• AnnaHarrysson

    Smärta snälla hjälp! Vilken tryckavlastande madrass fungerar för dig?

    Snälla hjälp mig i madrassernas djungel!

    Jag har en sjukdom som kallas ME som påverkar sömnen så här :

    Trötthet => Stort sömnbehov, i snitt 12 timmar sömn / natt

    Kroppstemperatur. Jag fryser, sätter på värmfilt under mig, vaknar genomsvett, stänger av och flyttar till torr sida av sängen. Vaknar, fryser, flyttar tillbaka.

    Värk => Störst problem, då jag fortfarande har ont när jag är vaken. Jag vaknar och vänder mig minst 20 ggr per natt pga domningar eller smärta i axel/nacke, rygg axel. Har jag en låg kudde får jag ont i mina breda axlar och en hög kudde får jag ont i nacken.

    Idag sover jag i en mjuk resårbotten och nerliggen skumbäddmadrass, Jag har en vanlig kudde. Jag kan bara somna om jag halvliggandes på sidan i fosterställning med kudde under magen

    Nu  undrar jag om du tror en tryckavlastande bädddrass/kudde kan vara nåt för mig?

    - Vad rekommenderar du för tryckavlastande bäddmadrass/kudde?
    - Vad är dina erfarenheter? 
    - Resårmadrass eller vanlig, hår eller mjuk?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smärta snälla hjälp! Vilken tryckavlastande madrass fungerar för dig?
  • Anonym (Tempur)

    Vi har provat flera olika madrasser och fastnade slutligen för Tempur cloud. Jag har MS och fibromyalgi så det är viktigt att ha en fungerande madrass. En fördel är att sängen är ställbar så jag kan ändra läge beroende på dagsformen

  • Kaksmulan83

    Hallå, jag har själv börjat känna mig rätt så "trasig" jobbar inom vården. Köpte för ett par veckor sedan Tempur, cloud madrass. Var inne i Sova- affären över timmen och provade alla olika madrasser men kände att det var en smaksak, men efter ha testat Tempur så kände jag att den ger mig stödet och att jag kommer ner med kroppen och landar i en skön vilande position.

    När det kommer till kudde, har jag vanlig dunkudde, men har hört om man har problem med nacke mm är ju tempur även den en kudde att föredra. Min Sova- säljare berättade även att det finns folk som köper endast bäddmadrasser med Tempur för att få känslan. Vet inte vad din budget är, om du kan tänka dig att lägga lite extra på en bättre säng.
    Denna sängen kan ju ifs hålla MYCKET längre än en vanlig resårmadrass. Man får ta det från olika perspektiv, med din smärta kanske det vore bra? men börja med att åka till affärerna och kolla och känn på det själv. Jag har annars bara hört gott om hårda madrasser om man har ont i ryggen men det kanske inte alls passar just dig.

  • Anonym (ME too)

    Har ME och fibromyalgi. Sedan 2 nätter tillbaka har jag hittat mitt perfekta sovunderlag! 

    Jag har hård/fast resårbotten (från Ikea, minns inte nu vad den heter men Sultans fastaste) Den har jag haft i flera år, kanske 10.

    Jysk Gold T30 som bäddmadrass. Köpte först en tjockare memoryskummadrass (T60 kanske?) men fick fruktansvärt ont för att den var för tjock och mjuk, jag sjönk ner alldeles för mycket i den och blev liggande i memoryskummet som en hjälplös sköldpadda på rygg.
    Sambon fick ta över denna madrass och jag tog hans plattare, hårdare T30-madrass. Också memoryskum, men tunnare, så att den inte blev en "fälla" för min kropp

    I förrgår köpte jag ett nytt fluffigt Ikeatäcke som jag nu lagt ovanpå mina fasta madrasser som en extra "bäddmadrass" liksom. De senaste två nätterna har jag sovit så otroligt gott, inte vaknat mer än kanske 3 gånger/natt (vilket är pyttelite för mig). Som att sova i ett moln!

    Alla kroppar är såklart olika, men för mig är detta alltså bäst; riktigt fast resårbotten + fast, ganska tunn memoryskumbäddmadrass + ett fluffigt täcke. Det sover jag på. :) 

    Jag vaknar ofta badande i svett och måste byta både nattlinne och örngott, ibland flera gånger på en natt, men jag har kommit på att svettattackerna ofta utlöses av smärta.

    Hoppas att du hittar en madrass som passar dig, lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Abbe83

    För 1 år sen köpte jag och min sambo Tempur Original och även Tempur kuddar, vi har duntäcke. Vi är jättenöjda, jätteskönt att madrassen formar sig efter kroppen. Jag har spänningsvärk pga ångest och det har hjälpt att ha Tempur, sover mycket bättre nu. 

  • AnnaHarrysson

    Tack för svaret, all hjälp tas tacksamt emot. Dock hoppas jag hitta något annat än tempur då jag känner att jag imte riktigt har råd med det

  • AnnaHarrysson

    Jag beställde precis från zomna. Där kan jag testa i 30 dagar och skicka tillbaka om jag inte är nöjd, och kudde på köpet. Håll tummarna att det funkar

Svar på tråden Smärta snälla hjälp! Vilken tryckavlastande madrass fungerar för dig?