• Anonym (A)

    Känner mig skuldbelagd av förskolan

    Arbetar deltid nattskift vilket innebär ledigheter på mellan 6-10 dagar. Har en 4-åring som egentligen inte skulle behöva barnomsorg mer än 4-5 dagar/månad då jag måste sova hela dagen. Resten är jag ledig och han skulle ju kunna vara hemma. MEN det funkar ju inte eftersom han dels klättrar på väggarna hemma om han inte har någon att leka med, och han gillar kompisarna på förskolan. Och sen blir han så otrygg vid lämningarna på förskolan om han är där alltför sällan, det blir minst gråt och skrik om han får gå regelbundet.

    Så jag nyttjar det min kommun erbjuder vid "långledighet" hos förälder, 9-13 på förskolan vardagar. Irriterar mig bara på att personal måste ge små kommentarer om att han ju KAN vara hemma med mig då jag är hemma. Det låter som om man är ute efter att utnyttja dem som barnvakt fast man är hemma. Längtar faktiskt tills sonen istället börjar förskoleklass, då är det inget snack om vad föräldern gör eller om den är hemma eller på jobbet Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Känner mig skuldbelagd av förskolan
  • Anonym (jössess)

    Herregud, vilken oansvarig förälder du är! Varför skaffa du ens barn, är min fråga?

  • Anonym (A)
    Anonym (jössess) skrev 2015-09-04 18:00:11 följande:

    Herregud, vilken oansvarig förälder du är! Varför skaffa du ens barn, är min fråga?



    Haha hoppas du skojar....
  • kickazz

    Hej jag tycker du gör helt rätt. Barn behöver andra vuxna o andra barn för att utvecklas riktigt. Barn gör ej som vi säger utan dom gör som vi gör du gör helt rätt i att lämna han på dagis. Kämpa på.

  • zemer

    Jag jobbar natt och kväll på rullande 6 veckors schema. Oftast behöver dottern va på dagis 3 dagar i veckan, förutom 1 vecka då det inte behövs alls och 1 vecka då det handlar om ca 2h. Detta har vårt dagis inga problem med. Dom tycker att det är självklart att hon ska va där 3 dagar i veckan, varje vecka. Just för att hon ska känna sig trygg och va en del av gruppen.

  • Anonym (Allt är inte som förr!)

    Oj, vilken otrevlig attityd personalen uppvisar på din förskola. Nu är det svenska systemet så att man som förälder har möjligheten att få ha sina barn på förskola så varför ska man bli ifrågasatt varför man har sina barn där?

    På min tid (30 år sedan) fanns inte den möjligheten och ja, vi fixade det då men samhällets krav ser annorlunda ut idag.

    Försök, det är inte lätt, att bortse från de negativa kommentarer du får, du handlar efter vad som är bäst för er familj.

    Lycka till!

  • Anonym (Vad bra!)

    Det är väl ett bra upplägg. Det blir rutiner för ditt barn och du kan ju själv lägga upp de dagar då du och han gör nåt extra kul. Kan absolut inte förstå på vilket sätt du är oansvarig.

    Mitt barn behövde också sina timmar på dagis för att inte tappa gemenskapen de perioder jag var lite mer hemma än mitt vanliga heltidsjobb.

    Hen mådde bra av det och älskade både att få komma till dagis och leka av sig och när jag hämtade på eftermiddagen. Trygga barn är lyckliga barn! Det hade inte varit lika lätt att lämna barnet igen om hen hade varit helt hemma i perioder.

    Så länge du och sonen mår bra är det ju ett utmärkt upplägg.

  • jenny99

    Eller så hämtar du ditt barns vän/vänner på dagiset.Gjorde jag och andra föräldrar ofta,hämtade 10-11.Lyxigt för barnen,föräldrar och personal.

  • Anonym (Mamman)

    Jag jobbade också skift tidigare och det innebar att på 6 veckor behövde min dotter gå 7 heldagar. Då var det pedagogerna som sa till mig att det är inte snällt mot henne att inte få chans att komma in i varken gruppen eller rutinerna utan att det verkligen blev som förvaring de sju dagarna. Då fick hon gå korta dagar när jag var ledig och det funkade sååååå mkt bättre.

    Nu jobbar jag dagtid igen och har inte det problemet längre men strunta i dumma kommentarer. Det vore inte snällt mot barnet att inte få vara en del av verksamheten på samma villkor som de andra.

  • elyse

    Skriv ett mail till chefen. H*n behöver veta att det arbetar oprofessionell personal på förskolan.

  • Anonym (Inte ok)

    Men alltså ts, du är ju Ledig?! Får du ens egentligen ha barnet mer än de lagstadgade 15h/v (fri förskola eller vad det heter för barn från 3år) när du Är Ledig?!
    I min kommun får man inte det.

Svar på tråden Känner mig skuldbelagd av förskolan