• ElisaR

    Insemination i Danmark

    Hej!

    Jag är helt ny på denna sida och skulle vilja komma i kontakt med andra som har inseminerats i Danmark. Eller om det är någon som är nyfiken på det/intresserad att följa min resa. 

    Tipsa gärna om redan befintliga trådar om detta ämne

    Jag har hittills varit i Danmark tre gånger och gjort vanlig insemination utan resultat. Jag tänker inte ge mig utan kommer att åka dit under 2016, vill det inte ta sig med vanlig insemination så provar jag IVF.

    Hur har det gått för er andra?

     

  • Svar på tråden Insemination i Danmark
  • LusLus

    Jag inseminerat mig inte i danmark utan hemma med sperma köpt från danmark. Första försöket i september med mot 5 och blev gravid men fick nyss missfall. Nästa försök blir i månadsskiftet oktober/november. :)

  • ElisaR

    Tack för svaret Vad roligt att höra att du blev gravid men tråkigt med missfallet.

    Jag håller tummarna för att det ska gå bra nästa försök. Jag hade ingen aning om att det går att insemineras i Sverige med sperma från Danmark. Gör du det på klinik  Sverige, eller hemma? Gjorde du hormonbehandling eller i din vanliga cykel? Vilken spermabank köpte du spermierna ifrån? Jag köpte mina från Cryos.
    Min donator hade också mot 5.

  • LusLus

    Jag gör det hemma själv. Oerhört smidigt Och enkelt. Ups kom med paketet med torris på en dag. :)

    Om du inte blir gravid på mot 5 kanske du ska prova med mot 10 nästa gång? De avråder ju från att använda mot 5 då det är svårt att lyckas med så låg motilitet men jag lyckades så jag undrar varför de säger så.

    Jag byter donator till nästa gång då jag inte vill köra på samma igen efter missfallet och han har inte mot 5 så det blir mot 10.

    Jag använder ingen hormonbehandling och gör allt helt naturligt så att säga med ägglossningstest och insemination ca 20 timmar efter stegring.

    När har du planerat nästa försök? :)

  • ElisaR

    Så spännande och roligt att skriva med någon som också håller på med insemination :)

    Jag ska kolla upp möjligheten att inseminera mig hemma. Är dock lite orolig att jag inte skulle kunna föra in spermierna tillräckligt långt upp eller att jag skulle göra fel på någon sätt. Man får alltså spermierna levererade samma dag som man har ÄL? Annars måste de ju frysas in innan användning.

    Jag fick faktiskt tredubbla satsen, kliniken där jag inseminerades på tyckte att jag skulle göra det. Jag kommer att kolla väldigt mycket på mot nästa gång Börjar bli lite smått desperat. Du har säkert en hög fertilitet, så då funkar det säkert med mot 5 på dig. Får jag fråga hur gammal du är? Har du varit gravid tidigare om man bortser från senaste gången? Är du ensamstående eller i en relation?

    Jag planerar mitt nästa försök i oktober eller november :)

  • LusLus
    ElisaR skrev 2015-10-03 20:42:03 följande:

    Så spännande och roligt att skriva med någon som också håller på med insemination :)

    Jag ska kolla upp möjligheten att inseminera mig hemma. Är dock lite orolig att jag inte skulle kunna föra in spermierna tillräckligt långt upp eller att jag skulle göra fel på någon sätt. Man får alltså spermierna levererade samma dag som man har ÄL? Annars måste de ju frysas in innan användning.

    Jag fick faktiskt tredubbla satsen, kliniken där jag inseminerades på tyckte att jag skulle göra det. Jag kommer att kolla väldigt mycket på mot nästa gång Börjar bli lite smått desperat. Du har säkert en hög fertilitet, så då funkar det säkert med mot 5 på dig. Får jag fråga hur gammal du är? Har du varit gravid tidigare om man bortser från senaste gången? Är du ensamstående eller i en relation?

    Jag planerar mitt nästa försök i oktober eller november :)


    Ja jätteroligt! Jag sökte kontakter att prata med innan jag började men fick inte direkt något napp så det vore jättekul att följas åt om du vill. :)

    Man beställer och betalar sperman på cryos hemsida. Då fyller man också i vilken dag det ska skickas och om det ska skickas med torris eller kväve. Sperman kommer alltså fryst precis som till klinikerna. Eftersom jag har en väldigt regelbunden cykel och vet på dagen när man ägglossning är beställde jag så den kom ca 3 dagar innan. Den håller sig fryst en vecka. När jag till slut fick glad gubbe på ägglossningstestet väntade jag ca 20 timmar. De rekommenderar att man väntar 24 till 36 timmar mellan stegring och insemination men min stegring sker lite sent innan ägget släpper så jag fick rådet att göra det lite tidigare och det gick som sagt

    Man tinar sperman genom att låta de vara i rumstemperatur 10 minuter. Spruta för inseminationen får man med leveransen och det var inte alls svårt att få över sperman från stråna till sprutan eller att lägga det rätt i slidan. Jag blev själv förvånad över hur smidigt allt gick då jag hade oroat mig mycket innan. Både beställning leverans och inseminationen gick som smort och kan känner mig jättetrygg i att fortsätta tills det blir bebis på riktigt.

    Jag tror absolut att du ska byta motilitet efter 3 försök utan resultat.

    Jag är ensamstående mamma till 2 pojkar på 10 och 8 år som blivit till på det "normala sättet" och jag är 29.

    Då blir kanske våra nästa försök i samma veva. Vad roligt! :)
  • LusLus

    Hur ser föresten din situation ut? Är du ensam eller i förhållande och har du fler barn.? :)

  • ElisaR

    Jag skrev ett privat meddelande till dig istället Skrattande Hoppas vi hörs där!

  • turkos77

    Hej. Luslus tack för informationen. Såglad för denplanerar själv att inseminera mig detta året. Har försökt läsa mig på på heminsemination med köpt spermie men blir så förvirrad. Det känns så komplicerat. Följer gärna er i denna tråden.
    Har en liten pojke på snart två år som jag är helt ensam med. Längtar så efter ett syskon.

  • LusLus
    turkos77 skrev 2015-10-04 19:59:55 följande:

    Hej. Luslus tack för informationen. Såglad för denplanerar själv att inseminera mig detta året. Har försökt läsa mig på på heminsemination med köpt spermie men blir så förvirrad. Det känns så komplicerat. Följer gärna er i denna tråden.

    Har en liten pojke på snart två år som jag är helt ensam med. Längtar så efter ett syskon.


    Hej!

    Vad roligt! Visst verkar det komplicerat men jag kan skriva under på att det är jättesmidigt. Bara man blivit väl informerad innan. Jag hjälper gärna till med frågor om jag kan. :) när har du planerat försöka? :)
Svar på tråden Insemination i Danmark