• amalie79

    Är vi korkade eller? Lååångt...

    Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om vad andra tycker men tycker ändå det är tråkigt när folk anser sig ha rätt att lägga sig i hur andra väljer att lägga upp sitt liv, i detta fall föräldraledighet.

    Först ska jag säga att jag vet att det finns olika sorters familjer. Det finns de där mammorna kräver att få hela ledigheten själv. Det finns de där man inte har ekonomisk möjlighet att dela pga att pappan tjänar mycket mer än mamman. Det finns de där pappan tycker att det är mammans uppgift att vara hemma.

    Och så finns det de som jag och sambon, som har ganska likvärdiga jobb och löner och som tänker sig att dela, för att vi vill ge både varandra och vårt barn en chans att få vara lika mycket med båda föräldrarna.

    Barnet kommer i januari och tanken är att jag börjar, logiskt såklart:) jag är hemma januari- juli och sedan är vi hemma gemensamt i augusti då sambon tar ut semester så vi går omlott. Sen börjar jag jobba i september då vi dessutom har lågsäsong så man får en mjukstart, och så är han hemma åtta månader. Sedan får man se hur man går vidare, inskolning på förskola blir det ju men i vilken omfattning återstår att se, beroende på hur man planerat och hur ekonomin ser ut då såklart.

    Till denna lösningens fördel talar också att sambon får ut 10% extra via sin arbetsgivare när han är föräldraledig.

    Det kan såklart ändras, man vet aldrig hur det går. Min bästa vän fick ett barn med särskilda behov och jobbade inte på tre år och kunde aldrig gå tillbaks till sitt gamla jobb. Så jag vet att inget är hugget i sten. Men man måste ju ändå ha en grundplan liksom:) inte många månader kvar!

    De flesta verkar tycka att vår tänka lösning är bra och min sambo får beröm för att han vill dela ( vansinnigt i sig anser vi iof)

    Men han har också fått reaktionen ( från folk i vår egen ålder) att vi båda måste vara galna. Vad är det för fel på mamman som vill lämna en åttamånaders? En kvinna ansåg sig ha rätt att idiotförklara både mig och honom när han sa att han ska vara föräldraledig nästa höst om allt går väl. Tur att jag inte var med då...

    Är vår lösning helt tokig i andras ögon? O de kretsar där vi umgås är det en helt normal plan, jag har många bekanta där mamman lämnat över till pappan runt åtta månader och börjat arbeta i olika utsträckning. Jag ser det inte som att lämna barnet, min sambo är precis lika kapabel att ta hand om barn som jag , om inte mer, han har trots allt barn sedan innan och dem är ju inga större fel på;)

    Jag har även hört kommentarerna som att "bestäm dig inte nu allt kommer ändras när du får barn".

    Men nu är det trots allt så att jag har en fin dialog med min chef och vill gärna ge ge henne någon sorts plan. Och även om jag skulle bli en sådan där mamma som genomgår en total personlighetsförändring så vill ju fortfarande barnets pappa ha sin del av ledigheten och det vill jag inte beröva någon av dem. Han märker en tydlig skillnad på sina barn sedan tidigare, att han har en mycket naturligare koppling till barnet han var hemma i 10 månader med kontra tvåan där jobbet tog all tid.

    hur tänker alla andra blivande föräldrar, och även ni som har erfarenhet, hur blev det för er??

  • Svar på tråden Är vi korkade eller? Lååångt...
  • sextiotalist

    Nu har jag flera vänner som löst på liknande sätt, senast min bror. Nej, ingen som reagerat.
    Nu har vi haft en babyboom här på jobbet (män som blivit pappor) och de får ganska tidigt frågan när de hade tänkt att vara föräldralediga och det brukar nog vara när barnet är omkring 8-10 månader, så det verkar nog rätt vanligt.

    Däremot så bör man ha i åtanke att många barn är inne i en period då de börjar bli medvetna om att de är en egen person, så det går nog bäst om barnet har en bra anknytning till pappan innan.

  • amalie79
    sextiotalist skrev 2015-09-04 11:32:18 följande:

    Nu har jag flera vänner som löst på liknande sätt, senast min bror. Nej, ingen som reagerat.

    Nu har vi haft en babyboom här på jobbet (män som blivit pappor) och de får ganska tidigt frågan när de hade tänkt att vara föräldralediga och det brukar nog vara när barnet är omkring 8-10 månader, så det verkar nog rätt vanligt.

    Däremot så bör man ha i åtanke att många barn är inne i en period då de börjar bli medvetna om att de är en egen person, så det går nog bäst om barnet har en bra anknytning till pappan innan.


    Ja självklart. Det är ju tanken. Pappan har ganska bra arbetstider och kan även jobba en del hemifrån så han kommer ju att vara närvarande från första början. Det är ju vi som skaffar barn och ska ta hand om det tillsammans.

    Nu har jag kanske fördomar men jag tycker mig se en skillnad mellan de som kritiserar och de som gjort liknande. De som det är främmande för är mina bekanta från landet med kanske lite lägre utbildning och gammaldags värderingar. Där lämnar de flesta allt till mamman som kanske ändå mest har ströjobb på lokala ica eller är undersköterska i hemtjänsten -= man kanske inte tycker jobbet "ger" så mycket och man har själv vuxit upp med en mamma som var hemma tills man började åka skolbuss.

    Medan mina vänner i storstan värderar jobbet på ett annat sätt, samt tänker annorlunda.

    Det är att generalisera och vill inte trampa någon på tårna, men tror det ligger lite sanning i det.
  • tjockobbe

    Har man möjlighet att dela på föräldraledigheten tycker jag att det är jättebra!!

    Nu är jag separerad sen två månader, men jag och dåvarande sambon kunde inte dela pga ekonomin. Han tjänade över 10 000 kr mer än mig i månaden och skulle han vara ledig längre period så skulle vi gå under. Det gick helt enkelt inte bara, och så var det med det. Så jag var den som var föräldraledig.
    Vi har sagt det till alla som frågat också, och vissa har vi fått blickar av men de flesta förstår. Förmodligen de där feministerna som har gett oss blickar. Men vad ska man göra när man liksom inte kan?


    Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Natulcien

    Men vad är det för stenåldersmänniskor som har reagerat negativt på den lösningen? Den är ju en jättebra fördelning! Och den är inte särskilt unik eller konstig heller, utan verkar vara den absolut vanligaste uppdelningen som finns, åtminstone bland de jag umgås med.
    Skit i konstiga kommentarer!

  • cosinus

    Bered dig på att ha lite panik när du ska börja jobba. Därmed inte sagt att det är en dålig ide, det är en jättebra plan men det känns jobbigt att vara ifrån barnet i början.

    Jag har börjat jobba vid 9 månader (heltid), 5 månader (40 %, heltid efter ett år), 7.5 månad (halvtid 2 veckor sen heltid) och 8 månader (40 % , heltid efter 1 år).

    Det har varierat med arbetssituation och när på året barnen är födda.

    Det jag sa efter att ha börjat jobba vid 7.5 månad med trean var att aldrig i helvete mer att jag börjar jobba heltid föränn ungen har slutat äta på natten. Jag har aldrig i mitt liv varit så sliten som då och jag hade en pytteliten bebis (det är han ff fast nu är han 7 år) som inte åt fast föda alls när jag började så det han ammade ikapp på natten kunde jag inte gärna neka. Men jag var arbetslös, fick ett jobb och jag kan ff inte ångra mitt beslut. Barnet insåg sin fars begränsningar och trappade upp maten relativt fort men fortsatte ändå amma på natten till 10 månader och jag offrade många luncher på att sova i vilorummet. Så galet, galet trött. 

    Det jag tycker är viktigt vid överlämningen till pappan är att släppa kontrollen. Barns rutiner ändras fort och låt pappan och bebisen styra själva. Man kan inte sitta på jobbet och lägga sig i vad och när bebis äter mellis eller vilka kläder den har på sig när man kommer hem. För man vill inte ha en pappa som ringer och frågar om allt vilket blir resultatet om han inte får och förväntas styra precis som han vill.

    Lycka till! Jag tycker det låter som en strålande plan, men kan du, vänj av bebis nattamning innan :)

  • Fian88

    Det enda jag kan tänka mig som kan ställa till det i er plan är om ert barn blir som vårt. Han vägrade flaska och började äta vanlig mat sent. Jag i princip helammade i 10,5 månad. Vet inte hur vanligt det är men har hört om nått annat barn som varit lika. Men tycker ni har en superbra plan! Min sambo har också fått massa beröm för att han är så delaktig och tar 50% av allt ansvar kring sonen. Bli irriterad på sånt, tycker det är en självklarhet!

  • cosinus
    Fian88 skrev 2015-09-04 13:33:41 följande:

    Det enda jag kan tänka mig som kan ställa till det i er plan är om ert barn blir som vårt. Han vägrade flaska och började äta vanlig mat sent. Jag i princip helammade i 10,5 månad. Vet inte hur vanligt det är men har hört om nått annat barn som varit lika. Men tycker ni har en superbra plan! Min sambo har också fått massa beröm för att han är så delaktig och tar 50% av allt ansvar kring sonen. Bli irriterad på sånt, tycker det är en självklarhet!


    Det hade garanterat min trea gjort också om han fått. Han åt inget alls när jag började jobba halvtid vid 7.5 månad. Men att jag började på halvtid var just för att han inte skulle behöva vara utan mat mer än max 5 timmar om han helt vägrade. Men som sagt, när jag väl var ute ur huset flera timmar insåg han sin fars begränsningar och gapade så lite gick i. Tillräckligt för att han skulle klara sig.

    Men han fortsatte upp mot 10-11 månader att vägra allt annat än amning så länge jag var hemma. Mina bröst på måndag eftermiddag var inte roliga efter att ha ammat mig igenom en helg :)

    Var lite kul, vid det laget åt han ju bra när jag var på jobbet men så fort jag var hemma vägrade han gapa åt mat.
  • solskenskaka

    Tycker det låter som en idealisk uppdelning. Själv är jag mamma och tillhör en bransch (akademin) som inte tycker något ska gå före jobbet och där man förväntas vara ledig MAX sex månader. Många börjar på deltid redan efter 2-3 månader. Säkert jättebra för dem som vill. Själv helammade jag och hade aldrig orkat. Åtta månader var precis lagom för mig, då hade matintroduktionen fått ta sin tid och jag kunde delamma när jag var hemma. Det där med att pumpa för att pappan ska kunna vara delaktig är jämställdhet over the top för mig, men alla är vi olika.

  • amalie79
    solskenskaka skrev 2015-09-04 14:08:41 följande:

    Tycker det låter som en idealisk uppdelning. Själv är jag mamma och tillhör en bransch (akademin) som inte tycker något ska gå före jobbet och där man förväntas vara ledig MAX sex månader. Många börjar på deltid redan efter 2-3 månader. Säkert jättebra för dem som vill. Själv helammade jag och hade aldrig orkat. Åtta månader var precis lagom för mig, då hade matintroduktionen fått ta sin tid och jag kunde delamma när jag var hemma. Det där med att pumpa för att pappan ska kunna vara delaktig är jämställdhet over the top för mig, men alla är vi olika.


    Som det känns nu hade jag nog kunnat tänka mig sex månader också, sedan jobbar och ev gått hem en vända till, för att båda skulle få lite av den där tiden när man faktiskt har ett lite mer medvetet barn o kan göra mer än byta-mata- söva- gosa typ. Det är det enda som känns lite orättvist med vår plan, men vill ju försöka amma mågot halvår

    så då är det ju svårt för mannen att börja liksom:)
    Fian88 skrev 2015-09-04 13:33:41 följande:

    Det enda jag kan tänka mig som kan ställa till det i er plan är om ert barn blir som vårt. Han vägrade flaska och började äta vanlig mat sent. Jag i princip helammade i 10,5 månad. Vet inte hur vanligt det är men har hört om nått annat barn som varit lika. Men tycker ni har en superbra plan! Min sambo har också fått massa beröm för att han är så delaktig och tar 50% av allt ansvar kring sonen. Bli irriterad på sånt, tycker det är en självklarhet!


    Ja men precis... I vårt fall är det dessutom min sambo som varit den mest drivande i barnfrågan. Medan jag har varit mer " blir det så blir det och om inte så räcker vårt liv åt mig som det är" så har han vetat från dag 1 att han ville bli pappa till mina barn typ:)
  • amalie79
    cosinus skrev 2015-09-04 13:16:47 följande:

    Bered dig på att ha lite panik när du ska börja jobba. Därmed inte sagt att det är en dålig ide, det är en jättebra plan men det känns jobbigt att vara ifrån barnet i början.

    Jag har börjat jobba vid 9 månader (heltid), 5 månader (40 %, heltid efter ett år), 7.5 månad (halvtid 2 veckor sen heltid) och 8 månader (40 % , heltid efter 1 år).

    Det har varierat med arbetssituation och när på året barnen är födda.

    Det jag sa efter att ha börjat jobba vid 7.5 månad med trean var att aldrig i helvete mer att jag börjar jobba heltid föränn ungen har slutat äta på natten. Jag har aldrig i mitt liv varit så sliten som då och jag hade en pytteliten bebis (det är han ff fast nu är han 7 år) som inte åt fast föda alls när jag började så det han ammade ikapp på natten kunde jag inte gärna neka. Men jag var arbetslös, fick ett jobb och jag kan ff inte ångra mitt beslut. Barnet insåg sin fars begränsningar och trappade upp maten relativt fort men fortsatte ändå amma på natten till 10 månader och jag offrade många luncher på att sova i vilorummet. Så galet, galet trött. 

    Det jag tycker är viktigt vid överlämningen till pappan är att släppa kontrollen. Barns rutiner ändras fort och låt pappan och bebisen styra själva. Man kan inte sitta på jobbet och lägga sig i vad och när bebis äter mellis eller vilka kläder den har på sig när man kommer hem. För man vill inte ha en pappa som ringer och frågar om allt vilket blir resultatet om han inte får och förväntas styra precis som han vill.

    Lycka till! Jag tycker det låter som en strålande plan, men kan du, vänj av bebis nattamning innan :)


    Ja det kan jag tro att det var jobbigt :) skillnaden är väl att med trean så krävde väl ettan och tvåan också sitt kan jag tänka:) detta blir ju min etta och enda:)
Svar på tråden Är vi korkade eller? Lååångt...