• lillan72

    Vanligt att höra som sjuksköterska

    Visst har ni fått höra samma sak flera gånger och till leda dessutom. Har är några klassiker:

    "Jag har 37,6  så jag har feber eftersom jag normalt är lågtempare"
    "Cittadon" istället för "Citodon"

    Och om ni haft äldre äldre patienter på boende så får man sådana här samtal från anhöriga:
    "Min mamma är så trött, ni måste göra något" (mamma är 97 år och kanske får lov att vara lite trött)
    "Mamma har 'urininfektion', jag tog ett urinsticka så nu får du fixa att hon får antibiotika" (gärna på en helg dessutom. Oordinerat, okontrollerat prov - hur pålitligt är det då? Ingen möjlighet att skicka på odling osv, suck)

    Vad stör ni er på?

  • Svar på tråden Vanligt att höra som sjuksköterska
  • Regnbågsfärg
    lillan72 skrev 2015-10-01 11:33:01 följande:

    Visst har ni fått höra samma sak flera gånger och till leda dessutom. Har är några klassiker:

    "Jag har 37,6  så jag har feber eftersom jag normalt är lågtempare"
    "Cittadon" istället för "Citodon"

    Och om ni haft äldre äldre patienter på boende så får man sådana här samtal från anhöriga:
    "Min mamma är så trött, ni måste göra något" (mamma är 97 år och kanske får lov att vara lite trött)
    "Mamma har 'urininfektion', jag tog ett urinsticka så nu får du fixa att hon får antibiotika" (gärna på en helg dessutom. Oordinerat, okontrollerat prov - hur pålitligt är det då? Ingen möjlighet att skicka på odling osv, suck)

    Vad stör ni er på?


    Jag mår kasst när jag går över 37.3.
  • Jemp

    Nödvändigt att märka på en bokstav i läkemedelsnamn bland de som inte jobbar med det?

  • Fian88
    Regnbågsfärg skrev 2015-10-01 11:56:21 följande:
    Jag mår kasst när jag går över 37.3.
    Samma här! Är superkänslig mot temphöjning. Går min temp över 38 så mår jag riktigt riktigt dåligt.

    Och varför stör du dig på att människor utan medicinsk utbildning inte uttalar medicinnamn rätt ts?
  • Fia 28
    Fian88 skrev 2015-10-01 12:33:46 följande:
    Samma här! Är superkänslig mot temphöjning. Går min temp över 38 så mår jag riktigt riktigt dåligt.

    Och varför stör du dig på att människor utan medicinsk utbildning inte uttalar medicinnamn rätt ts?
    Samma här, reagerar direkt på allt över 37. Över 38 har jag nog inte haft sedan jag var 15 och hade vattkoppor.
  • Anonym (SSK 2)

    "Jag är allergisk/tål inte morfin". Nehä, hur blev du då? Du blev illamående? Sorry, ingen allergi, det är en bieffekt.

  • Ambulansliv

    Är du frisk? 
    -Jaaaa
    Har du några mediciner?
    - Ja, vänte lite så ska jag hämta mina 21 burkar och kartonger....

    Och lik förbaskat lär jag mig inte att börja med att fråga om de äter några mediciner...men det är ju bra att dom upplever sig friskaCool

  • Fia 28
    Ambulansliv skrev 2015-10-01 13:30:18 följande:

    Är du frisk? 
    -Jaaaa
    Har du några mediciner?
    - Ja, vänte lite så ska jag hämta mina 21 burkar och kartonger....

    Och lik förbaskat lär jag mig inte att börja med att fråga om de äter några mediciner...men det är ju bra att dom upplever sig friskaCool


    Fast "är du frisk" är ju en dum fråga i ditt fall. Jag äter allergimedicin tex, men inte är jag ju sjuk för det.
  • Anonym (haha)

    Haa ina inte sluta tänka på en del patienter man haft.

    Patient :Jag får så ont när jag böjer handleden såhär (visar på sig själv med full kraft)

    Jag- sluta att göra så!

  • tvekan

    "När ska du plugga vidare till läkare?" Hör allt som oftast, både av patienter och vänner till mig. Senast igår frågade en vän mig "Vad blir man om man vidare utbildar sig som ssk? AT-läkare?"  Trött på att ssk-yrket ständigt ska jämföras med läkaryrket. 

  • Ambulansliv
    Fia 28 skrev 2015-10-01 14:05:18 följande:
    Fast "är du frisk" är ju en dum fråga i ditt fall. Jag äter allergimedicin tex, men inte är jag ju sjuk för det.
    Frågan om allergier kommer sen. Men har du haft tre hjärtinfarkter och har högt blodtryck så glöms det lätt bort att hjärtat inte är friskt...men du är förlåten, detta var en tråd för sjuksköterskor så du fattar ändå inte grejen!
Svar på tråden Vanligt att höra som sjuksköterska