• Jerpenhh

    Räknar ord osv

    Hejsan. Har haft dessa "problem" ett tag nu ( vet inte vart jag ska posta någonstans så det får bli här). Är som så att om jag ser ett ord eller en mening så räknar jag orden/bokstäverna för att kolla om det blir jämnt eller inte, om det ej blir jämnt kollar jag efter olika "modifikationer" man kan göra för att det ska bli jämnt. Otroligt störande då jag försöker att inte göra det så går det inte att undvika.

    När jag äter och dricker gör jag det väldigt fort också, tar jag en tugga/klunk så försöker jag sluka det jag konsumerar så fort som möjligt, kan inte sluta med det heller

    Jag pratar något enormt mycket, vet att alla stör sig på att jag tjötar, men jag kan inte hålla käft ändå...

    Ska hela tiden göra ljud, som att knacka med fingrarna på bordet och dylikt, har otroligt svårt att sitta stilla utan att göra något med händer/fötter. Vrider och vänder ofta på mig också för kan omöjligt hitta något sätt att sitta/ligga skönt på.( kanske är normalt det vet jag inte).

    Hör andra saker ofta men tar inte det för det blir nog väldigt långt då, så håller mig till detta. Är det normala saker jag pysslar med eller är det fel på mig?:o ( är 17 år)

  • Svar på tråden Räknar ord osv
  • Aniiee

    Nej, det är inte riktigt normalt. Du låter superstressad. Du kanske behöver hjälp att hitta sätt att varva ned lite?


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Tilja

    Det med att räkna ord/bokstäver/stavelser och försöka få dem till att bli jämna gör jag också olika intensivt i perioder. Jag hade en period när jag var i tonåren då jag gjorde det i princip hela tiden, men nu gör jag det bara någon gång ibland och har lätt för att sluta när det blir för mycket, och jag gör det bara när jag inte har något annat för mig numera.

    Jag tror att man lätt förstorar upp det om man medvetet försöker sluta och det leder till att man ändå gör det och dessutom blir irriterad på sig själv för att man inte kan sluta. Du kan kanske prova att acceptera att du har en sådan period just nu så kanske det försvinner när du inte tänker så mycket på det längre?

Svar på tråden Räknar ord osv