc.


    Hej ursäkta för sent svar :)
    Då är högersidan av kroppen underutvecklad, jag saknar fungerande höger bröstmuskel, några fingrar på höger hand och den armen är lite kortare. medans vissa med Polands har en normal högerhand bara att det kan vara lite mindre. Det är bara utseendemässigt anser jag, saknar inte direkt någon styrka eller liknande så, bara bröstmuskel som ställer till det med att jag har ett mindre höger bröst och synlig sena i armhålan.
  • MVZ

    Där har man fått lära sig något nytt, men skönt att det bara är utseende för dig, hade nog varit jobbigt med förlust av styrka.

Svar på tråden Trattbröst?