• Arvinge

    Kinesisk fru som inte vill bidra med pengar

    Jag har varit gift med en kinesisk kvinna i ett par år och nu har hon fått sitt första deltidsjobb.
    Då tyckte jag det var lämpligt att hon börjar bidra lite med en del av sin lön till våra gemensamma utgifter.

    Vi har inga barn och ca 16000kr i gemensamma utgifter för boende, mat och övriga kostnader varje månad.

    Jag har ca 24000kr kvar efter skatt och hon har 7000kr kvar efter skatt.
    Hon sager att i Kina förväntas mannen betala allt och kvinnan jobba mer med hushållet hemma som t ex laga mat och städa.
    Det gör hon också, hon lagar matt och städar, men jag sköter tvätten.
    Maten handlar vi tillsammans.

    Tycker ni att det är för mycket begärt att hon bidrar med 2000kr varje månad?
    Procentuellt bidrar hon då med bara 2000kr och jag med 14000kr till våra gemensamma utgifter. Jag lägger alltså 7ggr mer än henne, men mina inkomster efter skatt varje månad är endast 3,5 ggr så mycket.
    Hon har då 5000kr kvar att använda till vad hon vill.
    Jag har 9000kr kvar varav 4000kr går till mina studielån, men det är något jag förstås betalar själv.
    Så med mitt förslag har vi lika mycket kvar att dela på, trots att jag tjänar mycket mer.
    Jag tycker det är rättvist och jämlikt, men min fru sager at hon känner som om vi bara är vänner och att vi inte är gifta om vi gör så .

    Att det är en kulturell skillnad är förstås viktigt att komma ihåg.

    Finns det några andra sambos eller gifta  som är tillsammans med en kinesisk fru här och hur gör ni med ekonomin?

  • Svar på tråden Kinesisk fru som inte vill bidra med pengar
  • ninasord

    Har du inte varit i Kina och hälsat på, träffat hennes släkt och så?

  • Arvinge

    Jo, vi har varit där och vi ska åka dit och ha en så kallad traditionell "family dinner" snart då jag ska betala för det, ca 30000 yuan vilket inte är särskilt mycket faktiskt. Hennes syster kommer nog hjälpa till med lite pengar också till det.

    Jag har känslan av att hon verkligen vill ta hand om miog och att hennes släktingar ser mig som en del av deras släkt.

    Hon har också sagt att hon behöver spara till pension och att hon kan lägga pengar på någon gemensam business vi kan göra i Kina som vi har pratat om.
    Till exempel att hennes syster eller föräldrar startar en restaurang eller klädaffär som vi kan hjälpa till med om vi i framtiden flyttar dit och bor där.

    Men för mig med västerländska värderingar om rättvisa och jämställdhet känns det lite fel och konstigt.

  • ninasord
    Arvinge skrev 2015-10-04 12:51:21 följande:

    Jo, vi har varit där och vi ska åka dit och ha en så kallad traditionell "family dinner" snart då jag ska betala för det, ca 30000 yuan vilket inte är särskilt mycket faktiskt. Hennes syster kommer nog hjälpa till med lite pengar också till det.

    Jag har känslan av att hon verkligen vill ta hand om miog och att hennes släktingar ser mig som en del av deras släkt.

    Hon har också sagt att hon behöver spara till pension och att hon kan lägga pengar på någon gemensam business vi kan göra i Kina som vi har pratat om.
    Till exempel att hennes syster eller föräldrar startar en restaurang eller klädaffär som vi kan hjälpa till med om vi i framtiden flyttar dit och bor där.

    Men för mig med västerländska värderingar om rättvisa och jämställdhet känns det lite fel och konstigt.


    Jag förstår, men det är svårt för en utomstående på ett forum att säga så mycket om det om man inte är i lite av samma sits eller har samma erfarenheter. Hoppas att du får vettiga svar. Jag kan säga god morgon på kinesisk, tror jag. Glad Testade säga det en gång till ett par på resa, knappt så dom förstod.

    Pratar du kinesiska?
  • BuoBä

    Du får väl kontra med att du känner dig som hennes pappa som försörjer henne.

    Nej det var nog inte så smart.

    Jag känner ett par européer som är gifta med japanskor och bor i Japan, och där är det också traditionellt så att mannens inkomst går till hushållet och om kvinnan ev tjänar något så gör hon vad hon vill med de pengarna. Men då är ju hela lönestrukturen mm upplagd för att mannens lön ska räcka till en hel familj. Så är det ju inte i Sverige...

    Du kan inte motivera det med att ni då kan spara och snabbare uppnå något ni båda vill? Fler resor till Kina, bjuda över släktingar oftare, ny bil, större bostad, ny soffa eller vad det nu kan vara. Eller förhandla om något hon kan tänka sig betala som blir ungefär den summan, tex bensin och försäkring om det är hon som disponerar bilen mest.

  • Gizmo

    Det är väl självklart att man delar på utgifterna när man är sambos. Men eftersom hon tjänar så lite pengar är det helt okey att hon bara betalar 2000:- per månad! 

  • Petra Lind

    Förstår att det känns konstigt och det handlar ju om en kulturkrock. Finns det möjlighet att ni t.ex. kan sätta in något på ett gemensamt sparkonto till t.ex. verksamheten som ni eventuellt ska stötta i Kina i framtiden? Kan du sätta dig ner med henne och förklara lite om hur samhället är uppbyggt i Sverige och att man oftast inte klarar sig på en lön här? Förstår ju om ni redan har pratat om det men kanske göra det lite tydligare och gå in på djupare förklaringar och bakgrund till det? Kanske kan det öka hennes förståelse lite.

  • Anonym (Jag)

    Ska hon betala mat när ni gemensamt handlar den utöver de här 2000 kronorna?

  • Anonym (jösses!)

    Jag sitter i nästan exakt samma sits som dig TS!

    Fast vi är skilda och har ett barn tillsammans!

    Hon bor hos mig tills hon hittar eget boende, och fram tills dess VÄGRAR hon att ens betala HYRA! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag har inget jobb, hon pluggar på SFI och får fullt CSN men vägrar att bidra lite grand ens...

  • Anonym (E)
    Arvinge skrev 2015-10-04 12:51:21 följande:

    Jo, vi har varit där och vi ska åka dit och ha en så kallad traditionell "family dinner" snart då jag ska betala för det, ca 30000 yuan vilket inte är särskilt mycket faktiskt. Hennes syster kommer nog hjälpa till med lite pengar också till det.

    Jag har känslan av att hon verkligen vill ta hand om miog och att hennes släktingar ser mig som en del av deras släkt.

    Hon har också sagt att hon behöver spara till pension och att hon kan lägga pengar på någon gemensam business vi kan göra i Kina som vi har pratat om.
    Till exempel att hennes syster eller föräldrar startar en restaurang eller klädaffär som vi kan hjälpa till med om vi i framtiden flyttar dit och bor där.

    Men för mig med västerländska värderingar om rättvisa och jämställdhet känns det lite fel och konstigt.


    Fast 30 000 yuan är ju nästan lika mycket i svenska pengar.
  • seriösanvändare
    Anonym (jösses!) skrev 2015-10-05 07:01:52 följande:
    Jag sitter i nästan exakt samma sits som dig TS! Fast vi är skilda och har ett barn tillsammans! Hon bor hos mig tills hon hittar eget boende, och fram tills dess VÄGRAR hon att ens betala HYRA! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag har inget jobb, hon pluggar på SFI och får fullt CSN men vägrar att bidra lite grand ens...

    Betala ingenting till henne, bara till dig och barnet. Hyran måste du naturligtvis betala, men inget som är hennes. Inte ens mat om det kan undvikas. Försök sedan få ut henne så snart som möjligt och ansök om att få bli boendeförälder. Påtala gärna för soc och familjerätten att hon inte är en lämplig mamma eftersom hon vägrar betala för sug utan tycker att du ska försörja henne trots att ni har separerat och trots att hob har pengar. Jag menar inte att du ska ta barnet ifrån henne, men att sätta hårt mot hårt och skrämma henne lite kan kanske få henne att sluta med sina oförskämda fasoner. Sånt här beteende ska inte få fortgå, det måste kvävas i sin linda. Kulturkrockar är irrelevanta så länge ni bor i Sverige. Här delar man på utgifterna om möjligt, punkt. Om hon fortsätter bråka om det så se till att göra livet så obekvämt som möjligt för henne.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Loriyana

    Börja städa och laga maten och kom sedan med förslaget.

  • Arvinge

    Hon skulle inte ändra sin åsikt även om jag lagade min egen mat varje dag och städade varje gång. Tvättar gör jag ju själv redan för oss båda.


    Nur äs situationen sån att hon jobbar mer och tjänar 15000 kr efter skatt.
    Våra gemensamma utgifter varje månad är minst 12000kr exklusive mat som jag betalar själv, eftersom hon äter mat på sitt jobb gratis 3 av 4 dagar i veckan, så det är ok att jag betalar matkostnaderna på ca 2000kr varje månad.
    Mina egna lån räknar jag inte in i detta, de betalar jag naturligtvis själv.


    Jag betalar alltså 10000kr av våra gemensamma utgifter och hon bara 2000kr.


    Jag frågade om hon kunde tänka sig att betala 4000kr varje månad nu när hon tjänar dubbelt så mycket ,dvs har 15000kr att använda varje månad, jämfört med mina 25000kr.
    Då hotade hon att separera för i Kina ska mannen betala allt menar hon.


    Det innebär alltså att hon har mer pengar över varje månad än mig, trots att jag
    har högre lön och betalar mycket mer av våra gemensamma kostnader relativt våra inkomster.
    Efter mycket bråk så gick hon med på att betala 3000kr.


    Hon sa att hon sparar även pengar för oss båda, till exempel att hennes familj ska kunna komma hit och hälsa på, eller att vi ska starta eget företag i framtiden, eller spara till att köpa en bostad.
    För henne är det alltid den kinesiske mannen som ska ta han om frun och betala allt för boende och gemensamma kostander, oavsett vad frun tjänar eller har för inkomster.


    Hon sa att det känns som om jag inte litar på henne att ja tror att hon ska ta alla pengar hon sparar för sig själv, för mig handlar det om vad som känns rättvis och rätt, dvs att man delar på allt när man är gifta, inte att den ena personen ska kunna spara undan mer pengar på bekostand av den andra.
    Hon säger att om hon betalar pengar till mig känns som vi bara är vänner om hon ska hjälpa till med de gemensamma utgifterna.
    För mig som västerlänning är det tvärtom att är vi gifta känns det viktigt att vi båda bidrar till de gemensamma utgifterna procentuellt lika mycket beroende på hur stor lönen är.


    Hon har också sagt att hon behöver hjälpa sin familj lite hemma i Kina, att hon behöver spara till framtiden om hon inte jobbar när vi har barn, att hon behvöer spara till pension osv...


    Hennes familj verkar vara trevliga och jag tror säkert de skulle hjälpa mig om det behövs, jag har träffat dem några gånger sen vi varit gifta nu i 3 år.


    Jag tror inte att hon bara drar en vacker dag med en massa pengar sparade, men hennes starka reaktioner på att jag "tar" hennes pengar när jag bara vill att hon ska bidra lite mer känns inte alls bra om jag ska lite på henne I framtiden.

Svar på tråden Kinesisk fru som inte vill bidra med pengar