• juffi

    Tjafs med dagis efter kräkning

    Min 1,5-åring kräktes i måndags eftermiddag utan förklaring. En stund senare åt han med god aptit och visade inga tecken på att vara dålig. Jag vet att det är 48 timmarsregeln vid magsjuka men dagis har en ny regel- barnen måste vara hemma i TRE dagar efter kräkning oavsett anledning. Så en liten kräkning i måndags utan andra tecken på magsjuka gjorde alltså att vi inte kunde lämna honom förrän idag fredag. Vi har många barn i familjen, det drabbar oss ganska hårt ekonomiskt att vara hemma med ett friskt barn så länge. Tycker ni dagis har rätt att frångå dom generella föreskrifterna vid magsjuka och göra egna regler?

  • Svar på tråden Tjafs med dagis efter kräkning
  • Furstinna

    Bli inte arg på dagiset. Blir arg på de föräldrar som skiter i 48timmarsregeln, är med största sannolikhet deras fel att dagis har behövt vidta åtgärder.

  • Natulcien

    Ja, magsjuka är ju ett helvete och smittar så himla lätt, så 72 timmar är inte så dumt. Borde kanske alla förskolor ha som regel.

  • juffi
    Natulcien skrev 2015-09-11 15:38:45 följande:

    Ja, magsjuka är ju ett helvete och smittar så himla lätt, så 72 timmar är inte så dumt. Borde kanske alla förskolor ha som regel.


    Vid magsjuka absolut! Då har jag mina barn hemma längre än så ofta för det brukar ju ta ett tag innan barnen är helt återställda. Men om en 1,5-åring kräks lite och sen är helt som vanligt och äter och mår bra efter en halvtimme kan man ju avvakta 48 timmar och inte 72 tycker jag!
  • Kine

    Små barn kan kräkas för minsta lilla så personligen tycker jag inte att man ska behöva vara hemma tre dagar för att barnet kräkts en gång och inte är sjuk efter.

    Magsjuka är en helt annan sak

  • Natulcien
    juffi skrev 2015-09-11 16:00:48 följande:
    Vid magsjuka absolut! Då har jag mina barn hemma längre än så ofta för det brukar ju ta ett tag innan barnen är helt återställda. Men om en 1,5-åring kräks lite och sen är helt som vanligt och äter och mår bra efter en halvtimme kan man ju avvakta 48 timmar och inte 72 tycker jag!
    Fast det kan ju vara magsjuka ändå. Vår son är likadan. Han kräker en eller två gånger, sen är det bra. Han har hittills aldrig varit sängliggande eller fått diarré vid magsjuka.
  • Anonym (Nä)

    Min dotter kräks varje gång hon blir sjuk. Hon kräks när hon åker bil, om dagis hade tvingat oss att ha henne hemma 72h varje gång hon kräks så hade vi aldrig varit där..

  • Nevergonnahappen

    Aldrig! Tfp får man vid vård av sjukt barn, det är fan bidragsfusk att stanna hemma en halv vecka med ett fullt friskt barn. Och det kan inte dagis bestämma!

  • Anonym (Nej...)

    Har varit med om att mina barn kräks en gång,äter och mår bra sen.Nej,skulle inte stannat hemma så länge.

  • Anonym (Kolla upp k)

    Kräktes barnet på dagis? Om inte varför ens säga varför barnet varit hemma tisdag onsdag?

    48-timmar är fullt tillräcklig enligt mig och även vår skola. Frågan är om de kommer nånstans med det där om man driver det längre, låter länge!

Svar på tråden Tjafs med dagis efter kräkning