• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du tänka dig att ha ditt barn i en storförskola?
  • telly

    Ja jag tror det. Den här debattartikeln är skräckpropaganda! Det är väl ingen skillnad att ha personal från samma förskola som vikarierar/backar upp mot att ha springvikarier utifrån, snarare bättre?

    Och varför skulle de inte kunna ha mindre grupper?

    Varför är matsal så dåligt, de kan fortfarande skärma av och ha mindre rum men gemensam kök och disk?

    Fördelar är ju att de kan bygga till extra grejer som tex stort dockrum, vattenlaboratorium och snickeri!

  • Vanja

    Mina barn går på kommunens största förskola men grupperna är inte större än andra förskolor. Vad är det som skulle vara illa med en stor förskola?

  • Vanja

    Vår förskola har gemensamt kök och disk där kökspersonalen jobbar och vardera avdelning hämtar mat på vagn och äter i lugn och ro med egen grupp. Inte tror jag man skulle ha en matsal till så små..

  • Vanja

    Som tidigare skrev så lånar man ofta personal avdelningar emellan när det behövs och har samma vikarier som kommer. Tycket det funkar jättebra! Skulle aldrig byta förskola. Mindre kunde det bli men personligare och mysigare har jag svårt att tro.

  • cosinus

    Har barnen på en sån stor förskola.

    De två minsta avdelningarna äter iaf frukost och mellis inne hos sig. Övriga i matsalen.

    6 avdelningar med en hel del gemensamma ytor.

    Fördelar: all personal känner alla barn, behövs vikarier lånar man så de minsta får känd personal i första hand.

    Nackdelar: som förälder har jag inte koll på alla föräldrar och barn.

    Har haft barn på dagis i över 10 år, provat syskonavdelningar, stora och små dagis och nu stort åldershomogent dagis och det funkar bra. Barnen stortrivs, är mest jag som tycker det är trevligt om man känner igen alla :)

  • Mascaraklumpar

    Vi hade sonen på en jätteliten förskola och fördelen var att han aldrig blev sjuk i princip. Det gick inga magsjukor under de år han gick där och ingen hade löss. Jätteskönt! De var dessutom 4 pedagoger på ca 15 barn, så det hände aldrig att det behövdes någon vikarie. Med undantag för infektionsrisken så tror jag inte det spelar någon roll hur stor förskolan är, det viktiga är nog personaltätheten och storleken på barngrupperna tror jag.

  • asta66

    En intressant samhällsutveckling. För 20 år sedan var det små dagis och små gruppboenden för dementa. Nu är det stora demensboenden och dagis med 100 barn. Men utvecklingsstörda får bo på små gruppboenden.
    Samtidigt bygger våra kommuner ishallar, kulturhus och arenor. Så pengar verkar det inte fattas. Är det bara jag som inte får ihop det?
    Och i Stockholm ska dagis byggas i bottenvåningar på flerfamiljshus utan gård där barnen kan vara ute.

  • Themis

    Inte läst artikeln men vår förskola här i byn har sex avdelningar (totalt ca 120 barn) och det funkade bra tyckte vi.

    I början/slutet av dagen höll två avdelningar öppet, sen var alla på sin "hemmaavdelning".

    På sommaren blev det sammanslagning men då kände barnen i alla fall igen personalen och övriga barn för de hade setts förut. Vissa i personalen hade musikaliska talanger eller dramatalanger som de då fick turnera runt med i grupperna, någon som var naturkunnig höll i strandpromenader och fångst av grodyngel och en massa roligt.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • MS

    Nu vet jag inte exakt vad debattörerna syftar på när de skriver "storförskola" men hos oss finns det bara förskolor med flera avdelningar på. Minsta förskolan är 3 avdelningar plus en sluss och övriga är 5 avdelningar. Det funkar jättebra barnen är trygga med alla fröknar när de är ute och alla tar ansvar för alla barn. Är ngt barn ledsen så tröstas det av närmaste fröken. Varje avdelning är pedagogiskt anpassad för den åldersgrupp som går där och personalen roterar varje år. Avdelningarna är ettårs, tvåårs, treårs osv. Personalen är tre på varje avdelning och varje år så går en person med barnen över till nya avdelningen. På så sätt har de hela tiden kontinuitet men lär känna även övrig personal. När de är fem har de stenkoll på alla. Att äta i en matsal tillsammans har gjort att det finns mer utrymme på varje avdelning för barnen och det har blivit mycket lugnare och tystare eftersom det inte funkar att bara prata och skrika om man är många. Jag tycker att förskolorna här är toppen och om de räknas som storförskolor så är jag definitivt FÖR.

Svar på tråden Kan du tänka dig att ha ditt barn i en storförskola?