• Sötsug

    Hur stort lånelöfte kan man få som ensamstående?

    Jag funderar på att köpa bostadsrätt när jag pluggat klart. Har tänkt en 3a eventuellt en 4a. Priset på en sådan lägenhet här är ca 1,5 miljoner.

    När jag pluggat klart kommer jag ha en ingångslön på ca 25 000:-/mån. Har ett barn som jag får underhåll på 1753:-/mån för.

    Har inga andra lån förutom CSN.

    Vet egentligen INGENTING om detta med att köpa hus/bostadsrätt än.

    Vad är bottenlån?

    Topplån?

    Kan man ta privatlån till kontantinsatsen?

    Räknade snabbt på Swedbank men fattade inget... Vad är "uppskattat pris på bostad"? Och vad är "Låneutrymme uppskattas till"?. Fick 325 000:- på första och 100 000:- på andra.

    På en annan sida fick jag 1,2 miljoner...

    Vad har ni med liknande förutsättningar fått?

  • Svar på tråden Hur stort lånelöfte kan man få som ensamstående?
  • Chianti

    Banken lånar ut 70-85% av priset till bolåneränta, vilket är en ganska låg ränta, typ 1,5%. De övriga 15-30 måste man ha själv egentligen, men det finns banker som lånar ut även den summan, men då till en högre ränta. Olika banker har olika regler för vad de lånar ut.
    De 85 kallas bottenlån, de 15 kallas topplån.

    Från och med i sommar måste du amortera på lånet, ända tills din skuld är bara 50% av bostadens inköpspris.

    Uppskattat pris på bostad är vad du tror att bostaden kommer säljas för. En uppskattning av priset.

    Låneutrymme är vad banken kan tänka sig att låna ut till dig. De räknar med att räntan kan stiga till 8% så du ska klara ett lån med en ränta på 8% plus amortering, plus att du ska ha ca 8000 kvar att leva på efter att alla räkningar är betalda. Hur mycket du som har barn måste ha kvar vet jag inte.


  • snedtak

    Jag tror att det diffar så mycket mellan olika bankers kalkyler kan bero på att en del räknar med att de lånar ut pengar till kontantinsats och att andra inte gör det.

    Om du skriver in hur mycket du har sparat och hur mycket du tjänar och tex. Swedbank svarar med att du kan köpa en bostad till "uppskattat pris" för 325 000:- så kanske du har 15% av detta (48 000) sparat? Isåfall tycker Swedbank nog att det är dina sparade pengar som avgör hur dyr bostad du kan köpa.

  • tystlängtan
    Chianti skrev 2015-10-04 12:20:20 följande:

    Banken lånar ut 70-85% av priset till bolåneränta, vilket är en ganska låg ränta, typ 1,5%. De övriga 15-30 måste man ha själv egentligen, men det finns banker som lånar ut även den summan, men då till en högre ränta. Olika banker har olika regler för vad de lånar ut.
    De 85 kallas bottenlån, de 15 kallas topplån.

    Från och med i sommar måste du amortera på lånet, ända tills din skuld är bara 50% av bostadens inköpspris.

    Uppskattat pris på bostad är vad du tror att bostaden kommer säljas för. En uppskattning av priset.

    Låneutrymme är vad banken kan tänka sig att låna ut till dig. De räknar med att räntan kan stiga till 8% så du ska klara ett lån med en ränta på 8% plus amortering, plus att du ska ha ca 8000 kvar att leva på efter att alla räkningar är betalda. Hur mycket du som har barn måste ha kvar vet jag inte.


    Det du skriver om bottenlån och topplån stämmer inte riktigt. Både botten- och topplån är med bostaden som säkerhet som tillsammans får uppgå till max 85% av bostans värde. Tar man lån på kontantinsatsen (de övriga 15%) så blir det blancolån, dvs. lån utan säkerhet.

    Hur mycket som blir bottenlån och hur mycket som blir topplån är en förhandlingsfråga, men det är ganska vanligt att man får bottenlån upp till 70-75% och resten upp till 85% blir topplån med något högre ränta och ska oftast betalas tillbaka på 10-15 år.

    Angående amortering och låneutrymme är vi mer överens. Det du skriver stämmer väl med hur de flesta bankerna gör, men vill ändå tillägga att det också är förhandlingsfrågor och skiljer sig också något mellan olika banker.
  • Sötsug
    Chianti skrev 2015-10-04 12:20:20 följande:

    Banken lånar ut 70-85% av priset till bolåneränta, vilket är en ganska låg ränta, typ 1,5%. De övriga 15-30 måste man ha själv egentligen, men det finns banker som lånar ut även den summan, men då till en högre ränta. Olika banker har olika regler för vad de lånar ut.

    De 85 kallas bottenlån, de 15 kallas topplån.

    Från och med i sommar måste du amortera på lånet, ända tills din skuld är bara 50% av bostadens inköpspris.

    Uppskattat pris på bostad är vad du tror att bostaden kommer säljas för. En uppskattning av priset.

    Låneutrymme är vad banken kan tänka sig att låna ut till dig. De räknar med att räntan kan stiga till 8% så du ska klara ett lån med en ränta på 8% plus amortering, plus att du ska ha ca 8000 kvar att leva på efter att alla räkningar är betalda. Hur mycket du som har barn måste ha kvar vet jag inte.


    Uppskattat pris var något som Swedbank själv räknade ut. Jag fick inte fylla i vad bostaden skulle kosta alls. Utan det enda jag skulle fylla i var inkomst, barn och kontantinsats. Samt om jag har andra lån och valde jag studielån.

    Utifrån de uppgifterna blev Uppskattat pris 325 000:- och låneutrymme 100 000:-.

    Förstår inte riktigt varifrån de fick summan 325000:- då en lägenhet med kontantinsats på 225000:- kostar 1,5 milj.
  • snedtak
    Sötsug skrev 2015-10-04 21:02:17 följande:
    Uppskattat pris var något som Swedbank själv räknade ut. Jag fick inte fylla i vad bostaden skulle kosta alls. Utan det enda jag skulle fylla i var inkomst, barn och kontantinsats. Samt om jag har andra lån och valde jag studielån.

    Utifrån de uppgifterna blev Uppskattat pris 325 000:- och låneutrymme 100 000:-.

    Förstår inte riktigt varifrån de fick summan 325000:- då en lägenhet med kontantinsats på 225000:- kostar 1,5 milj.
    Jag lekte lite med Swedbanks online-tjänst för att se hur mycket man får låna om om jag skrev in nedanstående fick jag samma siffror som du


    Trycker jag på "Se hur vi har räknat" så har banken räknat med att du kan ha råd med en total månadsutgift på ditt boende på 5250 kr (ränta på 7%+amortering+avgift för bostadsrätt), vilket de i sin tur baserar på att man ska ha ett visst schablonbelopp kvar per vuxen och barn. Jag tror att det är ca 8 000 för en ensamstående vuxen + ca 3000 för ett barn som banken anser att man ska ha över när boendet är betalt (men det varierar från bank till bank).
  • Sötsug

    Så då skulle jag få låna 100 000

    En annan sida säger över 1 miljon. Är ju ganska stor skillnad så det är därför jag undrar.

  • Kapitalismen

    Ska tilläggas att det inte är särskilt sunt att i dagsläget låna 100% av en lägenhets värde med ett nästan amorteringsfritt lån. Var försiktig är allt jag vill säga.

Svar på tråden Hur stort lånelöfte kan man få som ensamstående?