• Sandra8978

    Jobbigast, abort eller föräldraskap?

    Ofta ger vi här på FL samtidigt uttryck för dessa två åsikter:


    Man har aldrig rätt att tvinga någon att göra en abort mot sin vilja.
    Man har alltid rätt att tvinga en man att bli förälder mot sin vilja.
    Är det verkligen jobbigare att genomgå en abort än att leva resten av sitt liv som förälder?

    Om inte, kan man då verkligen samtidigt ha båda dessa åsikter?

    Och för er som skulle svara "har man sex måste man vara beredd på barn".
    Detta är 2000-talet. Folk har sex för att det är skönt, inte för att få barn. Och man vet att en oönskad graviditet aldrig behöver ge upphov till ett barn.
  • Svar på tråden Jobbigast, abort eller föräldraskap?
  • mammamisan

    Jag håller med om det första påståendet. Klart att man aldrig kan tvinga någon att göra abort. Men jag kan inte hålla med om att man alltid kan tvinga en man att bli förälder. En kvinna kan välja att bli mamma, eller göra abort. En man kan välja att bli pappa, eller låta kvinnan vara förälder ensam. Man skulle kunna önska att alla fäder tog sitt ansvar och var föräldrar till sina barn, men precis som man inte kan tvinga en kvinna till abort eller att behålla ett barn så kan man aldrig tvinga en man heller. 

  • Tow2Mater

    En kvinna kan välja att bli mamma, eller göra abort, eller låta någon annan vara förälder. Hon måste betala i ett av fallen.
    En man kan välja att bli pappa, eller låta kvinnan vara förälder. Han måste betala, men det betyder inte att han blir pappa om han inte väljer det.

    En pappa kan inte välja abort eftersom barnet inte växer i hans mage.

    Detta kan inte bli jämlikt.

  • Anonym (L)

    Man ska inte tvinga någon att göra abort eller att bli förälder. För att tvinga en man att bli förälder måste han bli våldtagen av en kvinna som sedan föder hans barn. Det betyder inte att en man har rätt att använda abort som ett preventivmedel mot kvinnans vilja (som ju faktiskt är den som måste utföra aborten eller genomgå graviditeten).

  • Anonym (Usch)

    Att göra övergrepp på en kvinnas kropp och döda hennes framtida barn är mycket värre än att tvinga en kille att betala lite pengar i 18 år ja. Finns det verkligen någon som motsäger sig det?

  • Anonym (E)

    Har sex för att det är skönt, ja. Men man ser till att skydda sig om man inte är redo att bli förälder. Händer en olycka (kondomer spricker, gravid trots piller/stav w/e) får man känna efter då. Vill killen inte vara delaktig ska han inte bli tvingad delad vårdnad. Men som ovan sa, det går inte att bli jämlikt.

  • Sandra8978
    mammamisan skrev 2015-10-06 23:31:01 följande:

    Jag håller med om det första påståendet. Klart att man aldrig kan tvinga någon att göra abort. Men jag kan inte hålla med om att man alltid kan tvinga en man att bli förälder. En kvinna kan välja att bli mamma, eller göra abort. En man kan välja att bli pappa, eller låta kvinnan vara förälder ensam. Man skulle kunna önska att alla fäder tog sitt ansvar och var föräldrar till sina barn, men precis som man inte kan tvinga en kvinna till abort eller att behålla ett barn så kan man aldrig tvinga en man heller. 


    Jag kanske tänker annorlunda än de presumptiva icke-villiga fäder vi diskuterar här. Men jag tänker att bara för att de slipper vårdnaden betyder det inte att de inte blir påverkade av att barnet föds.
Svar på tråden Jobbigast, abort eller föräldraskap?