• Anonym (Ledsen)

    Det ringer aldrig några vänner till min dotter

    Vi har ett problem och det är att vår tioåriga dotter nu har brytit ihop fullständigt. Hon har haft det jobbigt i skolan har det nu kommit fram till de senaste två åren. Det är gängbildningar och hon har ingen självklar roll.
    Hon har enligt sig själv och oss försökt. Hon ringer till kompisar och hon frågar på skolan. Visst följer kompisar med hit men de ringer inte hit och frågar henne om de ska leka.
    Det är ungefär som att vår dotter får och kan vara med när det är på andras villkor hela tiden.
    Hon har ingen plats i något av gängen i klassen. Alltså står hon utanför tills någon har tid och lust att vara med henne.
    Detta har gjort att hon numer inte vill gå till skolan. Lärare vet om problemet och vi tar en dag i taget. Hon har blivit mer tuff i sig själv och lyfter luren till nya klasskompisar för att försöka. 
    Men hon känner samtidigt att det bara är hon som försöker hon får inget igen.
    Vad gör man?

  • Svar på tråden Det ringer aldrig några vänner till min dotter
  • Anonym (En period?)

    Förstår att det är jobbigt och känslan av att inte vara riktigt med i gänget. Vad tror hon själv att det beror på? :-/ är det såna där löjliga ytliga attribut? Kanske kan vara värt att skaffa dem :/

  • Anonym (Ledsen)

    Vet inte?
    Hon säger att hon kämpar men att det barar är hon som ska rätta sig efter vad de andra har lust med och inte.
    Hon säger att hon tycker att det är jobbigt att ta kontakt med nya men att hon försöker. Men att dom redan är bff med några eller någon så hon får inte plats.
    Jag som är hennes mamma tycker inte att det är några fel på hennes såklart.

  • Drottningen70

    Se till att göra det jävligt roligt när hon har kompisar över.


    A
  • Zarch
    Anonym (En period?) skrev 2015-10-04 17:51:43 följande:

    Förstår att det är jobbigt och känslan av att inte vara riktigt med i gänget. Vad tror hon själv att det beror på? :-/ är det såna där löjliga ytliga attribut? Kanske kan vara värt att skaffa dem :/


    Du menar säkert väl men det är mäkta irriterande med vuxna människor som resonerar som dig, det är tydligen den "utsatte" som ska foga sig och rätta sig in i ledet.

    Det är en sjuk värld vi lever i.
  • Anonym (En period?)

    Börja sy hattar, starta en trend. Det blir "åh, hennes mamma är så bra på det, vill också ha en sån..." Bjud på riktigt god mat och sätt på ett leende :D

    Minns fortfarande min kompis mammas smörgåsar :D

  • Anonym (En period?)
    Zarch skrev 2015-10-04 18:48:08 följande:

    Du menar säkert väl men det är mäkta irriterande med vuxna människor som resonerar som dig, det är tydligen den "utsatte" som ska foga sig och rätta sig in i ledet.

    Det är en sjuk värld vi lever i.


    Världen är helt sjuuuuk, det är svårt att jobba i motvind... följ trenden, sen vänd trenden är det bästa :P du kommer också till den insikten när du blir äldre. I promise you!!! Också den attityden tycker du är trist men även där kommer du ändra dig.
  • Anonym (Jj)

    Min dotter har också liknande problem sen några år tillbaka. Hon är nu 13. I hennes fall handlar det om att hon är 3:e hjulet och "duger" när nån annan inte har tid. Tyvärr har hon själv låst fast sig på 2-3 st i klassen, som alla har andra bästisar, och när allt funkar mellan dem blir hon utanför. Blir hon osams med någon av dem får hon alla mot sig osv. Jag försöker peppa henne att välja andra vänner, men det går inte så bra... Så jag tröstar mig med att inget varar för evigt, skoltiden är tuff för många, och det är många som senare som vuxna har HELT andra vänner.

  • Drottningen70
    Zarch skrev 2015-10-04 18:48:08 följande:

    Du menar säkert väl men det är mäkta irriterande med vuxna människor som resonerar som dig, det är tydligen den "utsatte" som ska foga sig och rätta sig in i ledet.

    Det är en sjuk värld vi lever i.


    Ja det är en sjuk värld. Men den krassa verkligheten innebär att

    Man i detta läge får hjälpa till så att ungens tillvaro blir dräglig genom att genom olika åtgärder höjer hennes populäritetspoäng. Kan innebära att hon får coola kläder, kan erbjuda coola aktiviteter när hon har kompisar hemma etc.

    Den krassa verkligheten som sagt.
  • Zarch
    Anonym (En period?) skrev 2015-10-04 18:51:30 följande:

    Världen är helt sjuuuuk, det är svårt att jobba i motvind... följ trenden, sen vänd trenden är det bästa :P du kommer också till den insikten när du blir äldre. I promise you!!! Också den attityden tycker du är trist men även där kommer du ändra dig.


    Jo tack, man fick gå till mamma och tigga till sig ett par Fila-skor bara för att man var tvungen att ha det.

    Det i sig är inget konstigt (man kan inte vara rebellisk när man är 10), det sjuka är väl att det är vi vuxna som projicerar över våra extrema konsumtionsideal på barnen idag?
  • Colourfulrainbow

    Finns det några andra skolor i närheten? Går din dotter på en stor skola? Kan hon byta till parallellklassen? Vissa klasser är öppnare än andra. Det finns klasser där eleverna nyfiket hälsar en ny klasskamrat välkommen, och sen finns det klasser där de fryser ut nya elever. 

    Ta ett snack med läraren i parallellklassen, hon/han om någon borde känna sin klass. 

    Har din dotter något särskilt intresse? Finns ju skolor som fokuserar på idrott, skolor som fokuserar på sång/dans/teater. Det finns mindre skolor där lärarna ser eleverna mer. Din dotter blir inte bara en i mängden då. 

Svar på tråden Det ringer aldrig några vänner till min dotter