• tjejjenn

    Problem med vänner

    Hej! Jag är en tjej på 19 år och har ett problem som jag blir deppigare och deppigare av hela tiden.

    När jag slutade grundskolan var jag en framåt tjej som hade en väldigt stor vänskapskrets och hade många att umgås med, både väldigt nära vänner och mer bekanta vänner. När jag sen började gymnasiet och samtidigt bytte till en annan förening i sporten som jag håller på med så blev allting helt annorlunda, jag blev väldigt blyg och fick väldigt dålig självkänsla. Hela ettan och tvåan var som en pina, jag var superblyg och mådde dåligt varje gång jag var tvungen att prata och de gånger jag vågade prata visste jag inte vad jag skulle säga. Under de två åren så tappade jag en hel del vänner och nu har jag bara mina närmsta vänner som är några få kvar. Jag har även en underbar pojkvän ska tilläggas.

    Jag kämpade hela tiden med min självkänsla och med min blyghet och under trean utvecklades jag en hel del och kom mina klasskompisar närmre, jag var med på fester och blev mer och mer social men jag kände ändå att jag inte passade in i klassen, typ som att jag inte fick en plats i klassen på grund av de två andra åren.

    I juni tog jag studenten och jag kände faktiskt lättnad över att inte behöva gå tillsammans med min klass längre, och jag är lycklig med min pojkvän och jag har kul med den lilla gruppen av vänner jag umgås med, MEN, jag känner bara en sorg av att inte ha andra umgängen att umgås med, att inte bli bjuden på fester eller hänga med på roliga saker. Man ser alla andra som har många att umgås med men jag är fast i min lilla bubbla. Jag vill så gärna träffa nya människor nu när jag faktiskt tagit mig ur min blyghet och byggt upp en självkänsla jag inte ens kunnat drömma om för 3 år sen. Det är nästan att jag "skäms" över att inte ha så många vänner..

    Är det jag som är konstig som känner såhär? Vad kan jag göra?

    Ursäkta om det blev rörigt, men ni får gärna fråga något om det är något som var otydligt.

  • Svar på tråden Problem med vänner
  • Anonym (123)

    Du har inte problem med vänner, du har ju vänner som du har kul med. Ditt problem är att du skulle vilja vara en central person med stort umgänge, men det är du inte nu längre.

    Om du plötsligt blev blyg och fick dålig självkänsla när du bytte skola, utan att något negativt hände, så tyder det på att du innerst inne inte är den där supersociala människan som trivs i alla sammanhang. Tänk på att ditt stora umgänge när du slutade grundskolan hade byggts upp under många, många år. Kanske var det så att du behövde dina nära vänner för att klara dig i de större kretsarna? När du sedan skulle klara dig på egen hand i en ny skola, då gick det inte lika bra.

    Du skriver att det blev bättre, du lärde känna dina klasskompisar och du var med på fester, ändå är du inte nöjd. Det är faktiskt rätt så normalt att det tar ett tag att få nya vänner. Det är orealistiskt att förvänta sig att man ska känna sig hemma på direkten i ett nytt sammanhang. Ifall du börjar plugga nu, så blir det ett nytt sammanhang igen.

    Sluta deppa, acceptera att du inte är den där personen som blir vän med alla genast dag 1 men att du får vänner med tiden. Framför allt, var glad över att du faktiskt har vänner!

  • Anonym (Växer)

    Man växer ifrån varandra. Det är mycket lättare att hitta vänner som man umgås intensivt med i högstadiet, sen när man blir äldre så sållas många bort så att man bara har kvar dom "äkta" vännerna som alltid finns där. Jag har mest bara kontakt med en vän från högstadiet, och de flesta som jag umgicks med på den tiden skulle jag aldrig vilja umgås med igen

  • Anonym (?)

    Hur gjorde du för att komma ur blygsel och bygga upp din självkänsla?

    Finns det ngn mer kurs eller förening du kan vara med i?

    När du söker dig till nya vänner, rikta inte in dig på målet direkt, så har du plötsligt flera bekanta som du blir stärkt av, sen går du på fler vänner som du vill vara närmre med.

  • tjejjenn
    Anonym (?) skrev 2015-09-05 12:25:10 följande:

    Hur gjorde du för att komma ur blygsel och bygga upp din självkänsla?

    Finns det ngn mer kurs eller förening du kan vara med i?

    När du söker dig till nya vänner, rikta inte in dig på målet direkt, så har du plötsligt flera bekanta som du blir stärkt av, sen går du på fler vänner som du vill vara närmre med.


    Jag tvingade mig att vara med att prata med de andra i klassen, var med i diskussioner osv.

    Kan tyvärr inte det pga att min sport tar nästan alla veckans dagar. :(
Svar på tråden Problem med vänner