• Anonym (colagott)

    Drickera cocacola varje dag

    Någon mer här inne som gör det? Jag älskar cocacola, dricker varken kaffe, alkohol eller röker men coca cola jag inte bara sluta med..

    Hur farligt är det egentligen? Jag menar många av sveriges befolkning röker,snusar och dricker kaffe men inte cola. Vad är "bäst"? 

    Någon som varit i samma sits som mig?

  • Svar på tråden Drickera cocacola varje dag
  • Långbenopluto

    "Farligt" vet jag inte, men det är allt annat än hälsosamt för både kroppen och framför allt dina tänder.

    Men det är din kropp, du gör som du vill med den.

  • Anonym (v)

    Jag gör det också. Dricker inte heller kaffe, tror att coca cola är lite som ett substitut för kaffe för min del. Dricker dock zero, så jag får i mig sötningsmedel i stället för rent socker.. Vad som är bättre och sämre kan man ju spekulera i.

  • Flisan79

    Samma här! Dricker inte kaffe, röker inte, dricker sällan (någon gång per år bara) alkohol.
    Jag har dessutom helt ok tänder (har alltid haft lätt att få hål men detta sen barnsben) och är smal.

    Jag känner lite som så att det är mitt "onyttiga" och att lite skit får man unna sig.
    Bara äkta Cola funkar för mig.....mmmm, sugen jag blev nu, haha.

  • Anonym (colagott)
    Tines skrev 2015-10-06 21:08:40 följande:

    "Farligt" vet jag inte, men det är allt annat än hälsosamt för både kroppen och framför allt dina tänder.

    Men det är din kropp, du gör som du vill med den.


    Ja absolut men borstar tänderna och försöker hålla dom i så gott skicka som möjligt...
    Anonym (v) skrev 2015-10-06 21:11:14 följande:

    Jag gör det också. Dricker inte heller kaffe, tror att coca cola är lite som ett substitut för kaffe för min del. Dricker dock zero, så jag får i mig sötningsmedel i stället för rent socker.. Vad som är bättre och sämre kan man ju spekulera i.


    Flisan79 skrev 2015-10-06 21:25:34 följande:

    Samma här! Dricker inte kaffe, röker inte, dricker sällan (någon gång per år bara) alkohol.
    Jag har dessutom helt ok tänder (har alltid haft lätt att få hål men detta sen barnsben) och är smal.

    Jag känner lite som så att det är mitt "onyttiga" och att lite skit får man unna sig.
    Bara äkta Cola funkar för mig.....mmmm, sugen jag blev nu, haha.


    Tur att man inte är ensam om denna last.. SoligJag kan nöja mig med liksom en 33cl burk bara man får i sig lite utav kolsyran som är sååå god. Har försökt dricka diet cola men alla säger olika om vad som är nyttigast, riktigt eller diet. 


  • Innnnnn

    Att det går att diskutera om cola light är bättre än vanlig cola, Din kropp gillar bättre cola light dina tänder gör ingen skillnad på cola light eller vanlig cola då de båda genererar syraangrepp på tänderna. 

  • Flisan79
    Anonym (colagott) skrev 2015-10-06 22:31:16 följande:
    Ja absolut men borstar tänderna och försöker hålla dom i så gott skicka som möjligt...
    Anonym (v) skrev 2015-10-06 21:11:14 följande:

    Jag gör det också. Dricker inte heller kaffe, tror att coca cola är lite som ett substitut för kaffe för min del. Dricker dock zero, så jag får i mig sötningsmedel i stället för rent socker.. Vad som är bättre och sämre kan man ju spekulera i.


    Tur att man inte är ensam om denna last.. SoligJag kan nöja mig med liksom en 33cl burk bara man får i sig lite utav kolsyran som är sååå god. Har försökt dricka diet cola men alla säger olika om vad som är nyttigast, riktigt eller diet. 


    Light eller inte. Går man som jag, inte upp i vikt så tror jag vanligt socker är bättre än tex aspartam. Men jag personligen är inte rädd för sötningsmedel. För mig är det smaken som avgör.
  • Innnnnn

    Vad är det som är bättre med att äta 10 sockerbitar= 33cl coca cola än att dricka en burk kolsyrat vatten med samma innehåll med en minimal mängd aspartam?

  • Abbe83

    Jag dricker inte kaffe, alkohol, snusar eller röker. Dricker te varje dag och har druckit coca cola eller pepsi ofta när jag var yngre men mina tänder tog för mycket stryk. Så försöker bara dricka läsk på helgerna fast ibland blir det läsk mitt i veckan om jag köper hem pizza eller äter ute.  

  • Anonym (20)

    Har i tonåren druckit rätt mycket Cola light. Inga extrema mängder, men ändå mycket, minst några gånger i veckan och som max en burk per dag. Har bara druckit vatten i övrigt. Men har nu slutat eftersom att det förstör tänderna och det är det inte värt. Emaljen är redan sliten och börjar få "ångest" av att tänka på att jag hade kunnat haft väldigt fina tänder.

  • Flisan79
    Innnnnn skrev 2015-10-07 15:17:33 följande:

    Vad är det som är bättre med att äta 10 sockerbitar= 33cl coca cola än att dricka en burk kolsyrat vatten med samma innehåll med en minimal mängd aspartam?


    Ja som sagt, jag bryr mig inte men vad jag vet är socker inte cancerframkallande i sig (dvs om man som jag inte ökar i vikt vilket ökar risken för en rad sjukdomar).

    Rent praktiskt är det nog ingen fara att få sig sötningsmedel varje dag då mängderna ofta är otroligt små. Själv har jag suketter i mitt te varje dag.
Svar på tråden Drickera cocacola varje dag