• Rumpelstiltskins

    Hur ofta vabbar/vabbade ni?

    Min son blev 3 år i maj. Han gick hemma de två första åren och började förskolan i augusti förra året. Innan förskolan var han jämt frisk, hade aldrig ens haft feber. Men så när förskolan började så började även sjukdomarna.

    Jag fick vara hemma och vabba minst en gång i månaden (från augusti till och med maj), förkylningar och magsjuka avlöste varandra.

    Inför den här terminen bytte vi förskola då vi ansåg att dem inte var ute särskilt ofta och vi tänkte att den instängda miljön bidrog till alla dessa sjukdomar.

    Han började på nya förskolan nu i augusti och det gick inte mer än en vecka så fick jag vabba igen, han fick feber och blev tokförkyld med hosta.

    Nu är vi där igen. Natten till torsdagen vaknade han med världens hosta och så höll det på hela natten vilket gjorde att han inte sov någonting, han var dessutom igentäppt i näsan och vi fick vara hemma igår.

    Han klagar också  emellanåt om att han har ont i nacken och igår kaskadkräktes han på eftermiddagen vilket gjorde att jag bokade tid på Vårdcentralen på måndag. Det betyder återigen att jag måste vabba på måndag.

    Jag ringde en kollega för att rådfråga om jag skulle sms:a samordnaren på min arbetsplats redan nu. Det tyckte hon. Men så berättade hon att samordnaren hade frågat ut henne igår varför jag vabbar så ofta och varför det alltid är jag och inte min man.

    Min man arbetar som elevassistent och där finns bara han, om han vabbar finns ingen ersättare vilket är orsaken till att jag oftast får vabba.

    Jag tycker det här är asjobbigt, inte minst att min son är sjuk, men också för att det pratas bakom min rygg. Som om jag jämt och ständigt vabbar för att jag tycker det är roligt. Man blir inte direkt rik på att vabba och ingen mer än jag önskade att jag slapp.

    Är det bara jag som vabbar med mitt barn såhär ofta? Är han sjuk onormalt mycket eller? Jag vill bara ställa dem emot väggen och få slut på det här skitsnacket en gång för alla!

  • Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?
  • Anonym (trött på virus)

    Ja du, vad ska man säga?

    De flesta får ju en rejäl omgång virus när de börjar förskola/skola, spelar ingen roll om man är 12 månader eller 6 år där.

    Jag som själv aldrig var på förskola som liten utan hos mormor och morfar var istället sjuk hälften av tiden i lågstadiet, för då fick jag gå igenom alla virus som de andra redan hade klarat av, samt att jag jämt fick öroninflammation.

    Vår son har också varit mycket infektionssjuk och är det fortfarande upp i mellanstadiet, skolstarten har ett par år i rad inneburit 4 virus på sex veckor men eftersom vi har delat vabben och delvis kan jobba hemifrån så slår det inte lika hårt mot våra jobb.

    En del barn är sjuka mer än andra men någon röd tråd eller nåt magiskt medel som fixar det finns inte tyvärr. Om man tjatar extremt mycket så kollar vården blodkroppsstatus på barnet, säger att allt är normalt fast det är sjukt fyra av sex veckor och att det bara är att vänta ut det.

    Mitt tips är att försöka lära barnet att vara noga med handhygienen och undvika barn som snörvlar och hostar. Se till att barnet alltid tvättar händerna med tvål och vatten när ni kommer hem från förskolan, och ni vuxna ska klart också vara noga och hålla er undan från barnet om ni har halsont eller andra symptom.

    Se även till att de ni träffar privat är friska, det är många idag som tycker att de kan komma och umgås fast de och deras barn har feber och går på Ipren tyvärr och det  gör inte livet lättare för de som har lätt att bli infektionssjuka.

    Det som funkar bäst för mig som vuxen är att inte åka kollektivt, det besparar mig flera sjukdomstillfällen om året.

  • Rumpelstiltskins
    Anonym (trött på virus) skrev 2015-09-12 12:29:10 följande:

    Ja du, vad ska man säga?

    De flesta får ju en rejäl omgång virus när de börjar förskola/skola, spelar ingen roll om man är 12 månader eller 6 år där.

    Jag som själv aldrig var på förskola som liten utan hos mormor och morfar var istället sjuk hälften av tiden i lågstadiet, för då fick jag gå igenom alla virus som de andra redan hade klarat av, samt att jag jämt fick öroninflammation.

    Vår son har också varit mycket infektionssjuk och är det fortfarande upp i mellanstadiet, skolstarten har ett par år i rad inneburit 4 virus på sex veckor men eftersom vi har delat vabben och delvis kan jobba hemifrån så slår det inte lika hårt mot våra jobb.

    En del barn är sjuka mer än andra men någon röd tråd eller nåt magiskt medel som fixar det finns inte tyvärr. Om man tjatar extremt mycket så kollar vården blodkroppsstatus på barnet, säger att allt är normalt fast det är sjukt fyra av sex veckor och att det bara är att vänta ut det.

    Mitt tips är att försöka lära barnet att vara noga med handhygienen och undvika barn som snörvlar och hostar. Se till att barnet alltid tvättar händerna med tvål och vatten när ni kommer hem från förskolan, och ni vuxna ska klart också vara noga och hålla er undan från barnet om ni har halsont eller andra symptom.

    Se även till att de ni träffar privat är friska, det är många idag som tycker att de kan komma och umgås fast de och deras barn har feber och går på Ipren tyvärr och det  gör inte livet lättare för de som har lätt att bli infektionssjuka.

    Det som funkar bäst för mig som vuxen är att inte åka kollektivt, det besparar mig flera sjukdomstillfällen om året.


    Hygienen har vi lärt honom om sedan länge och han är väldigt noga med att tvätta händerna. Han är också jätteduktig med detta att man hostar i armvecken och inte i handen men det är ju inte där det brister. Alla andra barnen på förskolan har förmodligen inte fått lära sig samma sak. Och det går ju liksom inte att vara hemma varje gång en unge på förskolan snorar eller hostar för då skulle vi kunna avsluta förskoleplatsen.

    Det är verkligen asjobbigt att ha både chef och kollegor efter sig som hökar.
  • Kasperina

    Med sonen vabbade vi kanske 30 dagar/läsår tills han var 4, sen minskade det något. Dottern började dagis i januari (14 mån) och jag vabbade kanske 15 dagar fram till sommaren. Sen gick de på Ur&Skur ett år och då vabbade vi kanske 10 dagar totalt för båda (en tvååring och en sexåring), nu har de bytt skola och dagis och jag har hittills vabbat 3 dagar, men då har hon varit sjuk två helger också. Sonen har varit frisk (peppar, peppar).

    Alla vabbar, det bara är så. Har ni några släktingar som kan rycka in? De får vabba de med.

  • Natulcien

    Vår son fyller snart 5 år, och började på förskolan vid 2 års ålder, så han har gått där i tre år. Det var en del sjukdomar när han precis började i augusti 2012. Då var det kanske tre tillfällen under den hösten. Men sen har det inte varit så mycket mer. Nåt enstaka febertillfälle, en magsjuka och ett par förkylningar bara. Vi vabbar kanske 2-3 dagar per termin skulle jag tippa. Och vi delar på det.

    Men det är ju olika. Jag själv är, i princip, aldrig sjuk. Det var flera år sedan jag var förkyld. Magsjuk en gång för nåt år sen. Och feber har jag inte haft sedan jag var barn. Kanske har sonen ärvt mitt immunförsvar..?

    Men vi är även noga med att hålla honom hemma tills han är helt frisk vid sjukdom. Skickar man tillbaka för tidigt, så kan ju barnet bli sjukt igen. Vi tvättar alltid händerna efter en dag på förskolan/jobbet. Vi är ute mycket. De är även ute väldigt mycket på vår förskola.

    Men din man måste ju också kunna vabba någon gång. Om ingen ersättare finns så får de väl klara sig utan assistent den dagen? Får han inte vara sjuk själv heller?

  • Milleman

    Jag tycker inte det låter som att du vabbar särskilt mycket.
    Att ett barn inte varit sjuk alls innan 2-års ålder är ju inte jättepositivt då varje virus stärker immunförsvaret. Så iom att Gabaldon varit sjuk har han ju inte byggt upp sitt immunförsvar och åker på allt nu. Man ska inte skydda sina barn mot alla sjukdomar, man gör de ingen tjänst.

    Sen tror jag att det kvittar vad för förskola det är, i början av en termin bryter det alltid ut sjukdomar såsom förkylningar, höstblåsor eller magsjuka. Jag jobbar på Ur&skur men vi har ändå fått världens omgång, både barn och personal.

    Nu går vår son bara på förskola 2-3 dagar i veckan men vi vabbar nog iaf 2 dagar per månad. Då är inte inräknat de dagar han är ledig samt helg och han är sjuk. Bara i augusti hade han hög feber vid två tillfällen.

    Att det är du som tar mest vabb kan inte ditt jobb säga nått om. Tyvärr har nog alla tänkt så nån gång om en kollega, ta det inte så hårt utan släpp det. Kanske bra att förklara varför du måste ta mer vabb än din man.

  • Anna74a

    Min son som nu precis fyllt tre var sjuk väldigt ofta.
    Började dagis vid ett års åldern och var borta mycket.
    Två år har det varit så.
    Nu har vi flyttat ifrån lägenhet till hus och han har varit ute och ätit bär och grönsaker hela säsongen under hela dagarna.
    Dels har han väl byggt upp immunförsvaret med åldern men jag tror att alla dessa grönsaker och bär har hjälp till.

  • Anonym (Fh)

    Före tre-fyra års ålder har barn ett omoget immunförsvar och klarar därför inte att stå emot alla virus ( det finns ett hundratal förkylningsvirus så det är ingen idé att tro att de ska bli immuna). Egentligen är det inte lämpligt att bunta ihop små barn på liten yta men det är ju tyvärr så det ser ut, så det är nog bara att bita ihop. Eller möjligen välja dagmamma istället...

Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?