• Anonym (Fundersam)

    Är min man alkoholist? Behöver han hjälp?

    Min man dricker alkohol nästintill varje kväll. Inte dagtid, bara kvällarna, men under en lång period. Han "tål" väldigt mycket och har väldigt sällan blivit vinglig, sluddrig och "packad" liksom. Men han dricker ofta. Fram tills nu har det ändå funkat med hans försäkran om att han inte mår dåligt av det och så vidare. Men nu har han börjat sluddra, vingla och annat sånt. Av samma mängd som förut.

    Jag fattar att frågan jag kommer ställa låter lite konstig med tanke på att om man dricker varje dag så ÄR det ju ett slagfs missbruk i sig. Men nu undrar jag: Har han blivit alkis "på riktigt" nu? Han gör inget allvarligt, men han skulle helt klart behöva en god natts sömn istället. (Jag också.)

    Jag närmar mig problemet ibland, men det slår ofta tillbaka på mig. Typ om jag säger att det är jobbigt med vår sovsituation och att nätter och dagar blir lidande av att han nästan alltid måste sitta uppe och dricka istället för att gå och lägga sig, då slänger han tillbaka på mig att jag också  vilar mycket eller att jag får mer sömn än han. Detta på ämnet om att sova på dagarna. Inte sällan tar han både en och två långa tupplurar på dagen. Om han sover på morgonen till kl 10-11 tar han ändå en tupplur på eftermiddagen för att han är så trött. Men jag är inte säker på att han ändå ser problemet utan hänvisar till att "man blir trött när man har småbarn".

    Tips på hur jag kan hjälp honom utan att förnärma honom? Det blir lätt till pajkastning när jag försöker på mitt sätt. Har som sagt försökt närma mig problemet genom att hänvisa till sovvanorna och vad de ställer till med, men det går inte fram.

    Jag älskar honom så mycket, vill att han ska må bra.

    När han väl ibland "erkänner" att han har ett litet beroende "skyller" han ofta på att allt annat är så jobbigt just nu, att han är orolig för min skull eller för situationen vi är i. (Vi har haft det lite galet runt oss och det gör att jag mår dåligt då och då.) Det är så jäkla jobbigt för det känns som att han tycker att det är "mitt fel" att han är orolig och måste dricka för att bedöva det. Om jag tar upp att han mår dåligt måste diskussionen alltid sluta med att han mår dåligt för att JAG mår dåligt och så är pajkastningen/blamingen igång. Jag är riktigt orolig just nu och ju mer jag skriver desto tydligare blir det ju att oavsett orsaker till drickandet så måste vi ta tag i det.

    Återigen, tips någon?

  • Svar på tråden Är min man alkoholist? Behöver han hjälp?
  • Iowhannah

    Det låter ju onekligen som ett missbruk, är han inte där så är han på god väg dit. Det lär bli svårt att ta upp nåt som AA, men det är nog ändå vad som behövs. Kolla upp allt innan och ta det när ni är i en lugn och nykter situation.

  • Birgitta02

    Han är helt klart en storkonsument. Alla blir inte alkoholister pga hög konsumtion. Men det kan jag inte bedöma alls. Däremot verkar det som om levern har jobbat så hårt att den inte klarar mer. Att han blir påverkad i högre grad nu, med samma alkoholhalt, bedömer jag som att levern är så svårt skadad nu att den inte kan jobba fullt ut. Han bör helt klart inte dricka mer. Klarar han inte att hålla sig helvit några veckor utan att må dåligt så är han nog alkoholiserad. Antabus gäller då.

    Men DU kan inte göra så mycket mer än försöka prata med honom. Att han skyller på olika situationer etc är varningsflagg på. Ungefär som när jag tar återfall till mina cig. Skyller på det ena eller det andra. Men bara bortförklaringar.

  • Iowhannah
    Birgitta02 skrev 2015-10-06 10:47:53 följande:

    Han är helt klart en storkonsument. Alla blir inte alkoholister pga hög konsumtion. Men det kan jag inte bedöma alls. Däremot verkar det som om levern har jobbat så hårt att den inte klarar mer. Att han blir påverkad i högre grad nu, med samma alkoholhalt, bedömer jag som att levern är så svårt skadad nu att den inte kan jobba fullt ut. Han bör helt klart inte dricka mer. Klarar han inte att hålla sig helvit några veckor utan att må dåligt så är han nog alkoholiserad. Antabus gäller då.

    Men DU kan inte göra så mycket mer än försöka prata med honom. Att han skyller på olika situationer etc är varningsflagg på. Ungefär som när jag tar återfall till mina cig. Skyller på det ena eller det andra. Men bara bortförklaringar.


    Det var just bortförklaringarna och att han fick det att vara hennes fel som jag reagerade på.
  • Anonym (Fundersam)
    Iowhannah skrev 2015-10-06 10:33:11 följande:

    Det låter ju onekligen som ett missbruk, är han inte där så är han på god väg dit. Det lär bli svårt att ta upp nåt som AA, men det är nog ändå vad som behövs. Kolla upp allt innan och ta det när ni är i en lugn och nykter situation.


    Tack för tips och råd. Ska verkligen tänka på att ta upp det i en lugn, nykter situation. Ska absolut kolla upp vad som finns för hjälp att få/ta.
  • Anonym (Fundersam)
    Birgitta02 skrev 2015-10-06 10:47:53 följande:

    Han är helt klart en storkonsument. Alla blir inte alkoholister pga hög konsumtion. Men det kan jag inte bedöma alls. Däremot verkar det som om levern har jobbat så hårt att den inte klarar mer. Att han blir påverkad i högre grad nu, med samma alkoholhalt, bedömer jag som att levern är så svårt skadad nu att den inte kan jobba fullt ut. Han bör helt klart inte dricka mer. Klarar han inte att hålla sig helvit några veckor utan att må dåligt så är han nog alkoholiserad. Antabus gäller då.

    Men DU kan inte göra så mycket mer än försöka prata med honom. Att han skyller på olika situationer etc är varningsflagg på. Ungefär som när jag tar återfall till mina cig. Skyller på det ena eller det andra. Men bara bortförklaringar.


    Tack för input! Nu när jag läser det du skrivit och liksom nickar instämmande i allt känner jag mig lote dum faktiskt. Alltså som i korkad. Jag vet ju egentligen innerst inne att jag borde sätta ner foten ordentligt, för hans skull. Alltså sätta ner foten som i ta tag i allt, försöka hjälpa honom. Oavsett hur dåligt vi har mått och fortfarande gör i perioder så är alkohol ingen bra medicin i det långa loppet.
  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2015-10-06 15:39:30 följande:

    Jobbar han inte? Jobbar du?


    För tillfället nej. Och nej.
  • Anonym (Fundersam)
    Iowhannah skrev 2015-10-06 18:08:35 följande:

    Det var just bortförklaringarna och att han fick det att vara hennes fel som jag reagerade på.


    Alltså, han får det inte till mitt fel men vill gärna bortförklara sin alkoholkonsumtion med att det är som medicin/skön verklighetsflykt. Och jo, förresten, han skyller faktiskt på mig ibland också.

    Jag tänker att han faktiskt har haft anledning att fly lite från det jobbiga runt oss men nu är han själv en av orsakerna till att det är jobbigt. Just nu t ex, som så många ggr förr, pimplar han alkohol istället för att gå och lägga sig hos sin fru som bett honom gå och lägga sig med henne...
  • Anonym (Fundersam)

    Jag ska försöka prata med honom idag. Älskar honom så mycket. Vill att vi ska ha det bra, få må bra.

  • Birgitta02
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-07 09:20:31 följande:
    Jag ska försöka prata med honom idag. Älskar honom så mycket. Vill att vi ska ha det bra, få må bra.
    Ja, du får nog göra det. Men vill han inte själv så lär det inte gå. Jag misstänker att han självmedicinerar och att alkoholen är ett symptom och inte problemet i sig själv. Dessutom har han antagligen tråkigt, och alkoholen förgyller det lite grand, samt bedövar.

    Hoppas ni reder ut det.
    Kram!!
Svar på tråden Är min man alkoholist? Behöver han hjälp?