• Anonym (....)

    Barnen måste sova minst 1h på förskolan.

    Jag har ett barn som är 1,5 år gammal. Hen sover 30 minuter på dagen. Går upp 7.00 och somnar runt 20.00 på kvällen.


    Nu har chefen på förskolan bestämt att alla barn som ska sova måste sova 1 timme. Den extra stunden innebär att vårt barn är vaken till 22-23 på kvällarna och blir jättetrött på morgonen och inte alls rolig att ha att göra med.


    Är det verkligen ok att sätta sådana regler?

  • Svar på tråden Barnen måste sova minst 1h på förskolan.
  • Vestra

    Nej, det är självklart inte okej. Barn måste inte sova alls. Men personalen tycker nog att det är smidigt att få in rast/fika under den timman. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (japp)

    Jo, det är okay. Det är så lite personal idag så det är enda gången dom har chans till riktig rast.

    Och är barnet bara 1,5 år så behöver hon sova mer än bara 30 min.

  • Natulcien
    Anonym (japp) skrev 2015-09-21 18:13:43 följande:

    Jo, det är okay. Det är så lite personal idag så det är enda gången dom har chans till riktig rast.

    Och är barnet bara 1,5 år så behöver hon sova mer än bara 30 min.


    Alla barn är olika. Så nej alla barn på 1,5 år behöver inte sova mer än 30 min.
  • Natulcien

    Nej, så har de inte rätt att göra.

    Antagligen är de underbemannade och ser detta som en lösning för att få rast. Men det är såklart helt galet. Chefen får ju tillsätta fler tjänster i så fall. Barnen och föräldrarna ska ju inte behöva betala för deras underbemanning.

    Vår son var likadan när han fortfarande sov middag. Sov han 30 min så funkade allt fint, men sov han 1 tim så var han vaken till 22-23. Men vi hade, som tur var, en förskola som gjorde schema för alla barn och deras sovtider. En whiteboard där de skrev tiden då barnet somnade så visste de när de skulle väcka om barnet inte vaknade av sig själv. Väldigt enkelt. Tipsa dem om det.

  • Dixie
    Anonym (japp) skrev 2015-09-21 18:13:43 följande:

    Jo, det är okay. Det är så lite personal idag så det är enda gången dom har chans till riktig rast.


    så du menar att de dagar de har svårt att få in vikarier - då ska barnen sova 2 timmar!? 
  • Anonym (Förskollärare)

    Nej förskolan sätter inte denna regel för att få rast eller en lugn stund. Förskräckligt att ni tror det! Pedagoger har en yrkesstolthet och god kunskap om barn. Vi utgår alltid från barnens bästa på förskolan. En praktisk sak kan vara om man har många som sover är att om man ska väcka vissa så väcker man de andra också. Sen är det ett helt annat tempo på förskolan och för att orka behövs ordentlig sömn. Vi kan inte ha trötta ofungerande barn på förskolan. 30 minuter är jättelite! Sömnen är jätteviktig för hjärnans utveckling och man bör vara mån om det. Sömn föder sömn dessutom. Att få för lite sömn under dagen gör hjärnan överstimulerad och barnet sämre sömn på natten. Blir barnet ordentligt utvilat under dagen så orkar det aktivera sig all vaken tid och blir trött på kvällen. Antagligen är det andra faktorer som gör att ett barn är vaken länge ibland. I utvecklingsperioder kan det bli så, eller om det hänt mycket just den dagen, strul med mat mm. Se över era rutiner på kvällen. Ser ni till att varva ned i god tid 2 tim innan läggdags utan tv/skärm?

  • minerva123
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-09-21 23:12:27 följande:

    Nej förskolan sätter inte denna regel för att få rast eller en lugn stund. Förskräckligt att ni tror det! Pedagoger har en yrkesstolthet och god kunskap om barn. Vi utgår alltid från barnens bästa på förskolan. En praktisk sak kan vara om man har många som sover är att om man ska väcka vissa så väcker man de andra också. Sen är det ett helt annat tempo på förskolan och för att orka behövs ordentlig sömn. Vi kan inte ha trötta ofungerande barn på förskolan. 30 minuter är jättelite! Sömnen är jätteviktig för hjärnans utveckling och man bör vara mån om det. Sömn föder sömn dessutom. Att få för lite sömn under dagen gör hjärnan överstimulerad och barnet sämre sömn på natten. Blir barnet ordentligt utvilat under dagen så orkar det aktivera sig all vaken tid och blir trött på kvällen. Antagligen är det andra faktorer som gör att ett barn är vaken länge ibland. I utvecklingsperioder kan det bli så, eller om det hänt mycket just den dagen, strul med mat mm. Se över era rutiner på kvällen. Ser ni till att varva ned i god tid 2 tim innan läggdags utan tv/skärm?


    Det här var ett väldigt mästrande svar, måste jag säga. TS barn sover 11 timmars nattsömn och 30 minuter på dagen - varför tycker du det är jättelite? Alla barn kan och ska inte sova timmavis på dagarna. Min äldsta har sovit 11-12 timmars dygnsvila sedan han var 5 månader och han hör till dem som efter 1.5-årsålder inte kan sova mer än max 40 minuter på dagen för att inte tralla runt pigg som en mört till midnatt. Har man en "god kunskap" om barn som du skriver att ni (du?) har, så förstår man att varje barn är en individ och kan inte matchas ner i ett standardiserat sovschema. Åtminstone inte utan att det blir negativa konsekvenser för barn och föräldrar.
  • Anonym (Förskollärare)
    minerva123 skrev 2015-09-21 23:32:34 följande:
    Det här var ett väldigt mästrande svar, måste jag säga. TS barn sover 11 timmars nattsömn och 30 minuter på dagen - varför tycker du det är jättelite? Alla barn kan och ska inte sova timmavis på dagarna. Min äldsta har sovit 11-12 timmars dygnsvila sedan han var 5 månader och han hör till dem som efter 1.5-årsålder inte kan sova mer än max 40 minuter på dagen för att inte tralla runt pigg som en mört till midnatt. Har man en "god kunskap" om barn som du skriver att ni (du?) har, så förstår man att varje barn är en individ och kan inte matchas ner i ett standardiserat sovschema. Åtminstone inte utan att det blir negativa konsekvenser för barn och föräldrar.
    Nej det är faktiskt helt felaktigt att nån extra halvtimmes middagssömn gör barnen pigga på kvällen. Ja barn är olika men detta påverkar inte. Det skulle va om de sov i 2.5 timme då kanske eller att de sover för sent på eftermiddagen. Ofta tar föräldrar för givet att vakna kvällar beror på nattsömnen. Som nån vedertagen sanning. Det är fel.
Svar på tråden Barnen måste sova minst 1h på förskolan.