• Anonym (Blä)

    Kräkas av abort, hur tidigt kan man göra kirugisk?

    Jag har nu bestämt mig för att göra en abort. Men jag är livrädd för att kräkas. Jag borde vara i v 6+0 idag. Har tid i morgon. Jag har fött barn innan och inte kräkts då. Kan man ta tex lergigan eller zofran innan? Jag vill helst ha kirurgisk för att slippa kräkas och slippa känna något och bara "få det klart". Hur tidigt kan man göra en kirugisk annars? Hur stora risken är de? Har tidigare gjort en som slutade med inflamation så de skrämmer mig väl lite extra.

  • Svar på tråden Kräkas av abort, hur tidigt kan man göra kirugisk?
  • Anonym (jeanette)
    Anonym (Blä) skrev 2015-09-29 09:45:09 följande:

    Jag har nu bestämt mig för att göra en abort. Men jag är livrädd för att kräkas. Jag borde vara i v 6+0 idag. Har tid i morgon. Jag har fött barn innan och inte kräkts då. Kan man ta tex lergigan eller zofran innan? Jag vill helst ha kirurgisk för att slippa kräkas och slippa känna något och bara "få det klart". Hur tidigt kan man göra en kirugisk annars? Hur stora risken är de? Har tidigare gjort en som slutade med inflamation så de skrämmer mig väl lite extra.


    jag var tvungen att avbryta min graviditet då jag hade fått ett uteblivet missfall. Det är samma förfarande som medicinsk abort. Jag fick smärtstillande och ett läkemedel mot illamående direkt, medicinen hette Primperan. 
    Kirurgisk kan du göra när du vill men inte efter v. 12+0, tror jag. Det är större risk för infektion efter en kirurgisk abort jämfört med en medicinsk då du vid den kirurgiska för upp främmande föremål i livmoderhalsen. 
  • mirandaekstroem

    Det är större infektionsrisk vid medicinsk eftersom det inte är säkert att allt kommer ut då.

    Och man kräks inte av att göra abort. Det är väl om du är väldigt känslig med smärta, att du ev kräks av smärtan. Men det behöver inte ens göra ont. Jag gjorde medicinsk för ca 3 år sen, blödde i exakt 12 timmar och kände absolut ingenting. Behövde inte ens en panodil.

Svar på tråden Kräkas av abort, hur tidigt kan man göra kirugisk?