• Anonym (ja...)

    Varför är min mamma så elak?

    När vi fick barn för några månader sedan började folk (inte alla förvisso) av någon anledning komma med onödiga kommentarer, typ "nu är det slut på livet" eller "synd att du inte hann flytta dit eller jobba med det där" osv... "nu får ni ett helvete". Klart man har hört många postiva saker men de där negativa sakerna tynger.

    Värst är dock min mor som av börjat fälla massa kommentarer om att det är synd att jag inte gjorde det och det när jag hade chansen osv. När vi sågs häromveckan så kläckte hon ur sig något om att "varför flyttade du inte till Spanien" eftersom jag har stort intresse för spansk kultur sedan många år och läst språket och det, följt av "nej just ja, nu har du ju barn".

    Vad är det hon försöker säga? Är hon bitter över sig själv och vill projicera det på mig? Förstår inte vad hon har att vara bitter över, hon lever i överflöd. Den där kommentaren sänkte mig fruktansvärt, tyvärr är jag för snäll för att våga säga emot då vi har haft en knaglig relation till och från och vill inte förstöra den... Lite moment 22 där...

    Andras kommentarer och andra onödiga saker hon sagt går att tackla men det där skar väldigt djupt. Visst att be henne att låta bli eller ryta ifrån men jag begriper inte varför.... Vad f*n har jag gjort för fel?!

  • Svar på tråden Varför är min mamma så elak?
  • Gunilla1957

    Fast en relation där man är rädd för att säga ifrån är väl inte så mycket värd den heller? Vad händer om du säger ifrån? Blir det ett storbråk då?

    Kanske är hon missnöjd över saker i sitt eget liv. Att hon inte gjorde saker hon ville göra. Och nu, medvetet eller omedvetet, vill hon att du ska känna likadant. Att du gick miste om saker.

  • Anonym (ja...)

    Hon är ute och reser och har sig titt som tätt så hon har då all möjlighet i världen att uppleva saker.

    Jag vet inte om jag är rädd att relationen ska brytas, lite för att jag är rädd att det ska bli som med min far som jag anklagade för en sak dagarna innan han dog. Som att jag sedan skulle ångra det livet ut.

  • Anonym (:-()

    Låt kontakten dö ut sakta istället, då kanske hon hinner få ett uppvaknande innan ni tappat kontakten helt.

  • Tow2Mater

    Hon hoppades i hemlighet att du skulle flytta till Spanien och hon kunde komma dit och pensionera sig o ni skulle leva lyckliga i vämen i resten av hennes dagar. Nu sket det sig ju, så hon känner sig fast i Sveriges kalla vintrar for evigt.

    Fråga henne.

  • Erizajo

    Alltså många häver ur sig kommentarer utan att tänka, de fattar inte att det sårar. Min svärmor är sån vi har fått ryta ifrån många gånger. Du måste prata med henne och säga hur det känns. Är du väldigt ung så det kan vara därför?

  • Birgitta02

    Tror din mamma är bitter och arg över något. Troligtvis är hon varken glad eller lycklig, och nu har hon svårt att se andra vara det!  Och då sänker hon dig, för att förhöja sig själv.
    Säg till din mamma att om hon inte har nåt snällt och positivt att säga, så kan hon vara tyst. Be henne tänka två gånger extra innan hon öppnar munnen. Mammor är inte några madonnor! De är människor och gör massor av fel. Men att sänka sin dotter på det viset är jävligt lågt.

  • Anonym (Anonym extra känslig)

    Otroligt ledsamt att höra! Kan säga att sen jag fick barn (ett år sen) så har jag blivit sårad många många gånger av vad folk säger och tycker! Jag ringde ofta till min syster förut och stor bölade. Hon lugnade mig alltid med att efter en förlossning är man extra känslig. Allt är så nytt o man tar åt sig för minsta lilla. Jag lovar att du kommer att få kött på benen och kunna hantera såna elaka kommentarer om någon månad. Dom lär tyvärr inte minska, alla tycker o tänker saker och kan inte knipa. Hemskt, men sant!

  • Anonym (Laod)

    Tycker ändå du ska jobba på det här med att säga ifrån, absolut.

    Fråga henne rakt på samma som du skriver här, varför säger du så där? Vad är det du försöker säga?

Svar på tråden Varför är min mamma så elak?