• Svar på tråden Dagis i 20h per dygn....
  • lindalinaa

    Att det är sjukt. Jag kan bara känna, finns det verkligen ingen lösning alls? Mamman känner inte en endaste person som kan tänka sig att lämna dottern på dagis?
    Anställ någon som lämnar henne, vad som helst... Hade inte under några omständigheter accepterat om det var mitt barn, aldrig!

  • Anonym (....)
    lindalinaa skrev 2015-09-01 22:42:45 följande:

    Att det är sjukt. Jag kan bara känna, finns det verkligen ingen lösning alls? Mamman känner inte en endaste person som kan tänka sig att lämna dottern på dagis?
    Anställ någon som lämnar henne, vad som helst... Hade inte under några omständigheter accepterat om det var mitt barn, aldrig!


    Så du hade hellre gått arbetslös utan rätt till akassa och lallat på med ditt barn?

    Självklart är det vansinne att kommuner kan göra så men inte fasen kan man skylla på föräldrar som måste arbeta och försörja sina barn!
  • Anonym (Mitt barn)

    Mitt barn går 06.30-18.30 ser inget problem alls i det

  • Anonym (sjuka)

    Det sjuka är ju att behöva lämna kl 21 och lämna över natten bara för att mamman inte kan lämna en kvart tidigare på morgonen.
    Personligen tycker jag att förskolan skulle få öppna redan kl 5 på morgonen med tanke på att det nu är vanligt med både skiftarbete där man kanske redan börjar kl 6.  
    Sen även om man skulle börja kl 7 på morgonen så kanske man har pendlingstid som gör det väldigt stressigt att hinna till jobbet och skulle kunna underlätta ifall dagis kunde öppna lite tidigare. Än värre ifall personalen är försenad och man kanske själv har buss att passa!!

    Förskolan behöver anpassas mer efter hur det verkligen ligger till. Det finns dygnet runt förskolan på många ställen men då får man söka sig dit.
    Vilket känns ju helt fel om det enbart handlar om att man behöver lämna lite tidigare på morgonen!!

  • sportpappa

    Det hade varit intressant att få reda på vad har mamman för jobb där det inte går att senarelägga arbetsstart med 15 minuter.
    Nu har jag hittat lite mer info: "Mamman är ensamstående, studerar heltid och arbetar också obekväma arbetstider.". Hon arbetar inom vården i Malmö. Det kan ju vara svårt att senarelägga överlämningar och möten där så det kan jag köpa.

    Mer info:
    www.expressen.se/kvallsposten/femaring-tvingas-vara-20-timmar-pa-forskola/
    www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/tvingas-vara-pa-forskola-i-20-timmar

    Jag är av den åsikten att vi medborgare också får hjälpa till och anpassa våra liv så att det fungerar. Jag anser inte att vi har rätt att begära vad som helst. Det klart att det inte är lätt att vara ensamstående, jobba OB, studera heltid och uppfostra en femåring. Kanske hon gör lite väl mycket just nu, men det är väldigt svårt att säga något om hur någon annan lever sitt liv om man inte känner till detaljerna. Man får aldrig reda på hela historien i nyheterna. Det är alltid något som saknas. 

  • Anonym (J)

    Jag tycker att det är en idiotisk och hemsk mamma som ens går med på det. Hon måste få lov av jobbet att börja en kvart senare. Sen hur tusan får hon jobba så pass länge varje dag? Det finns massor med andra lösningar ju...

    Sen är man hellre arbetslös och fångas upp av det sociala skyddsnätet en viss tid tills man fått ett nytt jobb än att låta barnet BO på förskolan.

  • Anonym (V)

    Jag hade frågat om jag kan lämna hos nån dagiskompis en kvart innan och de tar honom till dagis. Och betalat för det förstås. Hemskt att bara träffa sitt barn 4 h per dygn. Stackars barn, bor ju på dagis.

  • Penida

    Svårt. Jag tror inte alls att det är bra för barnet. Jag tror det är skitdåligt. Samtidigt förstår jag en hel verksamhet inte kan anpassa sig efter en enskild människa men undrar väl om det verkligen skulle påverka de andra nattbarnen så mycket om hon lämnande något tidigare? Jag förstår också att hon måste vara i tid till sitt arbete, jobbar själv inom vården (psyk) och nej, det fungerar inte riktigt att komma och gå som man vill. Du kan inte jobba ikapp när du är ledig osv. Rapporter ska ges, nattpersonal vill hem. På morgonen är ofta arbetet extra tungt och att vara underbemannade ens en kvart känns verkligen på en redan underbemannad arbetsplats. Nu vet jag såklart inte vilken position hon har eller hur det ser ut på hennes arbetsplats men vill säga det till alla som inte förstår hur svårt det egentligen är att bara komma en kvart senare. Tänk utanför er egen lilla bubbla tänker jag.
    Det är mycket vi inte vet så att skrika att hon är en dålig förälder gillar jag inte, själv tar vi ibland hand om några grannbarn när deras ensamstående mamma jobbar ob då här inte ens finns förskola/fritids så sent och ej på natten. I en perfekt värld hade jag gärna sett förskolor/fritids som hade öppet dygnet runt i alla kommuner och där man på något sätt kunde lösa det där tidig morgon.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    lindalinaa skrev 2015-09-01 22:42:45 följande:

    Att det är sjukt. Jag kan bara känna, finns det verkligen ingen lösning alls? Mamman känner inte en endaste person som kan tänka sig att lämna dottern på dagis?
    Anställ någon som lämnar henne, vad som helst... Hade inte under några omständigheter accepterat om det var mitt barn, aldrig!


    Vi vet så lite. Kanske har hon inget kontaktnät? Det finns ensamma människor och det finns människor som har släkt och vänner men som själva arbetar. Att anställa någon på så få timmar gissar jag inte heller är det enklaste.

    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Anonym (J) skrev 2015-09-02 16:41:56 följande:

    Jag tycker att det är en idiotisk och hemsk mamma som ens går med på det. Hon måste få lov av jobbet att börja en kvart senare. Sen hur tusan får hon jobba så pass länge varje dag? Det finns massor med andra lösningar ju...

    Sen är man hellre arbetslös och fångas upp av det sociala skyddsnätet en viss tid tills man fått ett nytt jobb än att låta barnet BO på förskolan.


    Vilket socialt skyddsnät? Säger hon upp sig har hon inte rätt till a-kassa 45 dagar om jag minns rätt och soc kikar tre månader tillbaka i tid, har de levt över existensminimum vilket är troligt har hon inget att hämta där heller. 
    Någon sa att hon pluggade också, det måste jag ha missat i den artikel jag läste. Kanske kan csn och att arbeta timmar vara en lösning? Jag har en kollega som jobbade natt precis som jag gör men när hon separerade från sin man fungerade inte det längre, företaget hade inga dagtjänster att erbjuda. Hon är inte glad men sa upp sig och jobbar på timme och får det att gå runt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (V)

    Har kanske missat nåt...Men om förskolan har nattöppet och där är personal dygnet runt, varför kan hon då inte lämna 5.45?

  • Nenne666
    Anonym (J) skrev 2015-09-02 16:41:56 följande:

    Jag tycker att det är en idiotisk och hemsk mamma som ens går med på det. Hon måste få lov av jobbet att börja en kvart senare. Sen hur tusan får hon jobba så pass länge varje dag? Det finns massor med andra lösningar ju...

    Sen är man hellre arbetslös och fångas upp av det sociala skyddsnätet en viss tid tills man fått ett nytt jobb än att låta barnet BO på förskolan.


    Hade det funnits massor av andra lösningar så tror jag nog att mamman hade valt något annat. Sen när är man hellre arbetslös och förnedrar sig hos soc framför att köra en tuff period med lite ljus i tunneln? Jag hade hängt mig om jag hade fått med soc att göra. Jag tror den här mamman gör det som hon tror känns bäst för sig och sitt barn, i slutändan. Jag håller med övriga skribenter om att öppettiderna behöver förändras, eller rent av ha öppet dygnet runt.
  • EcceHomo

    Är det bara jag som undrar varför hon både studerar heltid och jobbar extra som ensamstående. Jag förstår att det är tajt som student men med barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag och extra lån(som man får ta om man har barn) borde det gå runt. Eller, vad säger ni som har bättre koll? Är det verkligen värt att barnet ska vara på förskolan i 20h. Om det är ett extrajobb kan det knappast vara varje dag.

  • Sockervaddspinnen
    lindalinaa skrev 2015-09-01 22:42:45 följande:

    Att det är sjukt. Jag kan bara känna, finns det verkligen ingen lösning alls? Mamman känner inte en endaste person som kan tänka sig att lämna dottern på dagis?
    Anställ någon som lämnar henne, vad som helst... Hade inte under några omständigheter accepterat om det var mitt barn, aldrig!


    Mamman har ett jobb att sköta. Detta ligger knappast på hennes bord.
  • Anonym (konspiration)
    Anonym (V) skrev 2015-09-02 19:25:30 följande:

    Har kanske missat nåt...Men om förskolan har nattöppet och där är personal dygnet runt, varför kan hon då inte lämna 5.45?


    De förgiftar och slår alla barn på det nattiset. Därför vill de ha de där över natten.
  • Sockervaddspinnen
    Anonym (V) skrev 2015-09-02 19:25:30 följande:

    Har kanske missat nåt...Men om förskolan har nattöppet och där är personal dygnet runt, varför kan hon då inte lämna 5.45?


    Man får inte hämta förrän tidigast klockan sex (och således inte lämna tidigare än så heller).
  • Anonym (konspiration)

    Hade jag bott närmre den familjen, så hade mamman lätt fått lämna sitt barn hemma hos mig vid kvart i sex, sedan hade jag kunnat tagit henne till förskolan i normal tid, säg 8- eller 9-tiden.
    Någon som läser artikeln kanske erbjuder sig. En snäll gammal granntant som alltid vaknar innan tuppen galer, eller nått.

Svar på tråden Dagis i 20h per dygn....