• stadiljus

    Min tiomånaders vill bara ammas

    Jag har en tiomånaders flicka som vägrar att äta något annat än amning. Hon är egentligen nyfiken på mat och stoppar gärna i sig några bitar av det vi äter men det blir ju inga mängder. Allt vi försöker mata i henne med sked eller bit för bit för hand funkar ett par tre skedar sen kniper hon igen munnen och vägrar att öppna den. Vi har försökt med det mesta i fyra månaders tid nu. Det enda hon gillar är katrinplommonpuré, både hemmagjord och köpt. Hon gillar också att dricka vatten.

    Varför vi inte började med mat förrän hon var sex månader var för att hon hade ont i magen som liten, sk kolik. Till saken hör också att hon är trög i magen och bajsar 1-2 gånger i veckan bara. Då är hon besvärad av det och bajset som kommer ut är kletigt och segt. Jag tänker att det kanske är pga trög mage som hon inte har någon vidare matlust på "riktig mat". 

    BVC läkaren säger att det inte är konstigt att hon är trög i magen då hon inte får i sig så mycket fibrer. Vi har provat Laktulos i några dagar utan resultat hittills. Jag har också testat att ge henne lite fiberhusk utrört i vatten. 

    Någon som har liknande erfarenhet och vill dela med sig av tankar hur vi ska göra för att bryta detta och få henne att äta både för att hon ska växa bra och för att hon ska få igång magen. Hittills följer hon sina kurvor iallafall. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-14 16:47
    Hon vill ammas när hon är hungrig och om jag försöker ge henne annan mat då så skriker och gråter hon tills hon får som hon vill. Ibland sätter jag ner henne på golvet så att hon får leka en stund istället och det brukar fungera men hon vill fortfarande inte ha riktig mat...

  • Svar på tråden Min tiomånaders vill bara ammas
  • aleydis

    Har du läst om baby led Weaning- blw? Kanske kan fungera eftersom barnet själv styr vad det vill äta?

  • SSL

    Ditt barns förstoppning har att göra med det du som ammar äter. Det kan vara vete, mjölk, enstaka produkter. Skriv upp det du äter i en bok och när ditt barn är förstoppad gå tillbaka och klura. När jag åt mjölkprodukter så bajade hon inte på några dagar samma när det gäller vete m.m.. Se över din kost och amma på bara. Det går upp och ner när det gäller maten men det blir bättre ska du se. Det är vanligt att barn går tillbaka till helamn.

  • SSL

    Undvik mediciner och se över kosten istället. Fibrer har för bebisar motsatt effekt. Jag märkte skillnad på babyn när jag åt en tallrik havregrynsgröt.

  • milli79

    Tycker inte du ska känna dig stressad över att hon inte äter. Vår son ammade bara vissa dagar även då han var över 1år. Nu är han 2,5år och äter bra. Bättre att låta henne amma och tillsist lär hon välja mer och mer mat. Alla barn är olika. Det är inte ovanligt att barn väljer amningen främst även vid 10mån. Lägg småbitar framför henne när ni äter och fortsätt amma. Kanske ni kan skippa mjölkprodukter för att slippa förstoppning. Många blir förstoppande av mjölkprodukter.

  • milli79

    Fiberhusk skulle jag varit försiktig med det drar åt sig mycket vätska. Päron el kiwi är bra vid förstoppning. Köpegröt o välling blir många förstoppande av. Testa ge hirsgröt, skrädmjölsgröt el bovetemjölsgröt som du gör själv med päronpure om hon vill äta men se till att det blir en trevlig stund och pressa henne aldrig om hon inte vill.

  • stadiljus

    Tack för era svar! Jag har kunnat läsa dem innan men inte svara, kunde inte mitt lösenord på mobilen och har inte varit inne på datorn. 

    Förstoppningen blev akut och jag fick söka hjälp på barnakuten, fick Resulax med mig hem och gjorde det två gånger. Laktulosen har jag fasat ut, tycker att det går bättre nu och hon har bajsat med ca tre dagars mellanrum av sig själv. Lite besvärad när hon bajsar men har inte panik eller jätteont. Ett par gånger har jag inte ens märkt att hon har bajsat förrän efteråt, alltså hon har inte varit besvärad alls! Glad

    Låter henne amma hur mycket hon vill men det har gått mycket bättre med maten sen förstoppningen släppte. Idag åt hon bacon och broccolipaj med god aptit, katrinplommonpuré till efterrätt. Och mycket vatten att dricka. Hon plockar alla bitar själv, matar ingenting med sked förutom katrinplommonpurén. 

    Jag har skurit ner på mjölkprodukter men inte skippat helt. Äter redan glutenfritt och det gör den lilla också. Märker jag att det inte hjälper så får jag skippa mjölkprodukter helt men avvaktar lite. 

    Skönt att läsa om BLW! Då är jag inte ute och cyklar som helst vill ta det i hennes takt. Jag kan hänvisa till den metoden imorgon på BVC när de undrar hur det har gått. Finns en hel del att diskutera med dem... De är så mossiga, känns lite 30-tal att tvinga henne att inte amma om nätterna så som de tyckte. 

  • Marie89

    Blir så trött på att bvc tycker det är så viktigt att de börjar äta vid 6 månader. Vid 8 månader kände jag mig tvungen att kämpa med att få i min tjej mat, innan helammade jag och då följde hon kurvorna perfekt men började tappa när hon skulle äta mat. Vissa är senare och andra tidiga, tycker man ska gå efter barnet. Mitt nästa barn kommer få helamma så länge det vill än om det är 5 mån eller 1, 5 år.

  • Magdalena03

    Men vid 10 månader tror jag att det är viktigt att barnet får järn i  någon form, mer än av modersmjölken som inte innehåller så mycket järn. Annars kan barnet få järnbrist och det är allvarligt det hämmar bland annat hjärnans utveckling. Ett sätt att få i barnet järn är att köpa järnberikad småbarnsgröt, vilket BVC brukar rekommendera.

  • Dijon

    Nää alltså, det här med järn är överdrivet sa läkaren till mig när jag var orolig för dottern inte åt varken gröt/välling eller ersättning och mest ville amma fram till 11 månaders ålder.

    Järnbrist är ovanligt. Och självklart lägger producenterna fram det som att det är livsviktigt med gröt och välling. Ungefär.

    Dottern är nu 15 månader snart, äter riktigt bra med mat numera men avskyr gröt och välling fortfarande. Hon mår toppen!

  • milli79

    Skulle INTE rekommendera köpegröt om barnet har lätt att bli förstoppad. Att det skulle vara mer järn i den än den man gör själv stämmer i vissa fall MEN eftersom köpegröt innehåller mjölkpulver som hämmar upptaget så blir det ändå inte så mycket järn.

    Dessutom så är järn som tillsätts stoppande förutom att mjölken stoppar så inte konstigt att många bebisar har problem med magen.

    Det är lätt att göra bebisgröt med bra järnvärde. Hirsflingor tex är bra järnkälla och blir god gröt. Sen kan man göra puré av aprikoser för att höja järnet ytterligare.

    barnsmat.blogspot.se/2013/09/vegetariska-alternativ-till.html

  • gold34
    Magdalena03 skrev 2015-10-14 19:07:29 följande:

    Men vid 10 månader tror jag att det är viktigt att barnet får järn i  någon form, mer än av modersmjölken som inte innehåller så mycket järn. Annars kan barnet få järnbrist och det är allvarligt det hämmar bland annat hjärnans utveckling. Ett sätt att få i barnet järn är att köpa järnberikad småbarnsgröt, vilket BVC brukar rekommendera.


    Det låter vettigt!
Svar på tråden Min tiomånaders vill bara ammas