• flygrl

    Gentlemän

    Har inte läst hela tråden men iaf en del.

    Jag uppskattar omtänksamma och artiga gentlemen som tex. håller upp dörren, hjälper mig med tunga väskor osv. För mig finns ingen motsats mellan vara gentleman och vara maskulin. Manlighet är inte att bete sig som ett svin och va allmänt agressiv dvs. bad boy och en gentleman kan mycket väl vara fysiskt starkare/tuffare än en bad boy. Har förresten haft hel del bad boys i min omgivning och tycker åtminstone somliga av dom är fega kräk. Att i gäng ge sig på ensamma personer är fan inte manligt.

    James Bond är en gentleman no doubt. Belevad, artig och samtidigt maskulin. Ingen viljelös mes.

    (Jag vet att han e fiktiv)

    Viktigt är också att en riktig gentleman inte kör de som nån sorts pick up knep mot mig men är oartig mot andra eller när jag inte e med. Gentlemen är artiga mot sin omgivning. Män som kvinnor. Dom tänker inte på vad som lönar sig utan är väluppfostrade helt enkelt.

    Tycker det e tråkigt om the gentlemen försvinner.

    Blir glad varje gång jag möter en! :)

  • flygrl
    Puppetmaster skrev 2015-09-17 18:00:32 följande:

    Och nu blev jag glad :) 

    det handlar precis som du skriver inte alls om någon mesighet. Jag går på gym 3dgr/v och tränar aikido och simning så jag är definitivt ingen tönt. Däremot blev jag uppfostrad till att respektera kvinnor (förvisso respekterar jag även de män som förtjänar det) och jag anser att man ska vara vänlig mot sin omgivning, såväl mot vänner och bekanta som mot främlingar osv. 


    Respekt ;)

    Jag förstår inte alls varifrån det kommer att gentleman = tönt, mes.

    För mig finns inte den kopplingen. Inte heller att gentleman = smörig, inställsam.

    Att en man kan vara maskulin och vältränad och samtidigt gentleman är självklart för mig. Som du tex. :)

    Fysisk styrka och förmåga att kunna beskydda tex. sin familj när det gäller, blir mer attraktiv om den som har egenskaperna inte är stor i käften och översittare.

    Inställsamma, smöriga män är falska töntar och inga gentlemen.
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-17 18:01:26 följande:

    din definition borde stå i ett lexikon.


    Haha...tack! :)
  • flygrl
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-17 19:38:16 följande:

    Precis. Det är exakt de gentlemännen jag också snackar om.


    Bra. ;)

    Det verkar va ett ganska missförstått begrepp förstår jag nu. Visste inte det kunde uppfattas så olika.
  • flygrl
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-17 20:21:43 följande:

    Va, har du inte träffat på ngn smörig än? Det har jag svårt att tro att du har. Eller så som de framställs på film.


    Klart jag har mött smöriga män men nu var det ju gentlemen vi diskuterade och de har inget med smörighet att göra. :/

    Jag märker att gentleman i tråden tolkas mest som nån pick up taktik. Typ. Och då är det ju bara manipulation för att få bruden i säng. Och visar de sig inte funka då byter man taktik, kanske till bad boy.

    För mig innebär gentleman nåt annat. Det är att vara väluppfostrad och artig...mot både män och kvinnor. Alltid. Och fan inte på nåt tillgjort sätt.

    (Önskar jag vore mer belevad själv även fast jag e tjej)
    Puppetmaster skrev 2015-09-17 21:24:00 följande:

    Det är ju som TS hävdar.. En utrotningshotad art. Såklart missförstås begreppen av dem som varken har sett eller hört talas om gentlemän annat än på film eller i böcker. Men vi finns där ute. Några enstaka.. luttrade men envisa går vi mot strömmen. 


    ...till glädje för oss tjejer som uppskattar de. :)
  • flygrl
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-18 10:54:00 följande:

    Det var därför jag sa det - smörig man är inte samma som gentleman. Det är gentlemän vi diskuterar, ädla män så att säga.


    De ädla männen gillar vi. :)
  • flygrl
    j a d e skrev 2015-09-20 16:01:05 följande:

    Jag undrar, som du kanske förstår, eftersom det ingenstans finns ett inlägg här som föreslår att man ska fråga främmande personer med för tung packning om de inte borde uppsöka en terapeut. Men du kanske läst något jag inte har?


    Inte att man ska tillfråga personen om den kanske borde uppsöka en terapeut. Men däremot att personen med tunga packningen behöver en terapeut mer än en gentleman. Kolla inlägg #191.
  • flygrl
    j a d e skrev 2015-09-20 16:21:40 följande:

    Ja? Det var inte det som var frågan.


    Fast det e väl bara en nyansskillnad?

    I båda fallen anser man att hon med packningen behöver terapeut i stället för en hjälpsam gentleman och i båda fallen blir hon utan hjälp. Alltså fanns det ett inlägg snarlikt de du efter frågade.
  • flygrl
    j a d e skrev 2015-09-20 16:55:43 följande:

    Det var inte jag som skrev det så jag vet inte hur tanken gick. Men nej det finns inte ett sådant inlägg. Klarar man av att tänka, som någon påstod sig kunna, bör man följaktligen förstå skillnaden mellan åsikt och fråga.


    I inlägg #191 står:
    ErnstHugo skrev 2015-09-18 16:21:24 följande:

    Har man lyckats lasta en resväska så tung att den endast kan flyttas 3-5m i taget, då behöver man en terapeut mer än en gentleman.


    Längre ner skriver du:
    j a d e skrev 2015-09-20 16:01:05 följande:

    Jag undrar, som du kanske förstår, eftersom det ingenstans finns ett inlägg här som föreslår att man ska fråga främmande personer med för tung packning om de inte borde uppsöka en terapeut. Men du kanske läst något jag inte har?


    Det e en skillnad på att tänka att kvinnan med packningen behöver en terapeut och sen gå vidare utan och ingripa och att i stället fråga henne om hon inte behöver en terapeut och sen gå vidare. Visst. Men tankegången e ju ungefär den samma nämligen att hon behöver en terapeut och inte en gentleman.

    OBS! Jag hävdar inte att du på nåt vis förespråkar tankegången att hon behöver en terapeut. Du hävdar bara att du inte läst nåt sånt i tråden och undrar om herr Puppetmaster läst något du inte har.
  • flygrl
    j a d e skrev 2015-09-20 17:50:52 följande:

    Flygrl, du verkar ha missat något. Ingenstans har någon föreslagit att man går fram till en person och säger att denne behöver terapi, vilket var vad Puppeten lyckades utläsa ur, ja ingenting? Bra så, eller ett varv till?


    Om vi går på exakt vad som står har du ju rätt. Visst, jag går med på det.

    Inga fler varv. ;)
  • flygrl
    ErnstHugo skrev 2015-09-20 17:16:54 följande:

    Jag som skrev anser att gentlemannaskap handlar om respekt. Det handlar inte om att reducera kvinnor som grupp till våp utan konsekvenstänk och integritet.


    Jag håller i princip med dig. Artighet skrev jag om lite tidigare och jag tycker artighet bygger på respekt. Respekt mot alla man möter (om de inte vill en ont förstås). Det gäller inte bara män mot kvinnor utan också åt andra hållet. Respekt mot kvinnor betyder förstås att inte se och behandla oss som dumma i huvet. En gentleman ska inte alltid hålla med vad kvinnan gör och säger bara för hon e kvinna (sådär som vissa män gärna gör när de vill få en i säng typ).

    Sen tycker jag man i TS exempel inte kan veta orsaken till att kvinnan släpar en tung väska bara man ser henne. Orsaken behöver inte alls va att hon packat idiotiskt. Jag menar inte att gentlemän alltid måste hjälpa kvinnor med allt. Det skulle ju bli fjantigt enbart och män skulle inte kunna få nåt eget gjort. Men har man möjlighet att hjälpa kan man ju fråga åtminstone. Särskilt om mannen bedömer han e fysiskt starkare än kvinnan.

    Själv blir jag glad om en man hjälper mig lyfta upp en tung väska på tåget då jag bara är 156 cm/51 kg. Jag skulle däremot försöka hjälpa nån med de om jag tänkte att jag klarar de bättre. Tex. en man med rörelsehinder eller väldigt gammal farbror.
    ErnstHugo skrev 2015-09-20 17:53:49 följande:

    j a d e och gamle Ernst är inte samma person - nota bene!


    Got it. :)
  • flygrl
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-21 00:56:15 följande:

    Det är en balansgång det här med smöret. Att hålla det stabilt så att det inte omvandlas till slem!


    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-09-20 21:41:41 följande:

    Vilken talare du är Tänker som du! Intressant det här med ordet gentleman. Det finns liksom en gentleman som smörar och så finns det en genuin ädel man som hjälper där han ser fall där han anser sig vara rätt person för jobbet.


    Tack för vänliga ord. Skulle jag hålla tal skulle min blyghet ställa till det så jag får skriva i stället. ;)

    Tror vi är överens om de här i stort MEN du verkar ha ett för mig obegripligt behov att ständigt få med det där smöret.

    Smörighet har inget med de här och göra. Gentlemannaskap handlar för mig enbart om en artig och respektfull attityd mot sin omgivning. Mot kvinnor som män, utan baktankar. Man skulle kunna stanna vid det och stryka begreppet "gentleman" för på sätt och vis är det överflödigt. Tror det är så ErnstHugo resonerar.

    Fast...den där typen av artighet är ingen självklarhet så därför använder jag gärna begreppet om män som är på det viset. Dessutom tycker jag om ordet.

    Kan du definiera vad exakt du menar med ädel?

    Tror jag förstår men vill veta mer.

    Riktigt kul tråd förresten! Bra att du startade den!

    Värsta gentletråden!!! :P
    ErnstHugo skrev 2015-09-20 21:42:03 följande:

    Respekt, medmänsklighet, hövlighet mot sin omgivning ser jag som självklarheter.


    ErnstHugo skrev 2015-09-21 00:27:19 följande:

    Att visa hövlighet, medmänsklighet och att alltid definiera samhället utifrån den svagastes behov är själva grundbulten i min människosyn. Det jag ifrågasätter är varför detta så som i trådstarten måste kopplas till sk gentlemannaskap och därmed till att kvinnor underförstått skulle vara i större behov av dessa av män utförda ädla handlingar.


    Håller alltså i princip med dig...MEN då jag inte tycker den attityden är självklar och jag blir varm inombords när jag möter den tycker jag som sagt begreppet gentleman har sin funktion. Kanske inte helt logiskt men tillvaron e inte bara logik. Känslan e också viktig! :)
    HäckHäxan skrev 2015-09-21 00:34:41 följande:

    Hmm jag ser inte gentleman manér som smörigt. Utan bara genuint snällt och omtänksamt utan någon baktanke alls.

    Smörighet ser jag mer som slemmigt och med baktanke bakom vänligheten.

    Inte alls samma sak i min värld.

    Jag kan älska gentlemen även om jag blir sjukt förvånad varje gång det händer och nog inte riktigt vet vart jag själv skall ta vägen typ.


    Instämmer i vartenda ord! :)
    MEE83 skrev 2015-09-21 01:15:40 följande:

    Gör för övrigt samma sak om det är en snubbe som ser ut att behöva hjälp. 


    Att du skriver så visar för mig att du e en gentleman. Artig och omtänksam mot dom du möter oavsett man eller kvinna. Raka motsatsen till påklistrad artighet mot en tjej som nån sorts pick up grej.
  • flygrl
    MEE83 skrev 2015-09-29 17:59:04 följande:

    haha, idag var jag en sådan där icke påklistrad gentleman igen. Big up till mig själv.  

    Vi var ute och promenerade med barnvagnen(hemmapappa denna månaden), och fick syn på en mamma och pappa med barnvagn + vovve som skulle på spårvagnen(Stockholm), men dörren krånglade, så det blev "dörrhållande". Har för mig att det är Bombardier som har gjort dom, det är A34 modellen, jag gillar modellen och det är första gången jag ser att den krånglar.

    Lindingöbanan kommer ha CAF A36 modellen. De har börjat provköras nu, betydligt större kapacitet på den modellen, nästan det dubbla antalet passagerare om jag inte missminner mig.  


    MEE83 skrev 2015-09-30 23:47:07 följande:

    Egentligen så skrev jag ju bara det ovanstående för att jag ville glänsa lite med min kunskap om spårvagnsmodellerna.  I kid! 

     


    Ingen f**kin aning om du driver med mig faktiskt... :/

    (Pardon my french)
  • flygrl
    Anonym (Tjej TS) skrev 2015-10-01 13:09:51 följande:

    Meh var allt bara ett skämt... Bombardier är en öl!


    Var kanske hela tråden ett skämt?

    Bara jag som aldrig fattade det...
  • flygrl
    Reflect skrev 2015-10-02 01:30:05 följande:

    Jag är en gentleman.


    Kan tänka mig att du är en.
    MEE83 skrev 2015-10-02 02:14:22 följande:

    haha, massive confusion, jag har den förmågan...  ... (fråga min sambo! haha), jag gillar kanadensiska tågtillverkare... och brittisk öl, men nej, jag driver inte med dig, självklart brukar jag hjälpa till när jag kan, som jag skrev tidigare, så är det en sådan enkel sak att göra och man får i regel massivt med positiv energi tillbaka, glädje, tacksamhet etc. All that good stuff.


    Skönt att höra.
  • flygrl
    Reflect skrev 2015-10-02 14:23:53 följande:

    Och du är en gentlekvinna?


    Kanske det kanske.

    Vet inte riktigt vad jag är...längre...
Svar på tråden Gentlemän