• Confused91

    Vad lider min pojkvän av?

    Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 2 år. Vi bor inte tillsammans men vi tillbringar mycket tid tillsammans. Det senaste året har det varit upp och ner och jag har börjat på riktigt psykist dåligt. Det är en lång text och lite "hoppigt" men jag hoppas ni förstår ändå!

    Vi bråkar bara om småsaker, men det blir alltid att "man gör en höna av en fjäder".

    Problemet är, att han inte beter sig som en vuxen människa. Han är 28 år gammal. När vi har det bra så är det helt underbart men sen det är dåligt så är det verkligen dåligt.

    Han har svårt för att disskutera saker och ibland säger han "jag orkar inte prata just nu för jag är trött" och då blir jag frustrerad och "på" honom och då blir han förbannad och kastar ur sig hårda ord till mig och han kan be mig lämna hans lägenhet. I många bråk har han bett mig ge tillbaka hans nyckel som jag har säker 7 gånger och skrivit många gånger att "han gör slut" fast han inte gjort det eller menat något av det han säger. Det har hänt flera gånger. Eller kastat ut mig mitt i natten, lämnat mig ensam ute mitt i natten efter att vi har bråkat. Han behandlar en som att man vore hans fiende.

    Många gånger när jag verkligen har lagt ner saker så fortsätter han sura och då kan han slänga ur sig saker för att skuldbelägga. Det känns på något sätt som att han alltid måste ha sista ordet.

    Han säger "jag skulle aldrig skulle säga elaka saker till dig om du hade lyssnat på mig för då hade jag inte behövt bli arg". Fast då skulle man kunna vända på det och istället tänka: Hade han kunnat bemöta och ge mig repsons i det jag säger så hade han aldrig behövt bli arg och då hade han aldrig slängt ur dig saker och ting. Jag tycker att det är precis samma sak som när en man slår sin partner och säger "Jag skulle aldrig slagit dig om du inte provocerade mig."

    Dagen efter bråk, hör jag inte ett ljud från honom eller om vi är tillsammans just då så låtsas han som ingenting har hänt och sitter och surar, sen försöker jag ta upp det som hönde igår, men då passar inte det. Jag får allid höra att jag "jiddrar" eller "tjaffsar". Han är inte den som kryper i första taget utan det är jag som har gjort det, för jag hatar att vara osams. Jag får aldrig en ursäkt FÖRST av honom och det är aldrig han som kommer till mig, springer efter mig eller liknanade. En gång, bestämde jag mig för att inte höra av mig för denna gången tyckte jag absolut inte att jag gjort något fel. Det tog 4 dygn innan han hörde av sig till mig. Vad är det för pojkvän?

    Han säger att hans "stolthet" hindrar honom i mycket och att han är långtjurig. Han erkänner sällan sina fel och när han väl erkänner dom så skyller han på mig på samma gång. "Jag kommer inte kunna leva tillsammans med dig om du hela tiden ska skylla allt på mig. Du klagar på mig hela tiden" har jag fått höra några gånger. Om han blir arg och ska gå hemifrån mig frågar jag honom varför han ska gå. Då säger han "För att du beter dig dåligt. Du lyssnar aldrig på vad man säger till dig." och i en sån situation har jag fått höra att jag är trög eller efterbliven. Han kan inte vara specifik och förklara med ord hur han tycker och känner utan han använder nästan samma meningar varje gång.

    Jag tänker såhär, att han lyssnade ju inte på mig heller, när jag vill prata med honom om något, en konflikt som varit tillexempel. Jag som flickvän, ska väl inte behöva gå runt på tå för honom, för det är det jag gör tycker jag. Jag har märkt en sak med mig själv att jag har börjat inleda våra samtal med "Jag är inte arg/sur och jag är helt lugn" innan jag tar upp saker med honom. Är inte det ganska sjukt? Jag känner att jag går på tå och tänker ofta att jag inte kan säga vissa saker eller göra något för jag vet inte hur han ska bemöta saker och ting och jag är rädd för att det ska bli bråk.

    Jag kan vara väldigt insensiv och jobbig men det har även varit gånger jag inte tjatat på honom och då har han ändå sagt "jag orkar prata just nu för att jag har haft en skitdag på jobbet eller att han är trött". Han ber mig att jag ska välja mina tillfällen att ta upp saker och när jag tar upp saker tillexempel en onsdagkväll, framför tvn så passar inte det för honom och då säger han att han inte orkar prata och ibland har det hänt att jag får utbrott på honom för jag känner att jag aldrig blir hörd, och då är det jag pissar på honom och inte visar respekt samt att jag får höra att jag är ett psykfall och att jag har psykiska problem som jag borde söka hjälp för. Enligt mig så är han den sista människan på jorden som som ska yttra sig om ordet "respekt".

    Vissa människor vill lugna ner sig när dom blivit arga, det förstår jag, men det ska väl inte behöva ta hur lång tid som helst eller att den ena personen får sitta och "vänta" tills den andre vill prata? Många gånger har jag ringt och gråtit osv men han har ibland slängt på luren eller sagt "Allt handlar inte om dig. Det är inte bara dig det är synd om"

    En grej som jag tycker är väldigt märklig. I början när vi dejtade, var jag ganska dum och ljög för honom två ggr, och då sa han: "hur kan du säga att du älskar mig när du ljuger för mig. Man ljuger inte för den man älskar". Jag vet att jag ljög, men det har jag slutat med och han har förlåtit mig för det och efter det har jag varit 120 % lojal och ärlig mot honom. Många gånger vi har bråkat har han sagt vissa saker till mig som inte stämmer. Tillexempel att han var i en annan stad, att han ringde polisen på mig, att du var med någon tjej, att din granne klagade på att jag var för högljud när vi bråkade. Enligt mig är det lögn. Eller? En gång la han till en randomtjej på snapchat, som han inte ens känner, och hans anledning till det visste han inte och han mindes det inte, men senare kom det fram att han hade gjort det en gång "när vi var osams". Han la till tjejer på FB och Instagram en gång när vi bråkade och senare sa han att han hade gjort det för att göra mig svartsjuk.

    Kommunkation till ett bra förhållande är en viktig och stor del och att man ska väl kunna ge och ta kritik utan att det ska bli skrik och bråk eller att den ena personen flyr undan ifrån situtionen och problemet och soppar det under mattan eller tiger ihjäl konflikten.

    I ett bra och sunt förhållande ska man kunna diskutera saker med varandra, negativa som positiva, och man ska kunna förvänta sig att man får någon sorts repsons på det man säger och man ska inte vara rädd för att uttrycka sin åsikt för att personen är rädd att det ska bli skrik och bråk. Jag känner att jag försöker reparera förhållandet hela tiden och jag har gjort allt i min makt. Jag tycker själv att jag är världens bästa flickvän!

    Jag har bett honom gå till psykolog men han vägrar. Det som gör mest ont, det är inte alla hårda ord jag fått höra utan det är att jag aldrig känt att han funnits där för mig. Han har funnits ekonomiskt för mig, men aldrig känslomässigt. Aldrig tröstat mig när han gjort mig ledsen. Aldrig kommit till mig när han har gjort bort sig eller när vi bråkat. Han har låtit mig få vänta tills han vill prata. Allting har varit på hans villkor nästan hela tiden.

  • Svar på tråden Vad lider min pojkvän av?
  • Aikido

    Jag behöver inte läsa mycket för att tycka att han är ett rövhål. Hur står du ut oavsett vad man sätter för stämpel/diagnos på honom?

  • Confused91
    Aikido skrev 2015-09-19 10:30:53 följande:

    Jag behöver inte läsa mycket för att tycka att han är ett rövhål. Hur står du ut oavsett vad man sätter för stämpel/diagnos på honom?


    Det är han, du har rätt. Jag är nästan 100% säker att det är något, därav rubriken.
  • Bestemor

    Det räcker att läsa någre rader för att inse att något är fel på din pojkvän.

    Han har inte alla hemma helt enkelt.

    Du borde gå medans du kan. Blir du med barn så kommer det bli mycket svårare.

    Delad vårdnad eller vad det nu heter med barnet.

    Tänk ett litet barn ensam med honom en hel vecka kan göra vem som helst mörkrädd.

    Så stick fort som fan och gå aldrig mer tillbaka.

  • vcddgvhb

    Jag orkade inte läsa allt men av det jag läste tyckte jag att han betet sig rätt och du fel. Varför inte prats om det senare? Du verkar omogen.

  • Anonym (...)

    Jag känner tyvärr igen mig en del i det du skriver. Jag ångrar att jag inte lämnade tidigare än jag gjorde. Han måste inte bli fysiskt våldsam, men det där räcker för att man ska må rejält dåligt. En partner ska inte få en att känna så! Det verkar som att ni inte bor ihop, så mitt råd är att du tänker över hela situationen både en och två gånger INNAN ni får för er att bli sambos! Det är lättare att göra slut så länge ni inte bor ihop. Du förtjänar så mycket bättre än det där! Gör slut, häng med dig själv ett tag, till slut kommer du hitta någon som ger dig den kärlek du förtjänar (det gjorde jag, även om det tog längre tid än två år)!

    Var stark!

  • Confused91
    vcddgvhb skrev 2015-09-19 10:46:29 följande:

    Jag orkade inte läsa allt men av det jag läste tyckte jag att han betet sig rätt och du fel. Varför inte prats om det senare? Du verkar omogen.


    Du menar att det är bättre att begrava alla problem, soppa dom under mattan och aldrig prata om dom?

    Tror mig, jag har försökt att prata med honom "senare" men då får jag höra att jag ältar saker fast jag tar upp saker DAGEN EFTER. På vilka grunder tycker du att jag är omogen?
  • Anonym (Been there)

    Känner igen en del av det du beskriver, speciellt det där med att trampa på tårna för sin kille för att inte väcka hans ilska. Nu verka du ju redan har kommit till insikt med att han kanske inte är så bra för dig. Att jag inte lämnade tidigare berodde nog på att jag väntade på den berömda "droppen som får bägaren att rinna över", förhoppningsvis kommer du att se att en relation som denna inte höjer dig.

    Vad han har för diagnos? Kanske lite narcissistiska drag? Gör detta testet och se om du känner igen. www.psykologitest.se/partner-narcissist.php

  • Confused91
    Anonym (Been there) skrev 2015-09-19 11:15:08 följande:

    Känner igen en del av det du beskriver, speciellt det där med att trampa på tårna för sin kille för att inte väcka hans ilska. Nu verka du ju redan har kommit till insikt med att han kanske inte är så bra för dig. Att jag inte lämnade tidigare berodde nog på att jag väntade på den berömda "droppen som får bägaren att rinna över", förhoppningsvis kommer du att se att en relation som denna inte höjer dig.

    Vad han har för diagnos? Kanske lite narcissistiska drag? Gör detta testet och se om du känner igen. www.psykologitest.se/partner-narcissist.php


    Jag håller med dig. Jag har faktiskt funderat på "Passiv agressiv-personlighetsstörning". Vad tror du?
  • Anonym (Been there)
    Confused91 skrev 2015-09-19 11:21:55 följande:
    Jag håller med dig. Jag har faktiskt funderat på "Passiv agressiv-personlighetsstörning". Vad tror du?
    Hm.. vet inte så mycket om det som du föreslog. Men oavsett vad det är han har så är han ju ingen bra pojkvän. Ens kille ska få en att må bättre, inte sämre. Han hade ju inte varit en bra pojkvän för någon tjej! 

    Tycker du ska ge dig själv världens finaste present och göra slut med honom så att du kan träffa en glad och härlig kille som du kan ha spännande och intressanta samtal med utan att börja med att ursäkta dig före {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Confused91
    Anonym (...) skrev 2015-09-19 11:01:38 följande:

    Jag känner tyvärr igen mig en del i det du skriver. Jag ångrar att jag inte lämnade tidigare än jag gjorde. Han måste inte bli fysiskt våldsam, men det där räcker för att man ska må rejält dåligt. En partner ska inte få en att känna så! Det verkar som att ni inte bor ihop, så mitt råd är att du tänker över hela situationen både en och två gånger INNAN ni får för er att bli sambos! Det är lättare att göra slut så länge ni inte bor ihop. Du förtjänar så mycket bättre än det där! Gör slut, häng med dig själv ett tag, till slut kommer du hitta någon som ger dig den kärlek du förtjänar (det gjorde jag, även om det tog längre tid än två år)!

    Var stark!


    Du har så rätt i allt du skriver. Jag känner att jag har blivit så överkörd och trampad på. Jag har förlåtit honom så lätt många gånger, men när jag gör något som inte passar honom så har HAN svårt att förlåta. Det jag menade med att han låter mig vänta och tiger ihjäl saker.

    Jag vet att han har tappat respekten pga att jag hela tiden har förlåtit, men jag anser att han ska ha samma respekt för mig även om jag förlåtit honom och jag har tillåtit honom att köra över mig, men på något konstigt sätt så blir det att han tappat respekten. Många har sagt till mig att "det är mitt eget fel att han tappat respekten för mig", fast jag kan inte riktigt köpa det.
Svar på tråden Vad lider min pojkvän av?