• frokenasta

    Förlossningsrädsla tidig graviditet

    Jag är väldigt rädd, nervös, orolig inför förlossning trots att jag idag bara är i vecka 11.

    Någon mer som känner så? Finns det bra böcker man kan läsa? (lättförståeliga) Vad tusan ska man ta sig till för att tro att man ska klara detta?

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla tidig graviditet
  • tovalisa

    Jag jobbar som doula och lyssnar gärna på din oro. Skicka privat meddelande om du vill, så ska jag försöka hjälpa dej att hitta en annan inställning till förlossningen. Bra att du tar tag i saken redan nu! :)

  • frokenasta
    tovalisa skrev 2015-09-29 14:01:12 följande:

    Jag jobbar som doula och lyssnar gärna på din oro. Skicka privat meddelande om du vill, så ska jag försöka hjälpa dej att hitta en annan inställning till förlossningen. Bra att du tar tag i saken redan nu! :)


    Kan inte skicka meddelande till dig....? Hur ska man kunna ändra inställning menar du? :) 
  • annasv1980

    Du måste prata med din bm om detta. Hon ska hjälpa dig vidare så att du får träffa barnmorskor som arbetar på förlossningen och komma dit och titta. Tror du att du vill ha kejsarsnitt bör du ta upp det tidigt för även det kräver samtal. Jag fick det beviljat och kommer kämpa för det igen om det blir aktuellt. Så smidigt, nästan för lindrigt :) Medan de fortfarande försökte övertala mig att föda vanligt erbjöds jag möjligheten att skriva ett kontrakt hur förlossningen skulle gå till. T.ex. att jag inte skulle behöva gå över tiden med risk att få ett stort barn, tidig epidural så att det inte blev risk att det inte fanns någon narkosläkare tillgänglig, extra övervakning av bebisen, bryta för snitt tidigt om jag inte "orkade" eller hade för ont, under inga omständigheter instrumentell förlossning.