• Anonym (snuva)

    Ni som jobbar när ni är sjuka, är ni snåla?

    När jag växte upp så var inställningen i samhället att det var dåligt att vara sjuk från jobbet/skolan. När jag började jobba och blev sjuk så kände jag att man nästan fick be om ursäkt för att man missat en eller två dagars jobb för att man varit sjuk. Många säger dessutom att en liten förkylning är ju ingenting! Men när jag har varit tvungen att fortsätta som vanligt utan att ens få lite extra vila när jag varit sjuk så har det tagit mycket mycket längre att bli frisk, därför har jag sen många år tillbaka lagt ner det där präktiga med att jobba trots att man är dålig. Tvingas jag att jobba så tar en "liten" förkylning kanske 7 dagar att bli av med men om jag stannar hemma dag 1 och 2 så känner jag mig tillräckligt bra dag 3 eller 4. Sen är jag FRISK!
    Men väldigt många kollegor harvar på trots långdragna sjukdomar. En tant jag jobbar med har många sjukdagar pga hon när hon är sjuk jobbar på för fullt med kroppen full av paracetamol och annat, sen när hon fortfarande inte blivit bättre efter en vecka har hon fått bihåleinflammation och måste ta antibiotika och DÅ stannar hon hemma i 5 dagar. Förra veckan satt en av mina kollegor och snorade och hostade i fem dagar i sträck och vips på fredagen var en annan kollega sjuk och på söndagen var det min tur. Ni som inte inser att det är BRA för både kroppen (din egen...) och kollegorna att stanna hemma nån dag eller två för att låta kroppen ta hand om förkylningen, är ni för snåla för att vara hemma eller sitter ni fortfarande fast i det där 80talstänket att man ska kämpa på och låtsas som att det är ingenting trots att ni sitter där med feberyrsel och värk i hela kroppen, paracetamol och koffeintabletter på skrivbordet och ett storpack näsdukar? Känns det "billigare" att slita ut sig och trycka sig full med mediciner än att stå ut med en karensdag då och då?

  • Svar på tråden Ni som jobbar när ni är sjuka, är ni snåla?
  • Birgitta02

    Fortfarande släpar jag mig till jobbet när jag är dålig. Har det i ryggmärgen. Uppväxt med det.

  • Anonym (snuva)
    Birgitta02 skrev 2015-09-29 12:32:28 följande:

    Fortfarande släpar jag mig till jobbet när jag är dålig. Har det i ryggmärgen. Uppväxt med det.


    Har du fått klagomål från kollegorna?
  • Anonym (Dåliga samvetet)

    För mig är det dåligt samvete, inte pengarna. Jag går på jobbet så länge som jag orkar fast det smarta vore att vara hemma och vila vissa gånger. Jag övertygar mig själv att så sjuk är jag inte. Nu är jag hemma med feber och värk i hela kroppen och mår skitdåligt för att jag sviker mina kollegor då vi har för mycket att göra på jobbet redan om alla jobbar. Inga vikarier finns.

    Misstänker jag att jag är på väg att få magsjuka så håller jag mig hemma direkt dock. 

  • Anonym (M)

    Jag går oftast till jobbet om jag är lite förkyld. Men har jag feber och är helt matt stannar jag hemma.

    Många gånger beror det på att ingen annan gör ens jobb när man är borta, och man får dubbelt att jobba med när man är tillbaka. Inom vissa jobb kan man inte täcka för varandra, och jobbet försvinner ju inte för att jag är sjuk, utan måste petas in någon annan stans i stället. Alltså lättare att jobba lite förkyld.

    Men det beror som sagt på hur sjuk jag är...

  • Aniiee

    Det sitter nog i ryggmärgen från mycket längre tillbaka än 80-talet. Säg... ett antal hundra generationer. "Upp och "jobba", annars riskerar du din familj, din grupp, ditt liv. Kan du stå upp så är det "jobb" som gäller. Först när du inte kan stå upp låter du bli. Du riskerar att inte få del av det lilla som finns....."

    Det är väldigt svårt att bryta tusentals år av måsten.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Birgitta02
    Anonym (snuva) skrev 2015-09-29 12:37:26 följande:
    Har du fått klagomål från kollegorna?
    Skulle nog fått om jag inte stängde in mig i mitt tjänsterum :). Jag VET ju att jag smittar när jag är dunderförkyld. Så jag smiter in på mitt rum på morgonen och smiter ut på eftermiddagen :)
  • Birgitta02
    Anonym (snuva) skrev 2015-09-29 12:29:43 följande:
    .... eller sitter ni fortfarande fast i det där 80talstänket att man ska kämpa på och låtsas som att det är ingenting trots att ni sitter där med feberyrsel och värk i hela kroppen.
    80-talstänket? Den inställningen har alltid funnits. Min far hade inte en enda sjukdag på 35 år. Mamma var heller aldrig hemma. Jag fick det med modersmjölken. Började min första anställning 1975. Är ytterst sällan hemma från jobb.

    Har jag högre feber än 38 så stannar jag hemma. I övrigt känns det som skolk.
  • Duckan

    Har alltid haft jobb där det är väldigt kännbart för kollegorna om jag är borta så det har snarare varit hyllat att släpa sig dit än att sätta kollegorna "i skiten".
    Sen kan jag väl erkänna att sjukdagar i lönekuvertet inte är överdrivet skoj det heller så kalla det dum-snål och plikttrogen om du vill.

  • Anonym (Ebba)

    Jag vet inte riktigt, jag är tudelad. Å ena sidan är det ingen som gör mitt jobb när jag är borta utan det ligger så fint på mitt bord när jag kommer tillbaka igen. Plus en del back-jobb som dykt upp under frånvaron.
    Å andra sidan jobbar jag inom offentlig verksamhet så lagar och regler följer man hyfsat väl (fattas bara annat). Verksamheten och cheferna är väldigt "tillåtande" gällande sjukdom, gå ner i tid pga små barn osv. Men ändock är vi ett antal som inte har någon direkt back-up utan får lösa situationen rätt mycket på egen hand.

    Dock finns ju en gräns, har jag feber eller ögon som rinner så kan jag inte rimligen göra mitt yttersta på jobbet.

    För andras del så tycker jag att man bör hålla sig hemma om man uppenbarligen är sjuk. Jag har en kollega som spelar martyr över sin sjukfrånvaro de senaste 30 åren som är i princip obefintlig en å andra sidan kan hon sitta och snörvla (och riskera att smitta ner folk) och klagar över att hon hostat hela natten. Men så gå hem och vila då männska kan jag tänka!
    Är man sjuk så är man.

  • Anonym (snuva)
    Anonym (Dåliga samvetet) skrev 2015-09-29 12:37:45 följande:

    För mig är det dåligt samvete, inte pengarna. Jag går på jobbet så länge som jag orkar fast det smarta vore att vara hemma och vila vissa gånger. Jag övertygar mig själv att så sjuk är jag inte. Nu är jag hemma med feber och värk i hela kroppen och mår skitdåligt för att jag sviker mina kollegor då vi har för mycket att göra på jobbet redan om alla jobbar. Inga vikarier finns.

    Misstänker jag att jag är på väg att få magsjuka så håller jag mig hemma direkt dock. 


    Om du och andra hade stannat hemma hade arbetsgivaren varit tvungen att ta in vikarier. Dina kollegor hade även sluppit smittan.
Svar på tråden Ni som jobbar när ni är sjuka, är ni snåla?