• Anonym (ts)

    Är jag oansvarig?

    Min 11 årige son fick i börja n av sommaren ett jättestort intresse för att tälta, efter att vi har varit och campat en vecka vilket han tyckte var superspännande.
    Så hela sommaren har tältet stått rest på vår bakgård och han har sovit där många nätter, oftast tillsammans med sin bästa vän. 

    Förra helgen hade han en annan kompis som sov över och dom frågade om dom fick sova i tältet. Vi bor söderöver och jag tyckte att det var lite kallt men dom ville så gärna så de fick dom. Gav dom rediga sovsäckar och massa filtar och sa att dom fick komma in om det blev för kallt.

    Fick nån dag senare väääärldens utskällning av kompisens mamma som tyckte jag var oansvarig som lät pojkarna sova ute, själva. Och har fått höra bakvägar nu att hon springer omkring och berättar för andra föräldrar att jag låter min pojke vara ute på nätterna och tälta som han vill. 

    Är jag verkligen så oansvarig eller överdriver hon?

  • Svar på tråden Är jag oansvarig?
  • Anonym (sunt förnuft)

    Hon överdriver. Varför fick hennes barn alls sova i tält med ditt barn?

    Man kan sova ute i -30 med bra utrustning. Hon letar bara problem och vill förminska dig!

  • taquine

    Vilket trams ! Nej tycker inte du är oansvarig.Antagligen en stackare med ett skittråkigt liv som behöver lite drama;) 
    Bara att ignorera . 


    Goodness me
  • Yngla

    Jag skulle inte vara bekväm med att någon annan låter mitt barn sova ute själv i ett tält. Jag har bara barn som är hälften så gammal så jag kanske hinner ändra mig. Hon kanske är överbeskyddande som jag själv och tänker på alla psykopater som springer runt och man är inte precis skyddad i ett tält. Dock överdrivet att spä på och mena att du låter ditt barn vara ute hela natten. Som om dom hade sprungit runt på stan eller nåt

  • Lena

    Min 7åriga dotter skulle få sova i tält i vår trädgård utan problem så länge det inte är för kallt för vår utrustning, typ minusgrader. Vår fyraåring skulle inte få utan vuxen det handlar om mognad.

    Du gjorde inte fel om hon inte gillade det skulle hon sagt det till dig direkt.

  • Anonym (mamsi)

    Man bör inte lämna över ansvaret för sitt barn till andra om man inte litar på dem för man kan inte i efterhand komma och klaga. Tycker att mamman gör helt fel i att snacka skit om dig på byn. Sedan kan man ju tycka att du borde haft nog respekt att kolla med mamman innan du lät pojkarna tälta men nu gjorde du inte det.

    Du behöver inte be om ursäkt för att du lät pojkarna tälta. Däremot kan du ju be mamman om ursäkt för att du inte kollade henne först. Sedan kan du också meddela henne att det inte funkar att hennes barn sover över hos er om hon i efterhand offentligt ifrågasätter dina beslut och snackar skit om dig istället för att ha en respektfull dialog med dig.

  • Liten ekorre
    Yngla skrev 2015-10-07 00:56:56 följande:

    Jag skulle inte vara bekväm med att någon annan låter mitt barn sova ute själv i ett tält. Jag har bara barn som är hälften så gammal så jag kanske hinner ändra mig. Hon kanske är överbeskyddande som jag själv och tänker på alla psykopater som springer runt och man är inte precis skyddad i ett tält. Dock överdrivet att spä på och mena att du låter ditt barn vara ute hela natten. Som om dom hade sprungit runt på stan eller nåt


    Alla psykopater som springer runt? I villaträdgårdar letandes efter tältande barn eller?
  • Yngla
    Liten ekorre skrev 2015-10-07 08:23:19 följande:
    Alla psykopater som springer runt? I villaträdgårdar letandes efter tältande barn eller?
    Eeh ja jag vet att jag är paranoid (beskrev det fint genom överbeskyddande) men man läser ju om barn som far illa i villaområden också. Jag ville ge ts en åsikt och möjlig förklaring till varför mamman reagerat som hon gjorde. Vi är alla olika :)
  • Mascaraklumpar

    Det är inte ett dugg oansvarigt att låta två tioåringar sova i tält i trädgården om man bor i ett lugnt område utan en massa busliv. Däremot anser jag att du borde ha informerat mamman om det innan det hände. Hon borde fått ta det beslutet själv för sitt barn.

    Sen vet man ju inte alls vad hon fått höra för version från sitt barn. Hon kanske på allvar tror att ditt barn är ute och ränner på nätterna och slår upp tält lite varstans. Det hade varit bättre om hon fått höra detta från dig från första början.

  • Mellanmjölkens land

    Om jag inte mins fel sov jag ute (själv) en hel sommar när jag var 11, tror t o m att jag kan ha gjort det nån enstaka natt somrarna innan. Låter fullkomligt normalt

  • Anonym (ts)

    Gud va skönt att jag inte verkar vara helt ute och cyklar!

    Jag kan förstå att jag kanske borde talat med mamman innan om att sova i tältet, men helt ärligt så tyckte jag det var en sån liten grej att jag inte ens tänkte på att ringa och fråga... Pojken har ju tltat hela sommaren, och med ett flertal andra vänner lixm. 

    Och för att reda ut eventuella frågetecken... Vi bor i en såndär by där alla känner alla och folk låser knappt dörren om natten. Sjukt lugnt. Det värsta som händer där är när ungdomarna är uppe vid fotbollsplanen och busar ibland. 

  • Anonym (mamsi)
    Anonym (ts) skrev 2015-10-07 21:27:14 följande:

    Gud va skönt att jag inte verkar vara helt ute och cyklar!

    Jag kan förstå att jag kanske borde talat med mamman innan om att sova i tältet, men helt ärligt så tyckte jag det var en sån liten grej att jag inte ens tänkte på att ringa och fråga... Pojken har ju tltat hela sommaren, och med ett flertal andra vänner lixm. 

    Och för att reda ut eventuella frågetecken... Vi bor i en såndär by där alla känner alla och folk låser knappt dörren om natten. Sjukt lugnt. Det värsta som händer där är när ungdomarna är uppe vid fotbollsplanen och busar ibland. 


    Tycker att du kan dra ditt social strå till stacken genom att be mamman om ursäkt (inte för att du lät barnen sova ute i tält utan) för att du inte kollade med mamman först. Olika föräldrar är olika nojiga och har olika toleransgräns och om du vill att andra ska respektera dig som förälder bör du också visa andra föräldrar samma hänsyn.

    När du gjort det har du gjort ditt. Då är det enklare för dig att kräva att hon också visar dig respekt och inte snackar skit om dig på byn.

    Inte för att mamman har rätt att snacka skit om dig på byn oavsett men man gör ändå bäst i att alltid bete sig klanderfritt själv och föregå med gott exempel. Det brukar funka bra som konfliktlösning :)
  • Anonym (ts)
    Anonym (mamsi) skrev 2015-10-07 21:41:24 följande:
    Tycker att du kan dra ditt social strå till stacken genom att be mamman om ursäkt (inte för att du lät barnen sova ute i tält utan) för att du inte kollade med mamman först. Olika föräldrar är olika nojiga och har olika toleransgräns och om du vill att andra ska respektera dig som förälder bör du också visa andra föräldrar samma hänsyn.

    När du gjort det har du gjort ditt. Då är det enklare för dig att kräva att hon också visar dig respekt och inte snackar skit om dig på byn.

    Inte för att mamman har rätt att snacka skit om dig på byn oavsett men man gör ändå bäst i att alltid bete sig klanderfritt själv och föregå med gott exempel. Det brukar funka bra som konfliktlösning :)
    Ja, jag ska nog ta en snack med henne nästa gång jag ser henne och be om ursäkt igen för att jag inte kollade med henne först
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (ts) skrev 2015-10-07 21:27:14 följande:

    Gud va skönt att jag inte verkar vara helt ute och cyklar!

    Jag kan förstå att jag kanske borde talat med mamman innan om att sova i tältet, men helt ärligt så tyckte jag det var en sån liten grej att jag inte ens tänkte på att ringa och fråga... Pojken har ju tltat hela sommaren, och med ett flertal andra vänner lixm. 

    Och för att reda ut eventuella frågetecken... Vi bor i en såndär by där alla känner alla och folk låser knappt dörren om natten. Sjukt lugnt. Det värsta som händer där är när ungdomarna är uppe vid fotbollsplanen och busar ibland. 


    Tycker att du kan dra ditt social strå till stacken genom att be mamman om ursäkt (inte för att du lät barnen sova ute i tält utan) för att du inte kollade med mamman först. Olika föräldrar är olika nojiga och har olika toleransgräns och om du vill att andra ska respektera dig som förälder bör du också visa andra föräldrar samma hänsyn.

    När du gjort det har du gjort ditt. Då är det enklare för dig att kräva att hon också visar dig respekt och inte snackar skit om dig på byn.

    Inte för att mamman har rätt att snacka skit om dig på byn oavsett men man gör ändå bäst i att alltid bete sig klanderfritt själv och föregå med gott exempel. Det brukar funka bra som konfliktlösning :)
Svar på tråden Är jag oansvarig?