• Woogie

    Flytta till Halland

    Vi är en familj på fem, barnen är 3, 5 och 14 år och vi bor just nu utanför Malmö men nu vill vi flytta en bit norrut. Vi har tänkt oss Halland eftersom jag har familj i norra Halland och GBG och min man har i Malmö med omnejd. Företrädelsevis kollar vi från Halmstad till Varbergs kommun och ca 30 min inåt landet från städernas centrum räknat. Optimalt är väl att vara inom 30 min. bilfärd (ca) från minst 2 av orterna (KBA inräknat).
    Vi letar just nu både jobb och hus, därför är vi inte bundna till någon ort än. Vi vill inte bo inne i en stad, men utkanten (ej bostadsområde helst) eller "på landet" hade funkat. Gärna nära skola och/eller dagis/dagmamma, men skolskjuts fungerar ju också då han är så stor. De små får man ju ta till skolan i början oavsett avstånd.

    Fråga: Vilken ort, kommun, håla, samhälle kan du rekommendera för en familj som vill bo nära naturen, typ skog och vatten i någon form, men inte helt skilda från alla grannar och gärna ha tillgång till internet och kommunalt vatten och avlopp? Vi letar efter en villa, ej radhus eller lägenhet och budgeten är max 2,5 milj.

    Jag menar inte att ni ska komma med konkreta husförslag (men om ni har, så kollar jag gärna!), men det är så svårt att ha koll på alla småorter utan att köra runt och kolla och till och med det är en snårig uppgift. Oskarström är tex. en ort vi har fastnat för, men finns det fler? Tusen tack!!

  • Svar på tråden Flytta till Halland
  • zandraa4848

    Jag bor i Kungsbacka men mina 3 snart 4 barn och trivs som fisken i vattnet. Vi bor just nu i lägenhet inne i Kungsbacka men letar hus i utkanten av stan för att hitta bättre priser.

    Men Kungsbacka känns perfekt till storleken allt finns här och de e lätt att ta sig över allt.
    Jag har själv bort i både Göteborg och Skara men kungsbacka känns lagom.

    Hoppas ni hittar vad ni söker

  • Woogie
    zandraa4848 skrev 2015-09-02 07:55:53 följande:

    Jag bor i Kungsbacka men mina 3 snart 4 barn och trivs som fisken i vattnet. Vi bor just nu i lägenhet inne i Kungsbacka men letar hus i utkanten av stan för att hitta bättre priser.

    Men Kungsbacka känns perfekt till storleken allt finns här och de e lätt att ta sig över allt.
    Jag har själv bort i både Göteborg och Skara men kungsbacka känns lagom.

    Hoppas ni hittar vad ni söker


    Tack för ditt svar! Jag är uppvuxen i KBA och hade gära flyttat tillbaka, men dels känner vi att det är för nära GBG, som känns nästan lika illa som Malmö att bo nära (tänker på barnen), men framför allt så är det rätt dyrt i hela kommunen tycker jag. Även i utkanterna, om man inte tar sig långt österut, men då är man väldigt långt bort från allt. Frillesås hade jag gillat, men mannen vill helst bo något mer sydöver pga närheten till hans familj. Norra Varberg är typ hans smärtgräns :o)
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
Svar på tråden Flytta till Halland