• Anonym (Hanna J)

    Min mobbare på sjukhuset..

    Hej, skulle vilja höra era åsikter kring mitt problem..

    Under min högstadietid blev jag rejält mobbad, det pågick i 4 år.
    En av mina mobbare jobbar idag på sjukhuset här i stan- och jag går runt med en ständig oro att någon gång behöva möta personen där, om jag kanske blir inlagd eller så. Hade ni brytt er om ifall er mobbare hade "hand om er" på sjukhuset? Man är ju i en rätt utsatt situation där, och jag är väl medveten om att man inte alltid kan begära att få "någon annan", för det finns inte överflöd av personal att tillgå på sjukhuset.

    Så, om ni hade blivit inagda- och sett att det var er mobbare- hur hade ni reagerat?

    Eftersom jag bor uppåt landet så är det en bit till det annars närmaste sjukhuset så att välja något annat sjukhus är inte så lätt.

  • Svar på tråden Min mobbare på sjukhuset..
  • NKmamma

    Du har all rätt att säga ifrån dig vård från mobbaren. Så det tycker jag du ska göra om det skulle bli aktuellt.

  • Anonym (n)
    Anonym (Hanna J) skrev 2015-09-01 13:48:25 följande:

    Hej, skulle vilja höra era åsikter kring mitt problem..

    Under min högstadietid blev jag rejält mobbad, det pågick i 4 år.
    En av mina mobbare jobbar idag på sjukhuset här i stan- och jag går runt med en ständig oro att någon gång behöva möta personen där, om jag kanske blir inlagd eller så. Hade ni brytt er om ifall er mobbare hade "hand om er" på sjukhuset? Man är ju i en rätt utsatt situation där, och jag är väl medveten om att man inte alltid kan begära att få "någon annan", för det finns inte överflöd av personal att tillgå på sjukhuset.

    Så, om ni hade blivit inagda- och sett att det var er mobbare- hur hade ni reagerat?

    Eftersom jag bor uppåt landet så är det en bit till det annars närmaste sjukhuset så att välja något annat sjukhus är inte så lätt.


    Om jag inte hade varit för orkeslös hade jag sagt ifrån till att bli vårdad av mobbaren.

    Om det hade behövt förklara inte alltför ingående varför.
  • Anonym (Hanna J)

    Tack för era svar, och det är ju just det, att jag inte vill gå in på några detaljer, för skulle jag berätta och avsäga mig vård pga.mobbningen, då hade den säkerligen börjat igen :(

    Hade ni, rent generellt, kunnat förlåta en mobbare och låta denna ta blodprover, undersökningar etc på er?

  • Anonym (n)
    Anonym (Hanna J) skrev 2015-09-01 14:01:28 följande:

    Tack för era svar, och det är ju just det, att jag inte vill gå in på några detaljer, för skulle jag berätta och avsäga mig vård pga.mobbningen, då hade den säkerligen börjat igen :(

    Hade ni, rent generellt, kunnat förlåta en mobbare och låta denna ta blodprover, undersökningar etc på er?


    Jag känner verkligen med dig-då mobbing inte är kul alls att bli utsatt för {#emotions_dlg.flower}

    Jag personligen hade om möjligt bett om en annan läkare att utföra dessa saker utan att som sagt ge någon närmare beskrivning varför.
  • Anonym (lena)
    Anonym (Hanna J) skrev 2015-09-01 14:01:28 följande:

    Tack för era svar, och det är ju just det, att jag inte vill gå in på några detaljer, för skulle jag berätta och avsäga mig vård pga.mobbningen, då hade den säkerligen börjat igen :(

    Hade ni, rent generellt, kunnat förlåta en mobbare och låta denna ta blodprover, undersökningar etc på er?


    Varför skulle mobbningen börja igen ifall du säger att du inte vill ha vård av personen som mobbat dig? Jag tror tvärtom att det skulle kunna vara ett ganska nyttigt uppvaknande för den här personen, som har mobbat dig.

    Min inställning är annars att alla förändras med ålder och mognad. Och även om den här personen inte har förändrats utan fortfarande är en jävlig person privat, är vårdyrken kringgärdade av många etiska regler och riktlinjer, så hen får inte mobba en patient, i eller utanför sin professionella roll.

    Med det sagt, jag skulle inte heller vilja träffa mina mobbare i en utsatt situation. Blodprov i bemärkelsen stick i fingret skulle jag nog kunna sträcka mig till, men inte någon vårdsituation där jag är mer utlämnad. Som en gynekologundersökning t ex. Eller någon som har hand om 40-årskontrollen. Eller, ja.
  • Anonym (Hanna J)

    Skulle jag vilja byta vårdgivare, så skulle jag säkerligen blivit stämplad som en "jobbig patient". Det är tyvärr typiskt för detta sjukhus i stan :(
    Jag tror nog säkert att mobbingen hade kunnat ta fart igen, även om jag vill tro att människan har förändrats!

    Jag vet inte hur pass mycket en sjuksköterska är involverad i eventuella undersökningar? Tar ssk enbart blodprover? Det kanske är usk som "sköter om" patienterna?

  • Anonym (me)

    säg bara att du inte vill bli undersökt av personen eftersom ni känner varandra. Jag skulle inte vilja att nån jag känner undersöker mig. När jag skulle föda barn mitt barns farmors vän som jobbade på fl, vi sa ifrån om henne eftersom vi inte ville att det skulle skvallras om oss efteråt.

  • Anonym (lena)
    Anonym (Hanna J) skrev 2015-09-01 14:43:30 följande:

    Skulle jag vilja byta vårdgivare, så skulle jag säkerligen blivit stämplad som en "jobbig patient". Det är tyvärr typiskt för detta sjukhus i stan :(
    Jag tror nog säkert att mobbingen hade kunnat ta fart igen, även om jag vill tro att människan har förändrats!

    Jag vet inte hur pass mycket en sjuksköterska är involverad i eventuella undersökningar? Tar ssk enbart blodprover? Det kanske är usk som "sköter om" patienterna?


    Jag ser inte att du har så stort val, antingen är du tyst och låter din mobbare ta hand om dig, eller också förklarar du varför du inte vill ha vård av din f.d. mobbare? Det är möjligt att du skulle stämplas som jobbig patient, men det är också möjligt att du skulle mötas av stor förståelse. Du skulle antagligen betraktas som jobbigare om du inte hade den förklaringen, som jag tror att de flesta känner förståelse för.

    Tyvärr vet jag för lite om rutinerna i vården för att känna till hur involverad en sjuksköterska är. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för det här problemet innan du verkligen behöver vara i kontakt med vården.
  • Anonym (Mobbad tjej)

    Jag var mobbad i skolan av en kille och efter de har jag svårt att lita på killar. Har ett mindre handikapp som gör att jag ofta behöver vår framför allt på vårdcentralen. Jag har löst detta genom att säga att jag vill endast ha hjälp av tjejer .Lycka till!

  • Mantrasina

    Säg att du skulle uppskatta att bli vårdad av någon annan i största möjliga utsträckning, eftersom ni känner varandra sedan skolan. Som vårdpersonal -ska- en inte ta hand om folk en har en personlig relation till om en kan undvika det.

Svar på tråden Min mobbare på sjukhuset..